Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedekseltä kova paljastus kauden päätteeksi – kukaan ei saanut kiinni ex-pomon vinkistä

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 14.12.2021 07:17
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mercedes paljasti kauden viimeisenä F1-viikonloppuna, ettei se käyttänyt lainkaan kehityspoletteja tällä kaudella.

LUE MYÖS: Fernando Alonso ällistyi Max Verstappenin tempusta: "Uskomatonta, oikeasti uskomatonta"

LUE MYÖS: Kommentti: Kimi Räikkönen teki nokiat – F1-uran suurin saavutus tuli jossain ihan muualla kuin kilparadalla

Autojen kehitystyötä rajoitettiin tälle kaudelle niin, että tallien oli mahdollista käyttää kahta kehityspolettia haluamiinsa, ennalta määriteltyihin osa-alueisiin. Auton eri osille määriteltiin arvo, jonka pohjalta tallit saivat tehdä ratkaisunsa: joidenkin osien päivittäminen maksoi yhden kehityspoletin, toisten kaksi.

Polettijärjestelmän lisäksi tallit ovat saaneet kehittää vapaasi tiettyjä osa-alueita, esimerkiksi aerodynaamisia komponentteja, jousitusta ja jäähdytysjärjestelmää.

Kauden alla ajetuissa talvitesteissä Mercedeksen silloinen tekninen johtaja James Allison vihjasi, että se, miten Mercedes tulee käyttämään kehityspolettinsa, käy kyllä ilmi kauden edetessä.

Nyt, yhdeksän kuukautta myöhemmin paljastui, ettei poletteja ole käytetty laisinkaan. Mercedeksen W12-auto on siis huomattavasti lähempänä edeltäjäänsä kuin minkään muun tallin tämänvuotinen auto.

– Meillä oli suunnitelma, että käyttäisimme poletit mahdollisesti auton keulaan, mutta lopulta päätimme olla käyttämättä niitä, Allisonia teknisenä johtajana seurannut Mike Elliott sanoo F1TV:n Tech Talks -ohjelmassa.

– Koronatilanne on yhä päällä, ja ensi vuodelle on tulossa valtava sääntömuutos, jonka vuoksi autoihin tulee massiivisia muutoksia. Tämän kauden osalta kyse on ollut tasapainoilusta sen välillä, miten paljon kehitämme nykyistä autoa suhteessa ensi vuoden autoon.

Mercedeksen päätös perustui osaltaan siihen, että heidän viime vuoden autonsa oli ylivoimaisesti sarjan paras, ja sääntöjen pohjalta autoja oli muutettava täksi kaudeksi suhteellisen vähän.

– Jos katsoo meidän viimevuotista ja tämänvuotista autoamme, erot ovat yksityiskohdissa. Automme ei ollut tämän kauden alkaessa niin hyvä kuin edellisinä vuosina.

– Meillä on ollut useita ongelmia kauden aikana, mutta se on ollut hienoa, että talli on etsinyt yhdessä pieniä kehityskohteita ja tuonut ne autoon. Niin paljon kuin haluaisinkin, että kaikki on helppoa ja olemme neljä kymmenystä muita nopeampia, sellaista ei ole tänä vuonna nähty.

Mercedeksen kovin kilpakumppani Red Bull käytti kehityspolettinsa vaihdelaatikon paketointiin, jotta he pystyivät muuttamaan takajousitustaan.

Lisää aiheesta:

Kimi Räikkönen kertoo: viime kauden alkaessa paljastui masentava yllätys – nyt korviin on kantautunut lupaavampia tietojaF1-tallien välillä repivä riita: Toto Wolff suivaantui kilpakumppaneiden loukkaavasta ehdotuksesta – "Se olisi lopun alkua"Murskaava Mercedes tekee jo peliliikkeitä kautta 2022 silmällä pitäen: nykyauton kehitystyö lopetettiin ajat sitten"Kahden mestaruuden vuosi" avaa talleille valtavan mahdollisuuden – F1-pomo paljastaa, miten rohkea peliliike toi Schumacherille ensimmäisen tittelinMercedes-pomo kertoi, miten talli vedätti muita F1-kauden 2019 alla – seurasivat reaktioita huvittuneina: "Se olisi ollut jo ihme" F1-tallien resurssit joutuvat koville: "Muutokset paljon suurempia kuin odotimme"
F1MercedesRed BullAbu Dhabin GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"