Kiina haluaa eroon halpojen kopioiden maineestaan

Kiina panostaa yhä vahvemmin tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja pyrkii samalla pois halpojen kopioiden maineestaan.

Yritykset ovat huomanneet, että innovatiivisuus ja muotoilu parantavat myös kilpailukykyä.

— Olemme huomanneet, että kiinalaiset tuotteet poikkeavat suunnittelussa vielä paljon muista maista. Muotoilun Red Star -kilpailun avulla autetaan kiinalaisia yrityksiä ymmärtämään kuinka tärkeää on innovatiivisuuden ja suunnittelun merkitys brändin rakentamisessa, kertoo tutkija Stacy Zhang Pekingin teollisen muotoilun keskuksesta.

Vielä parikymmentä vuotta sitten suunnitteluun ei kiinnitetty juurikaan huomiota, sillä huonokin suunnittelu myi valtavilla markkinoilla. Jos ei itse keksitty uutta, niin sitä käytiin kopioimassa muualta. Näin tehdään tietysti edelleenkin, vaikka vuosi sitten maassa käynnistettiin laaja kampanja tekijänoikeusrikkojia vastaan. Ratsioissa on jäänyt kiinni noin 28 000 tapausta.

Kiinalaiset ovat alkaneet puolustaa myös omia patenttejaan. Kiina on noussut lyhyessä ajassa Japanin ja Yhdysvaltojen rinnalle patenttihakemusten määrässä ja kirimässä jopa niiden ohi.

Kiinalaiset yritykset panostavat myös yhä enemmän tutkimukseen ja tuotekehitykseen, samaan aikaan kun taloustilanne pakottaa kilpailijat tinkimään näistä budjeteista.

Lue myös:

    Uusimmat