Kestävyyslaji kääntää kelloa taaksepäin vain puolessa vuodessa – aloita harjoittelu nyt!

7:26
Miten maratonille voisi valmistautua? Katso keskustelu ja nappaa vinkit videolta.

Tuoreen brittitutkimuksen mukaan maratonille harjoitteleminen sekä osallistuminen nuorentavat aloittelevien juoksijoiden verisuonia.

Maratonille harjoitteleminen ja reilun 42 kilometrin juokseminen ensimmäistä kertaa alentavat verenpainetta sekä vähentävät valtimoiden jäykkyyttä terveillä ihmisillä. Valtimoiden jäykistyminen on normaali osa ikääntymistä, mutta se lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Journal of the American College of Cardiology -tiedejulkaisussa ilmestyneen tutkimuksen mukaan maratonille osallistuminen nuorentaa verisuonten ikää neljällä vuodella. Parhaat tulokset maratonjuoksusta saa vanhempi mies, jolla on korkea verenpaine, tutkijat kertovat tiedotteessa.

Maratonille osallistuminen nuorentaa verisuonia

Bartsin ja University College Londonin yliopistojen tutkimukseen osallistui 138 aloittelevaa juoksijaa, jotka osallistuivat Lontoon maratonille vuosina 2016 ja 2017. Juoksijoiden terveydentila tutkittiin puoli vuotta ennen maratonia ja kaksi viikkoa sen jälkeen.

Osallistujat olivat iältään 21–69-vuotiaita. Kaikki olivat perusterveitä eivätkä olleet aiemmin juosseet yli kahta tuntia viikossa. Osallistujat harjoittelivat maratonia varten aloittajille laaditun ohjelman mukaan. Noin puolet osallistujista oli naisia ja noin puolet miehiä. Naiset juoksivat maratonin keskimäärin 5,4 tunnissa ja miehet 4,5 tunnissa.

Maratonille harjoitteleminen sekä matkan juokseminen alensi systolista verenpainetta 4 mmHg:llä ja diastolista verenpainetta 3 mmHg:llä. Valtimoiden venyvyys lisääntyi 9 prosentilla.

– Tutkimuksemme osoittaa, että ikääntymisen vaikutukset verisuoniin on mahdollista kumota liikunnalla vain puolessa vuodessa, tutkimusta tehnyt sydänlääkäri Charlotte H. Manisty sanoo tiedotteessa.

Tutkimuksessa ei tarkasteltu, kuinka pitkään maratonin suotuisat vaikutukset verenkiertoelimistöön jatkuvat.

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa liikuntaa

Liikunnan terveyshyödyt eivät todennäköisesti rajoitu vain maratonin juoksemiseen. Manisty toteaa CNN:lle, että tärkeintä on asettaa päämäärä ja edetä sitä kohti suunnitelmallisesti. Koskaan ei ole myöskään liian myöhäistä aloittaa liikuntaa, sillä kuten tutkimuksessa todettiin, parhaiten maratonista hyötyivät vanhemmat juoksijat.

Ihmisten, joilla on diagnosoitu sydänsairaus tai muu terveyteen vaikuttava tila, tulee puhua maratonille osallistumisesta lääkärinsä kanssa ennen harjoitteluun ryhtymistä.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja