Kauppiaat arvostavat Hyvää Suomesta -joutsenlippua

Kun Hyvää Suomesta -joutsenlippua suunniteltiin neljä vuotta sitten, piti 87 prosenttia kauppiaista sitä tarpeellisena. Nyt tehdyn tutkimuksen mukaan prosenttiluku on noussut 94:ään. Elintarviketieto Oy toteutti tutkimuksen samaan aikaan vastaavan suurkeittiötutkimuksen kanssa.

Runsas puolet kauppiaista sanoo, että kuluttajat kysyvät heidän kaupassaan usein, miten jokin elintarvike on tuotettu. Ympäristöystävällisyys ja eläinten hyvä kohtelu ovat selvästi kiinnostavimmat asiat tässä suhteessa.

Runsas puolet kyselyyn vastanneista kauppiaista kertoi myös, että kuluttajat kysyvät usein tuotteiden alkuperää. Joka kolmas kauppiaista sanoo alkuperää kyseltävän silloin tällöin. Selvästi useimmin tuotteiden alkuperää kysytään tuoreesta lihasta ja tuoreista vihanneksista, sitten hedelmistä, makkaroista ja muista lihavalmisteista.

Kauppa uskoo tuonnin kasvavan

Kauppiaista 3/4 arvioi tuotemerkkien määrän oman kauppansa valikoimissa kasvavan tulevaisuudessa. Kasvun arvioidaan tapahtuvan pääasiassa ulkomaisten tuotemerkkien kautta. Lähes puolet vastaajista uskoo näet ulkomaisten tuotemerkkien määrän kaupassaan kasvavan ja suomalaisten samalla vähenevän.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat