Kauppalaivat voivat siirtyä Koillisväylälle

Pohjoisten vesien purjehdusta on helpottanut jääolojen muutos. Väylän käyttäminen lyhentäisi matka-aikaa Euroopasta Aasiaan puolella. Reitin löysi suomalainen Nordenskiöld.

Euroopan ja Aasian välinen pohjoinen merireitti on mahdollista avata kaupalliselle liikenteelle.

Arktisen merenkulun asiantuntijan Aker Arcticin tutkimukset osoittavat, että Koillisväylällä purjehtiminen on mahdollista teknisesti ja taloudellisesti. Liikenne voi alkaa, kun löytyy riittävästi kaupallista kiinnostusta.

Koillisväylän käyttäminen lyhentäisi purjehdusajan Euroopasta Aasiaan puoleen nykyisestä. Matka kestäisi talvella 20 päivää ja kesällä 11 päivää. Matka Suezin ja Malakansalmen kautta vie 40 purjehduspäivää.

Purjehdusta pohjoisilla vesillä on helpottanut muun muassa jääolojen muutos.

- Koillisväylän potentiaali on hyvin suuri. Nähtäväksi jää, kuka uskaltaa ensimmäisenä ottaa reitin avaamiseen liittyvät riskit, sanoo Aker Arcticin toimitusjohtaja Mikko Niini..

Riskejä on hänen mukaansa kaksi: jää ja Venäjä. Vastapainoksi rahtialusten purjehdusmatka lyhenee merkittävästi.

Maailman jäätiedon keskus löytyy Vuosaaren satamasta

Suomen pitkä kokemus jäänmurtajien rakentamisesta ja merenkulusta jääolosuhteissa on synnyttänyt maailman mitassa ainutlaatuisen jääosaamisen. Arktisen merenkulun tietämys on keskittynyt Aker Arcticiin ja sen jäälaboratorioon, joka sijaitsee Helsingin uudessa satamassa Vuosaaressa.

Neljä vuotta sitten perustettu AARC jatkaa Kvaerner Masa-Yardsin ja Wärtsilän arktisen merenkulun tutkimuksen ja laivanrakennuksen perinteitä. Yhtiölle ja sen edeltäjille on puolen vuosisadan aikana kertynyt ainutlaatuinen tietämys ja kokemus jäästä ja jäissä kulkevista aluksista.

- Suomessa on rakennettu yli 60 prosenttia maailman jäänmurtajista. Sen lisäksi meillä on pitkä kokemus jäissä kulkevien erikoisalusten rakentamisesta, kertoi Aker Arcticin toimitusjohtaja Mikko Niini.

AARC toimii itsenäisenä asiantuntijaorganisaationa. Se ei enää rakenna laivoja, vaan tarjoaa osaamista, tietämystä ja suunnittelupalveluja. Aker Arcticiin siirtyivät myös Aker Yardsin Helsingin telakan suunnitteluosaston jääspesialistit, kun telakka keskittyi matkustajalaivoihin.

Ainutlaatuinen jäälaboratorio

Yhtiön jäätietämys perustuu sekä laivojen rakentamiseen ja kenttäoloissa kerättyyn tietämykseen että laboratoriomittakaavan kokeisiin. Aker Arcticin ylpeys on Vuosaaren uusi jäälaboratorio ja sen 75 metriä pitkä koeallas. Se on jo yhtiön kolmas jääkoelaboratorio. Ensimmäinen allas valmistui 1969. Siellä tehtiin mallikokeet mm. Yhdysvaltain Manhattan-tankkerin arktisia koepurjehduksia varten.

Sade piiskaa Helsingin "talvista" satamaa, kun astumme jäälaboratorioon, jossa on kesät talvet juuri sen verran pakkasta kuin tarvitaan. Laivojen ja arktisten rakenteiden tarkkoja pienoismalleja testataan altaassa.

- Pystymme simuloimaan koealtaassa kaikki mahdolliset jääolosuhteet. Niissä tutkimme alusten käyttäytymistä todellisuutta vastaavissa olosuhteissa, kertoi Niini. Tietoa ja osaamista on kartutettu yli 350 mallikoesarjalla ja usealla sadalla kenttätutkimusretkellä.

- Meillä on maailman mitassa ainutlaatuinen tietokanta arktisista olosuhteista niin Arktiksessa kuin Antarktiksessa, Niini totesi.

Käytännön kokemuksia ovat kasvattaneet AARC:n ja sen edeltäjien suunnittelemat ja rakentamat 60 jäänmurtajaa ja 50 jäissä kulkevaa kaupallista alusta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat