Kaupan vahva nainen valmis uusimaan bonuskortit

Suomen Lähikaupan eli entisen Tradekan toimitusjohtaja Leena Saarinen olisi valmis uusimaan oman yrityksensä kanta-asiakasjärjestelmän.

Saarinen nimitettiin Tradekan johtoon toissa vuoden lopulla. Nimitys nosti Saarisen kertaheitolla Suomen vähittäiskaupan vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi, koska sekä S-ryhmän että Keskon isoimmat pomot ovat miehiä.

Vuoden aikana Saarinen joukkoineen on myllännyt ylösalaisin perinteisen osuuskauppaliikkeen, jonka nimikin vaihtui viime vuoden lopussa Suomen Lähikaupaksi.

- Ei haittaa, vaikka meidän ulkomaiset omistajamme eivät osaakaan lausua sanaa lähikauppa, Saarinen perustelee kantavalla äänellään, miksi nimessä on jopa vaikea ääkkönen.

Yrityksen logoksi valikoitui fillaristi patonkeineen sen jälkeen, kun valintaraati oli hylännyt kaikki abstraktiset koukerot.

Bonusjärjestelmä ei palkitse pientalouksia

Suomen Lähikaupassa on myös havaittu, että kauppa pystyy vain arvailemaan kuluttajan tarpeet. Saarinen erottelee kuluttajista kolme ryhmää: fiilistelijät, suunnitelmalliset ja tehokkaat.

Suunnitelmallinen inventoi jääkaappinsa ja tekee puutelistan, jonka kanssa hän menee kauppaan. Tehokas haluaa selviytyä kaupasta ulos mahdollisimman nopeasti eikä halua jaaritella myyjien kanssa. Fiilistelijä mielellään puhelee henkilökunnan kanssa ja hiplaa tavaroita, hän tekee ostopäätöksensä vasta kaupassa.

Harva meistä kuuluu vain yhteen ryhmään, vaan jokaisessa on tilanteen mukaan vähän joka tyyppiä.

Muun muassa tästä syystä Saarisen syyniin päätyy lähiaikoina yrityksen kanta-asiakasjärjestelmä, sillä hänen mielestään koko korttijärjestelmä on murroksessa.

- Ei voida jäädä nykyrakenteeseen, joka on jo samanlainen kaikilla. Järjestelmä on rakennettu nelihenkisen keskivertoperheen keskiverto-ostosten kautta, eikä se palkitse pientalouksia.

Sunnuntaiaukiolot pikkukauppojen pelastus

Suomen Lähikaupan kauppoja ovat 550 Siwaa, parisataa Valintataloa ja 23 Euromarkettia. Saarisen mukaan tästä paletista pidetään kiinni, eikä lähdetä muiden kelkkaan kilpailemaan isojen kauppojen sarjassa.

Tosin tulevaisuudessa kilpailu varmasti kiristyy Siwa-sarjassa, kun Kesko ja S-ryhmä virittelevät omia pikkukauppojen verkkojaan.

Pikkukauppasarjassa Suomen Lähikauppa on pärjännyt tähän saakka, koska se on saanut pitää Siwansa auki silloin kun muiden isot kaupat ovat kiinni.

Eduskunta alkaa nyt keväällä puida myös isojen kauppojen sunnuntaiaukiolon laajentamista ympärivuotiseksi.

Saarinen haluaisi sen sijaan tiukentaa nykyistä vapaan aukiolon sallivaa 400 neliön rajaa pienemmäksi 200-300 neliöön.

- Enkä puolusta tätä vain sen takia, että kaikki Siwat ja moni Valtsu ovat alle 400-neliöisiä. Jotta pieni kauppa voi elää, se tarvitsee pitkät aukioloajat. Siksi on tärkeää, että myös liikennemyymälät tulevat saman lainsäädännön piiriin, Saarinen sanoo.

Liikennemyymälät tarkoittavat kaupan slangilla entisiä huoltoasemia, jotka nyt ovat levittäytyneet moottoriteiden varsille paikoiksi, joissa voi tehdä kaikkea muuta kuin huoltaa autonsa.

Suomen Lähikaupalla on kotimaan vähittäiskaupassa noin 12 prosentin markkinaosuus, mikä on pysynyt viime vuodet lähes ennallaan. Yrityksen liikevaihto vuonna 2007 oli 1,4 miljardia euroa.

(MTV3-STT)

Lue myös: (17.1.)

Lue myös:

    Uusimmat