Kärsitkö toistuvasta huimauksesta? Nappaa näitä kahta ravintolisää – tutkittu teho

8:53
Onko D-vitamiinipillereiden popsimisesta hyötyä? Huomenta Suomessa helmikuussa 2019 vieraillut ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen, millä tolalla suomalaisten D-vitamiinitasot ovat.

Huimauksesta kärsivien kannattaisi lääkärin hoitojen lisäksi huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista. Tuoreen tutkimuksen perusteella D-vitamiinilisät voivat ehkäistä huimauksen uusiutumista varsinkin potilailla, joiden D-vitamiinitasot ovat alhaiset.

Neurology-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa D-vitamiini- ja kalsiumlisien vaikutuksia selvitettiin satunnaistamalla hyvänlaatuista kohtauksittaista asentohuimausta potevia aikuisia joko hoitoryhmään tai verrokeiksi. Hoitoryhmässä osallistujat, joiden D-vitamiinitasot olivat alhaiset, saivat kahdesti päivässä 400 IU D-vitamiinia ja 500 mg kalsiumia.

Kaikki osallistujat saivat tutkimuksen alussa lääkärin antamaan asentohoitoa. Kun tutkijat vertasivat potilasryhmiä vuoden kuluttua, he havaitsivat huimausoireiden palanneen todennäköisemmin potilaille, jotka eivät olleet saaneet D-vitamiinilisiä. D-vitamiinia saaneilla huimaus uusiutui noin neljänneksen epätodennäköisemmin, tulokset osoittivat. Yhteys oli vielä voimakkaampi potilailla, joiden D-vitamiinitasot olivat hyvin alhaiset tutkimuksen alkaessa.

Havainnot olisi hyvä varmistaa lisätutkimuksissa, mutta niiden valossa D-vitamiinilisät voisivat olla paikallaan ainakin huimauspotilaille, joilla on D-vitamiinin vajausta.

Hyvänlaatuinen asentohuimaus on yleisin huimausta aiheuttava tasapainoelimen häiriö. Sitä ilmenee etenkin keski-ikäisillä ja vanhuksilla, mutta myös nuoremmilla etenkin päävammojen jälkeen. Asentohuimaus on yleensä voimakkaimmillaan aamuisin. Se pahenee usein muutaman sekunnin kuluttua asennonmuutoksesta istualta makuulle asettuessa tai kääntyessä vuoteessa

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Copyright 2020 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja