Ehkäiseekö D-vitamiini masennusta? Laaja tutkimus lyö pöytään suoran vastauksen kiisteltyyn kysymykseen

8:53
Onko D-vitamiinipillereiden popsimisesta hyötyä? Katso videolta ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen haastattelu.

D-vitamiinin puute on osassa tutkimuksia liitetty masennukseen, ja D-vitamiinin puutetta onkin epäilty osasyylliseksi kyseiseen mielen sairauteen. Tuore ja yksi laajimmista yhteyttä selvittäneistä tutkimuksista kuitenkin lyttää nämä luulot. Tutkimuksesta uutisoi yhdysvaltalaiskanava CNN.

D-vitamiinilisä ei suojaa masennukselta. Näin summaavat yhdysvaltalaistutkijat löydöksiään, jotka perustuvat yli 18 000 yli 50-vuotiaan amerikkalaisen viisivuotiseen seurantaan. Puolet osallistujista söi tutkimusaikana D3-vitamiinilisää, puolet lumelääkettä. Osallistujat raportoivat vuosittain mahdollisista masennusoireistaan. 

Tutkijoiden tarkoituksena oli selvittää, suojaako D-vitamiinilisä masennukselta.

– Ravintolisästä ei ollut tähän tarkoitukseen merkittävää hyötyä. Se ei ehkäissyt masennusta tai parantanut mielialaa, sanoo tiedotteessa tutkimusta kirjoittanut psykiatrian apulaisprofessori Olivia I. Okereke Massachusetts General Hospital -opetussairaalasta.

Arvostetussa JAMA-tiedelehdessä ilmestyneet löydökset lyövät laudalta lukuisista aiemmista tutkimuksista saadut tulokset, joissa veren alhainen D-vitamiinitaso on yhdistetty korkeampaan masennusriskiin. 

Tuoreen tutkimuksen puolesta puhuvat sen suuri koko sekä parhaana mahdollisena pidetty tutkimusasetelma, satunnaistettu kontrolloitu tutkimus. Tutkimus suoritettiin lisäksi kaksinkertaisella sokkouttamisella, eli niin tutkijat kuin osallistujatkaan eivät tienneet, kuka söi D-vitamiinilisää ja kuka lumelääkettä.

Tutkimuksen heikkona puolena voi pitää ainoastaan vuosittain kerättyjä tietoja masennusoireista sekä niiden itseraportoinnin. Lisäksi tulokset pätevät vain keski-iän ylittäneisiin ihmisiin.

D-vitamiini yhdistetty lukuisiin sairauksiin

D-vitamiini ja tarkemmin ottaen D3-vitamiini on elimistölle välttämätön vitamiini, jota syntyy kesällä ihossa auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta jo vartin kokovartaloaltistuksessa. Suomalaisille suositellaan pimeinä talvikuukausina D-vitamiinilisää.

Ravinnossa paras D-vitamiinin lähde on kala. Suomessa D-vitamiinia lisätään myös nestemäisiin maitovalmisteisiin. 

Elimistö tarvitsee D-vitamiinia normaaliin solutoimintaan, kasvuun ja kehitykseen, kuten muitakin vitamiineja. Riittävä D-vitamiinin saanti ylläpitää erityisesti luuston, hampaiden ja lihasten terveyttä. Luiden haurastumisen lisäksi D-vitamiinin puutos on yhdistetty lukuisiin muihin sairauksiin, kuten infektioihin, diabetekseen, syöpään, verenkiertotauteihin ja hermoston rappeumatauteihin, listaa Terveyskirjasto.

Riittävästä D-vitamiinin saannista kannattaakin huolehtia, mutta liikoja ei yhdeltä vitamiinilta kannata odottaa.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja