Kärsitkö migreenistä? Yksi ruokavaliomuutos auttaa päänsärkyyn jopa lääkkeitä paremmin – tutkimuksessa lupaavia tuloksia

3:44
Miksi päätä särkee ukkosella? Katso videolta neurologin vastaus.

Yhdysvaltalaiset tutkijat esittävät, että runsaasti omega-3-rasvahappoja ja vähän omega-6-rasvahappoja sisältävä ruokavalio voi vähentää ja lievittää migreenikohtauksia. Löydökset eivät päde lisäravinteisiin.

Joka kymmenes aikuinen kärsii päänsärkykohtauksia aiheuttavasta migreenistä, naiset selvästi miehiä useammin. Kohtauksiin liittyy voimakkaan päänsäryn lisäksi pahoinvointia, oksentelua, valo- ja hajuherkkyyttä sekä joskus myös tahdosta riippumattoman hermoston häiriöitä, kuten ripulia.

Yleisyytensä ja oireidensa vuoksi ei ole ihme, että migreeni on yksi suurimmista työkyvyttömyyden aiheuttajista maailmassa, Pohjois-Carolinan yliopiston tutkijat kirjoittavat tiedotteessaan. Aina potilaat eivät saa täyttä helpotusta olemassa olevista hoidoista, kuten särkylääkkeistä sekä ärsyttävien tekijöiden välttämisestä.

Heinäkuussa BMJ-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa esitetään, että ruokavalion rukkaaminen voisi helpottaa migreenipotilaiden oireita.  

Omega-3-rasvahappojen määrän lisääminen ruokavaliossa näytti vähentävät osallistujien migreenikohtausten määrää ja niiden vakavuutta – etenkin, jos samanaikaisesti vähensi omega-6-rasvahappojen määrää. Tutkijat uskovat, että vastaava muutos ravitsemukseen voisi auttaa myös muita kroonisista kivuista kärsiviä ihmisiä.

Omega-3- ja omega-6-rasvahappojen lähteet

Omega-rasvahapot ovat pehmeää tyydyttymätöntä rasvaa, jolla tiedetään olevan suotuisia vaikutuksia ihmisen terveyteen. Tutkimuksessa tarkasteluun valikoituivat välttämättömät omega-3- ja omega-6-rasvahapot, joita elimistö ei itse pysty valmistamaan, vaan ne on saatava ravinnosta.

Omega-3-rasvahappoja on esimerkiksi rypsi- ja rapsiöljyssä, saksanpähkinöissä sekä kalassa. Omega-6-rasvahappoja löytyy runsaasti muun muassa kasviöljyistä ja pähkinöistä, mutta myös valmisruoasta.

Tutkijoiden mukaan prosessoidun ruoan kulutuksen lisääntyminen on johtanut siihen, että yhä useampi syö huomattavasti enemmän omega-6-rasvahappoja ja vähemmän omega-3-rasvahappoja. The New York Timesin mukaan osa asiantuntijoista pitää kehitystä ongelmallisena, sillä omega-6-rasvahappojen on osoitettu lisäävän kipua ja tulehdusta, kun taas omega-3-rasvahapolla on päinvastainen vaikutus.

Tutkijat päättivät kokeilla, helpottaisiko ravinnon rasvahappotasapainon muuttaminen migreenipotilaiden elämää.

Päänsärkyä vai migreeniä? Videolla kerrotaan, mistä migreenin tunnistaa. Juttu jatkuu videon alla.

1:10

Vähemmän ja lievempiä migreenikohtauksia

Tutkimukseen osallistui 182 migreenistä kärsivää henkilöä, joista valtaosa oli naisia. Osallistujat jaettiin sattumanvaraisesti kolmeen ryhmään.

Seuraavan 16 viikon ajan he joko söivät saman verran omega-6- ja omega-3-rasvahappoja kuin amerikkalaiset yleensäkin, lisäsivät omega-3-rasvahappojen määrää ja vähensivät omega-6-rasvahappojen määrää ravinnossaan tai söivät enemmän omega-3-rasvahappoja, mutta pitivät omega-6-rasvahappojen saannin aiemmalla tasolla.

Tulokset olivat lupaavia: omega-3-rasvahappojen määrän lisääminen ravinnossa vähensi ja lievensi päänsärkykohtauksia, lyhensi niiden kestoa ja hillitsi osalla särkylääkkeiden tarvetta. Suurin parannus havaittiin osallistujilla, jotka lisäsivät omega-3-rasvahappojen määrää omega-6-rasvahappojen kustannuksella. Heillä ruokavaliomuutos vähensi päänsärkypäiviä jopa enemmän migreenilääkkeet.

– Minulla ei ole ollut migreeniä, edes lievää sellaista, kahteen vuoteen, kertoo tutkimukseen osallistunut Tanya KamkaNew York Timesille. 58-vuotias nainen on jatkanut runsaasti kalaa ja vähän tiettyjä kasviöljyjä sisältävän ruokavalion noudattamista tutkimuksesta alkaen.

Tutkijat huomasivat kokeessaan, että runsaasti kalaa syöneiden osallistujan veressä oli enemmän oksylipiini-nimellä tunnettuja yhdisteitä, jotka osallistuvat kivunlievitykseen. Potilaiden elämänlaatuun ruokavaliomuutos ei vaikuttanut.

Tutkimuksessa omega-3-rasvahapot saatiin kalasta. Löydökset eivät siis päde lisäravinteisiin.

Migreeniä helpottava ruokavalio

Helpoin tapa lisätä ruoasta saatavien omega-3-rasvahappojen määrää on syödä enemmän rasvaista kalaa, kuten lohta ja muikkua. Hyviä kasviperäisiä lähteitä ovat chia-siemenet, saksanpähkinät ja pellavansiemet.

Toinen tärkeä osa migreenipotilaille hyväksi havaittua dieettiä on välttää paistettua ja prosessoitua ruokaa sekä roskaruokaa.

Lisäksi tutkijat suosittelivat tutkimukseen osallistujia syömään vähintään viisi annosta hedelmiä ja vihanneksia päivittäin.

Milloin päänsärystä pitää huolestua? Videolla neurologi kertoo pahaenteisen oireen.

1:11

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja