Mainos

Karppauksen sivuvaikutukset voivat yllättää

Hiilihydraatteja välttelevänkin kannattaa muistaa ruokavalion monipuolisuus.

Jos karppaajan eli vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavan ravinto jää kovin yksipuoliseksi, suojaravintoaineiden kuten kivennäisaineiden ja vitamiinien saanti voi vähentyä, huomauttaa ravitsemustieteiden professori Matti Uusitupa Itä-Suomen yliopistosta.

– Tästä voi koitua pitkällä aikavälillä ravitsemuksellisia ongelmia, hän sanoo.

– Toinen asia on se, että jos hyvät hiilihydraatit korvataan kovilla rasvoilla, tämä voi johtaa veren rasva-arvojen huonontumiseen, veren kolesterolipitoisuuden nousuun. Pitkällä aikavälillä tämä voi lisätä sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, Uusitupa jatkaa.

Riskinä voi hänen mukaansa olla myös verenpaineen kohoaminen, jos hiilihydraatit korvataan kovin suolaisilla tuotteilla.

– Myös lapsilla karppaaminen on ongelma, koska lapsen kehitys vaatii monipuolisen ruokavalion, ja hiilihydraatit ovat erinomainen energianlähde.

"Hiilihydraatit korvattava hyvillä rasvoilla"

Karppaaminen voi olla haaste lisäksi ahkerasti liikkuville.

– Jos liikkuu runsaasti, niukka ruokavalio voi tuoda ongelmia, hän sanoo.

Uusituvan mielestä vähähiilihydraattinen ruokavalio on yksi vaihtoehto esimerkiksi silloin, jos haluaa laihtua. Silti kannattaa muistaa ruokavalion monipuolisuus.

– Kun hiilihydraatteja vähennetään, ne pitäisi korvata hyvillä rasvoilla eikä kovilla. Erityisesti suosittelen, että täysjyväviljatuotteet säilyvät ruokavaliossa. Kaikissa tutkimuksissa ne ovat osoittautuneet terveyttä edistäviksi.

Pitkäaikaista karppaamista niukalla ruokavaliolla hän ei suosittele.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.