Kännykkä varoittaa autoilijaa matkareitin ongelmista

Suomalaisille tiellä liikkujille on vähitellen tulossa palveluita, joissa autoilija saa vaikkapa matkapuhelimeensa jo etukäteen tiedon matkareitilleen ilmaantuneista poikkeustilanteista. Ajantasainen tieto ja varoitus esimerkiksi ruuhkista tai onnettomuuksista lisäävät liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

-Matkapuhelin tunnistaa, että olen autossa. Kun olen ilmoittanut meneväni töistä kotiin, matkapuhelimessani oleva sovellus katsoo reitin läpi ja hakee tiedot siellä mahdollisesti olevista ongelmista. Häiriötilanteessa voin valita vaihtoehtoisen reitin, selvittää suomalaisen liikennetelematiikan palveluja kehittävän verkoston, ITS Finlandin, koordinaattorina toimiva Antti Rainio.

Hänen mukaansa sama palvelu toimii yhtä lailla joukkoliikenteessä. Matkustajan ei tarvitse odotella bussia pitkään pysäkillä, kun hän on saanut jo työpaikalleen tiedon myöhässä olevista vuoroista. Palvelu on saatavilla jo nyt Helsingin raitioliikenteen käyttäjille.

Reaaliaikainen tiellä liikkujien varoituspalvelu on jo käytössä Keski-Euroopan moottoriteillä, joiden ruuhkissa ja hurjissa ajonopeuksissa rysähtää tämän tästä. Siellä samoin kuin Japanissa tieto liikenteen poikkeusoloista pystytään välittämään autoilijoille parhaimmillaan viiden minuutin viiveellä. Rainio kertoi tulevista palveluista Oulussa, jossa esiteltiin Suomessa meneillään olevia telematiikan tutkimus- ja kehittämishankkeita. Telematiikalla tarkoitetaan tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä liikenteessä ja kuljetuksissa.

Varoitus puheäänellä

Matkapuhelin on muuttumassa yhä selvemmin tietokoneeksi, mikä Rainion mukaan mahdollistaa esimerkiksi liikenteeseen liittyvien palvelujen lisäämisen. EU:n eSafety-ohjelmassa on selvitetty, miten matkapuhelimia tai muita pieniä tietokoneita voitaisiin autossa käyttää.

-Mahdollisesti puhelin varottaisi autoilijaa puheäänellä, puhelimessa olisi jokin varoitusääni tai karttanäyttö, josta voisi helposti hahmottaa edessä olevan tilanteen. Tarkoitus ei todellakaan ole, että autossa alettaisiin lukea tekstiviestiä, Rainio huomauttaa.

Rainion mukaan uusien telemaattisten järjestelmien kehittäminen on Suomessa erityisen tärkeää, sillä pitkien etäisyyksien maassa kiinteiden anturijärjestelmien rakentaminen teiden varsille perinteisin menetelmin on työlästä ja kallista.

-Meidän pitää hakea uusia menetelmiä ja luoda uutta kulttuuria siihen, miten vaaratilanne viestitetään suoraan tien päälle tehokkaasti ja turvallisesti. Se voi tapahtua ajoneuvoa seuraten esimerkiksi paikannussatelliittien tai matkapuhelinverkon avulla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat