Tässä tilanteessa voit saada auton koeajolle jopa yön yli – näillä vinkeillä kaikki irti lyhyestäkin testilenkistä

Käytettyä autoa ostamassa? Tässä vinkit autokaupoille 2:21
Oletko ostamassa käytettyä autoa? Tässä autoliikkeen vinkit ajoneuvon tarkastamiseen.

Kun ostohousut on kiskottu autokaupoille lähtiessä kainaloihin asti, voi olla vaikea muistaa, mihin kaikkeen olisi hyvä kiinnittää huomiota varsinaisella koeajolla.

Helsingin Konalan Kamuxilla käytettyjä autoja viitisen vuotta myynyt Toni Mäkelä kertoo yhtiön tiedotteessa, mitä koeajosta tulee tietää, ja mitkä asiat autosta pitäisi tarkistaa jo ennen kuin sillä lähtee liikenteeseen.

Konalan-liikkeen myymälävastaavana työskentelevä Mäkelä muistuttaa tarkistamaan aina ensimmäisenä auton yleisilmeen, korin kunnon, sisätilat sekä tekniikan ja lisävarusteiden toimivuuden.

Ulkopuolisessa tarkistuksessa hän kehottaa kiinnittämään huomiota kylkien mahdollisiin lommoihin sekä puskureiden kulmiin nirhaumien varalta. Ovien alaosat voivat puolestaan paljastaa ruosteongelmia. Myös katon kunto ja suoruus on hyvä varmistaa.

– Myös huoltohistorian läpikäyminen on tärkeää. Nyrkkisääntö on, että noin 30 000 ajokilometrin välein tulisi olla aina huolto tehtynä, Mäkelä neuvoo.

Kuuntele auton ääniä ja käytä säätä hyväksi

Ajon alkaessa kannattaa kiinnittää huomiota auton päästämiin ääniin eri tilanteissa. Niistä voi nopeasti päätellä, onko auto kerrotussa kunnossa.

– Jos ajat vaikka monttuun ja kuuluu iso kolahdus, tiedät jonkin olevan vialla. Tai jos ajat satasta ja alkaa kuulua ulinaa, tällöin esimerkiksi voimansiirrossa voi olla vikaa. Myös vaihteiden vaihto tulisi olla sulavaa, mutta jos ne vaihtuvat terävästi, asia kannattaa nostaa esiin myyjän kanssa, Mäkelä ohjeistaa.

Sillä ei ole varsinaisesti merkitystä, millaisissa olosuhteissa koeajon suorittaa. Mäkelä kuitenkin huomauttaa, että haastavammat olosuhteet voivat olla monessakin mielessä otollisemmat ajoneuvon testaamiseen.

– Koeajon voi tehdä missä kelissä vaan, mutta vaikkapa liukkaalla talvikelillä on etuja. Esimerkiksi ABS-jarrujen pitävyyttä, ajonvakaajia ja auton nelivetoa on parempi testata tällaisissa olosuhteissa.

Kamuxin 5 vinkkiä onnistuneeseen koeajoon

  1. Tarkasta korin, auton sisäosien sekä tuulilasin kunto.
  2. Tarkista, että huoltokirja löytyy ja vuosihuollot on tehty asianmukaisesti.
  3. Varmista jarrujen, moottorin ja lisälaitteiden kunto. Kokeile autoa eri nopeuksissa ja kuuntele poikkeavia ääniä.
  4. Varmista renkaiden kunto.
  5. Ota selvää, milloin seuraava katsastus on edessä. Pitkään katsastamatta ollut auto voi tuoda ostajalle nopeasti lisäkuluja.

"Ei se huono voi olla, kun myyjäkin kehui"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi MTV Uutisille omat vinkkinsä onnistuneeseen koeajoon viime vuonna. Hän muistutti, että ”ei se huono voi olla, kun myyjäkin kehui” -ajattelutapaan ei pidä sortua.

– Valitettavasti jopa merkkiliikkeissä on myyjiä, jotka tietävät autoista yllättävän vähän, Vesalainen totesi.

Mikäli oma tai myyjän tietämys epäilyttää, kannattaa käytetty auto viedä katsastukseen tai puolueettomaan kuntotarkastukseen esimerkiksi katsastuskonttorille tai autopalvelukeskukseen.

– Suostuttele myyjä osallistumaan katsastuksen tai kuntotarkastuksen kustannuksiin, Vesalainen vinkkasi.

Koeajot yleensä lyhytkestoisia

Kamuxin mukaan keskimääräinen koeajo kestää 15–30 minuuttia. Osa asiakkaista kaipaa kuitenkin myös pidempiä ajoja, mutta tällöinkin auto pyydetään yleensä palauttamaan saman päivän aikana. Uusien autojen myötä myös poikkeuksia kuitenkin on alettu tehdä.

– Sähköautojen kanssa ihmiset haluavat totta kai kokeilla sen lataamista, joten niihin olemme myöntäneet poikkeuslupia yön yli. Mitään koko viikonlopun koeajoja meillä ei kuitenkaan tehdä, koska autosta voi olla kiinnostunut toinenkin mahdollinen asiakas samaan aikaan, Mäkelä toteaa.

Ole huolellinen

Koeajolla on noudatettava huolellisuutta, mutta vahingoilta ei voi aina välttyä. Yleisenä käytäntönä autoliikkeillä on, että ennen ajoa asiakas allekirjoittaa koeajoluvan, joka sisältää joidenkin satojen eurojen suuruisen omavastuun vahinkojen varalta.

Koeajoautolla saatuja sakkoja ei myöskään voi laittaa autoliikkeen piikkiin.

– Jos koeajolla ajetaan liikennesääntöjen vastaisesti, niin että tulee sakkoja, ne ohjataan ajajalle, hän jatkaa.

Lähde: Kamux

Lue myös:

    Uusimmat