Kampin työmaa hyödyntää tietotekniikkaa

Suomen suurimmalle rakennustyömaalle Kamppiin on kehitetty reaaliaikainen varausjärjestelmä, joka ohjaa valtavia tavaramääriä suoraan rakentajien käsiin.

Kampin työmaata ei voi ainakaan moittia ajastaan jälkeenjääneeksi. Ilman tehtyä nettivarausta aliurakoitsijoilla ei ole asiaa työmaalle.

Ilman tälläistä tietotekniikan hyödyntämistä ja yhteisiä pelisääntöjä homma työmaalla ei pysyisi hallinnassa. Rakennustyömaalle tulee kiivaimmillaan yli sata kuormaa päivässä. Kampissa on vain vähän varastotilaa. 150 tavarantoimittajaa ja 30 kuljetusliikettä pyrkivät siihen, että materiaalit päätyvät suoraan timpurin käsiin.

Työmaan viidellä portilla vartijat tarkastavat, että aliurakoitsijat ovat uhranneet puoli minuuttia nettivarauksen tekemiseen. Jos kaikki ei ole kunnossa, kuorma käännytetään.

Pienikin odotusaikojen lyheneminen merkitsee Kampin kokoisessa hankkeessa merkittäviä rahallisia säästöjä.

Kiinnostusta myös muualla

Näillä edistyksellisillä toimenpiteillä rakennusala on noussut samalle tasolle kuin muukin teollisuus.

- Me olemme todella ylpeitä meidän saavutuksistamme ja mahdollisesti vielä imagonnousustakin, Kampin työmaan johtaja Heimo Sillanpää kertoo.

Uudenlaiset ratkaisut kiinnostavat myös viidennen ydinvoimalan rakentajia.

Kampissa käytetään 60 000 kuutiota betonia. Siitä tulisi metrin levyistä jalkakäytävää 1 200 kilometriä eli matka Helsingistä Moskovaan. Maata Kampista on viety pois 60 000 autokuormallista, ja sitä löytyy muun muassa Vuosaaren satamasta sekä Hjallis Harkimon golfkentän alustasta.

Rakennushankkeen kustannusarvio on noin 400 miljoonaa euroa ja sen työllistävä vaikutus on 4 000 miestyövuotta.

Maanalaiset terminaalit ja tavara-asema valmistuvat huhtikuussa 2005 ja otetaan käyttöön kesäkuun alussa 2005.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 17.06.2004)

Lue myös:

    Uusimmat