Kallis työvoima heikentää laivayhtiöitä

Tappiolliset laivayhtiöt toivovat lakimuutosta, joka sallisi ulkomaisen työvoiman käytön matkustajalaivoilla. Liikenneministeri Leena Luhtanen ei lupaile uusia keinoja laivayhtiöiden tueksi.

Vaikka Ruotsin laivoilla riittää asiakkaita, Siljan ja Viking Linen tappiot kasvoivat alkuvuodesta. Samaan aikaan Tallink tuottaa kuitenkin voittoa.

- Virolaisilla varustamoilla työvoimakustannukset ovat ainakin kymmeniä prosentteja alemmat suomalaisten tai ruotsalaisten varustamoiden kustannustasosta. Työvoimavaltaisella matkustajavarustamoalalla sillä on erittäin suuri merkitys, Varustamoyhdistyksen toimitusjohtaja Mika Nykänen kertoo.

Laivayhtiöiden toiveena on lakimuutos, joka sallisi halvemman, ulkomaisen työvoiman käytön matkustajalaivoilla. Työntekijät eivät ideaan ihastu.

- Meidän kantamme on ehdottomasti, ettei ole mitään syytä ruveta käyttämään niin sanottua halpatyövoimaa suomalaisilla matkustaja-aluksilla, Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting sanoo.

Ministerin mukaan kriisiapu ei ole tarpeen.

- Tällä hetkellä meillä on käytössä kaikki ne mahdollisuudet, mitä EU:n tukijärjestelmä sallii, vastaa liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen.

Suomalaisvarustamoja huolestuttaa myös se, että Ruotsi on ensi vuonna ottamassa käyttöön laivayhtiöille suotuisan tonnistoveron. Verot lasketaan siinä yhtiön voittojen sijaan laivojen tilavuuden mukaan.

- Meidän keskeinen kilpailijamaa Ruotsi ottaa käyttöön kilpailukykyisen tonnistoverotuksen. Sillä on väistämättä suuri vaikutus myöskin Suomen olosuhteisiin. Pahimmillaan se voi johtaa siihen, että aluksia siirtyy Suomen lipun alta Ruotsin lipun alle, Varustamoyhdistyksen Nykänen huomauttaa.

Varustamoiden mukaan näkymät ovat kaikesta huolimatta hyvät, sillä rahtiliikenne Itämerellä kasvaa hurjaa vauhtia. Jatkossa Suomenlahdella keinuukin turistien sijaan entistä enemmän kontteja.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat