Kalle Rovanperän MM-saumasta hurjia puheita – Toyotan tavoitteet vasta edessä: "Siinä on myös varjopuoli"

Toyotan MM-rallitiimi tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan johdolla toppuuttelee vielä odotuksia, joita Kalle Rovanperään ladataan hyvien viime kauden kisojen perusteella. Kartturi Jonne Halttusen mukaan autokunnan etuna on ainakin jatkuva muutoksessa eläminen, johon kaksikko on ensimmäisinä vuosinaan MM-sarjassa tottunut.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Portugalin MM-ralli 9.-12.5.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Rovanperä ajoi viime kaudella uransa ensimmäiset MM-osakilpailuvoitot Viron ja Kreikan ralleissa. Suoritukset ovat nostaneet odotukset 21-vuotiasta suomalaista kohtaan varsin korkealle, mutta esimerkiksi tallipomo Jari-Matti Latvala ei vielä tänä vuonna odota nuorukaiselta mestaruustaisteluun osallistumista.

C Moren asiantuntijana aloittava Teemu Suninen sen sijaan nosti Rovanperän nimen esiin kauden yllättäjäksi jo pelkästään siitä syystä, että suuri muutos hybridimoottoreineen tarjoaa tilaisuuden ennen kaikkea hyvin oppimaan pystyville nuorille kuljettajille.

Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen toivoo toki tällaisesta etua, mutta näkee asian laajempana kokonaisuutena.

– Aika näyttää, onko siinä kilpailuetua, mutta ainakin se on tuttu tilanne meille. Tässä on koko ajan opittu uutta, Halttunen sanoo MTV Urheilulle.

– Kun tultiin MM-sarjaan WRC2:ssa, piti oppia ralli ja MM-sarja. Aika nopealla hypyllä mentiin WRC-autoon, ja oltiinkin aika hyvässä kyydissä nopeasti.

– Ainakin historian puolesta se voisi olla ihan jees, mutta tämä ei ole meille välttämättä kovinkaan uusi tilanne. Olemme koko ajan eläneet muutosta, eikä tässä ole hirveästi tasaista kerennyt olemaan, Halttunen toteaa.

Rovanperän tavoitteena tasaiset palkintosijat

Rovanperä sijoittui viime kaudella Toyotan kuskeista kolmanneksi parhaana MM-sarjan neloseksi. Kesällä Viron voitosta alkanut kolmen palkintosijan sarja näytti jo vakiinnuttavan hänen asemansa sarjan kärkikuskien joukossa, mutta loppukaudesta tasaisuus oli jälleen eri syistä kateissa.

Palkintosijojen säännöllinen napsiminen onkin Rovanperälle kauden ykköstavoite.

– Ei ole hirveästi odotuksia, kun lähdetään ihan nollasta, eikä tiedä yhtään voimasuhteita tiimien välillä eikä mitään, Rovanperä aloittaa.

– Totta kai odotan, että itse pystyisin mahdollisimman hyvin oppia tuon auton ja uudet jutut, joita niihin tulee. Se helpottaisi tietenkin omaa kautta paljon, kun pääsisi hyvään vauhtiin heti. Toivotaan, että pystytään olemaan mitalikamppailussa koko kauden läpi. Se olisi ihan hyvä tavoite, Rovanperä linjaa.

Rovanperä myöntää kaipaavansa edelleen lisää kokemusta rallien ajamisesta. WRC-luokassa vietetty aika ei ole vieläkään kovin pitkä.

– Tietenkin eka kausi oli koronan takia puolikas, että eihän sitä kokemusta sillä tavalla ole hirveästi alla, mutta ainakin itselläni on se vaatimustaso, että pitää pystyä ajamaan varmasti ja tuomaan pisteitä mahdollisimman hyvin joka kisasta. Se on sitä, mitä pitkällä tähtäimellä tarvitaan, jos halutaan niissä mitalikamppailuissa olla.

Kaj Lindström: Kokemusta tarvitaan yhä lisää

Toyotan urheiluntoimenjohtaja Kaj Lindström näkee kauden 2022 vielä oppiaikana Rovanperälle. Katseet ovat selvästi vuodessa 2023, mutta Lindström ei silti sulje pois menestysmahdollisuuksia jo alkavalla kaudella.

Mestari Sebastien Ogierin väistyttyä Toyotan suurimmat odotukset kohdistuvat Elfyn Evansiin, joten Rovanperä pystyy edelleen tekemään taustalla työtä pienemmillä paineilla. Nekin kasvavat koko ajan.

– Kaikkihan on tietysti mahdollista, ja me kaikki tiedämme, kuinka lahjakas Kalle on ja kuinka hyvä kuljettaja hän on, Lindström sanoo.

– Sitten siinä on myös se varjopuoli, että unohdamme helposti, että hän on myös kokematon. Ne odotukset, joita ihmiset Kallen harteille laittavat, ovat vielä vähän epärealistisia kokemukseen nähden.

– Se (mestaruudesta ajaminen) on mahdollista, mutta olen samaa mieltä kuin Jari-Matti, että tässä lajissa sitä kokemusta kuitenkin tarvitaan. Voi olla, että vielä tänä vuonna sitä pitää kerätä lisää, Lindström arvioi.

Lue myös:

    Uusimmat