Asiantuntijaksi hyppävältä Teemu Suniselta mehukas arvio MM-rallikauden kynnyksellä: "Rovanperän Kallen haluan nimetä"

Hybridiautot saapuvat rallin MM-sarjaan – tältä uudet menopelit näyttävät! 1:20
Hybridiautot saapuvat rallin MM-sarjaan

Teemu Suninen seuraa ensi viikolla alkavaa MM-rallikautta täysin uudesta näkökulmasta käsin, kun hän toimii omien ajohommiensa ohessa C Moren asiantuntijana.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Portugalin MM-ralli 9.-12.5.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Suninen jos joku tietää, mitä tuleman pitää, kun rallin MM-sarjassa ollaan hyppäämässä sarjan 50-vuotisen historian suurimpaan mullistukseen: hybriditeknologiaan. Pitkän pätkän M-Sportilla ajanut Suninen oli mukana kehittämässä tallin Rally1-ajokkia nyt alkavalle kaudelle.

Tältä pohjalta hän uskoo myös olevansa elementissään uudessa ympäristössä, suorassa lähetyksessä.

– Tosi mielenkiintoinen projekti mulle. Täysin uusi kokemus. Kokemusta ja tietämystä on aika paljon WRC-tiimeistä ja Rally1-autosta. Uskon, että on paljon annettavaa katsojille ja faneille tekniikkapuolelta ja ajamiseen liittyen.

Uudet Rally1-autot ovat ominaisuuksiltaan hieman yksinkertaisempia kuin vuosina 2017–2021 käytössä olleet WRC-autot. Jo tämä pakottaa kuljettajat muuttamaan ajotekniikkaansa, mutta Suninen nostaa silti suurimmaksi muutokseksi hybridivoimayksikön.

– Aina ei voi mennä täysillä. Pitää miettiä, missä haluaa jarruttaa ja missä haluaa hyödyntää sen hybridistä saatavan lisätehon.

– Kun jarrutuksista pitää kerätä akkuun energiaa, jarrutustyyli muuttuu paljon. Aikaisemmin pyörä sai mennä lukkoon soralla, mutta nyt sitä pitää yrittää välttää ja kerätä energia talteen. Sitten se energia pitää yrittää käyttää fiksusti. Välillä voi olla parempi ajaa mutka hiljempaa ja koettaa sitten saada hybriditeknologiasta tehoa pitkälle suoralle. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Kun kyse on näinkin isoista muutoksista, kuljettajilta vaaditaan poikkeuksellisen paljon sopeutumista, varsinkin niiltä, jotka ovat ajaneet pidempään.

Kyky oppia uutta on alkavalla kaudella arvossa arvaamattomassa.

– Ehkä nuoret kuljettajat, joilla ei ole niin paljon kokemusta WRC-autoista, Suninen sanoo kysyttäessä, kenelle uudet autot erityisesti sopivat.

Rovanperän Kallen haluan nimetä. Hän on nopea oppimaan ja sopeutumaan uusiin asioihin. Siinä voi olla pieni etulyöntiasema. Kallella on vain parin vuoden kokemus vanhoista WRC-autoista, ja Rally1-autot tulevat olemaan lähempänä alemman luokan autoja.

Rovanperän menestys edellyttää sitä, että Toyotan uusi auto on kilpailukykyinen. Suninen tosin arvelee, etteivät edes tallit itse vielä tiedä, missä muihin nähden menevät.

Sunisen oma ura jatkuu tällä kaudella Hyundailla, jossa hän ajoi jo viime kauden päätteeksi kaksi osakilpailua.

– Tulemme Hyundain kanssa ajamaan WRC2-sarjaa. Siellä valitaan seitsemän osakilpailua, joihin osallistutaan. Aloitamme kauden vähän myöhemmin. Haluamme valmistautua kisoihin hyvin, saada hyvät kehitystestit ja riittävästi varaosia tiimille ja autolle. Korona on aiheuttanut vähän sitäkin, että varaosavarasto ei ole kovin täynnä. He olisivat halunneet jo Monteen lähteä.

Lue myös:

    Uusimmat