Helsingin Asema-aukiosta tuli villi länsi: Taksinkuljettajien riidat kärjistyneet jopa tappouhkauksiksi – "Ongelmia syntyy, koska kaikilla ei ole tilaa"

Tappouhkauksia ja rasistista huutelua – miksi tunteet kuumenevat Helsingin keskustan taksitolpalla? 5:11
Tappouhkauksia ja rasistista huutelua – MTV Uutiset selvitti, miksi tunteet kuumenevat Helsingin keskustan taksitolpalla

Huutelua, keskisormen näyttöä ja tappouhkauksia. Helsingin Asema-aukiolla sijaitseva taksitolppa on paikka, jota taksialan ammattilaiset pitävät levottomana paikkana tehdä töitään.

Viikko sitten lauantaina Helsingin Asema-aukiolle soitettiin poliisi. Syynä oli rautatieaseman vieressä olevan taksitolpan levoton ilmapiiri. 

– Jonkinlaista sanaharkkaa ja tunteiden kuumenemista siellä on ollut, mutta ei mitään sen vakavampaa. Poliisi on soitettu paikalle, sen lisäksi paikalla olleet partiot ovat myös itse puuttuneet tilanteeseen, kuljettajia on ohjeistettu muutamaan otteeseen ja lopulta kun tilanne ei ollut parantunut, niin alue oli päätetty tyhjentää hetkeksi kokonaan, kertoo Helsingin poliisilaitoksen komisario Pasi Tuominen

Moni taksinkuljettaja kertoo, että aukiolla käyttäydytään epäasiallisesti toisia kuljettajia kohtaan.

On huutelua, keskisormen näyttöä ja kiistaa siitä, miten autojen pitäisi järjestäytyä tolpalla. Yhteiset pelisäännöt ovat hakusessa ja asiakkaista käydään kovaa kilpailua.

– Ongelmia syntyy, koska kaikilla ei ole tilaa. En pelkää sanoa nimiä, Taksi Helsinki ja Lähitaksi ovat ongelma. Normaalisti meidän pitää odottaa vuoroamme, että pääsemme taksijonoon ottamaan asiakkaita, mutta he ajavat jonon vierelle ja ottavat heidät kyytiin jonon vierestä. Sitten henkilö, joka on odottanut asiakasta tunteja, menettää hermonsa, kertoo taksia yrittäjänä ajava Babajide Ibidapo.

Uudet säännöt, uudet ongelmat

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo MTV Uutisille puhelimitse, että hänen mukaansa ongelmat alkoivat taksilain uudistumisen jälkeen. Taksibisnekseen lähti mukaan paljon uusia yrittäjiä ja taksitolppien säännöt menivät uusiksi.

– Nyt asiakas saa valita, mihin taksiin hän nousee. Kaikki eivät nähtävästi tiedä tästä säännöstä.

Taksitolppien riidat ovat kantautuneet myös Kantosen korviin. Hän luonnehtii sitä ”villin lännen meiningiksi”.

– Kuljettajat ovat raportoineet, että heitä ja muiden isojen firmojen autoja uhkaillaan. Joidenkin käsityksen mukaan pitäisi ottaa jonosta ensimmäinen taksi, mutta jos joku hyppää jonon perällä olevan taksin kyytiin, syntyy ongelmia. Pahimmillaan kuljettajat ovat saaneet tappouhkauksia. 

Taksi Helsingin kuljettajille on annettu ohjeistus, että jos jollain tolpalla tilanne äityy uhkaavaksi, auto kannattaa ajaa muualle.

– On jopa pohdittu, pitäisikö meidän palkata järjestyksenvalvoja kuljettajien turvallisuutta valvomaan.

Korona vei leivän pöydästä

Asema-aukion taksitolpalla haastatellut taksiyrittäjät kertovat, että koronan jälkeen töiden saaminen on ollut vaikeampaa. Taksi Helsingin toimitusjohtajan mukaan myös heidän kuljettajiensa työt ovat vähentyneet merkittävästi.

Pahimmillaan ajoja on ollut 70 prosenttia vähemmän.

– Minusta tuntuu, ettei töitä enää ole. Meillä on todella vaikeaa juuri nyt. Lisäksi toivon, että hallitus voisi puuttua Uberin toimintaan. Se on kuin modernia orjuutta, Uber vie 25 prosenttia kuluista, miten sellaisilla kuluilla voi maksaa pois edes autolainaa, sanoo yksityisyrittäjänä toimiva Ojo Odunayo, joka puhuu kollegoidensa puolesta.

Vaikka Asema-aukio on levoton, sieltä ei haluta poistua. Monelle se on yksi harvoista paikoista saada asiakkaita kyytiin. 

Järjestys avuksi

Miten taksitolpan ongelmat voitaisiin ratkaista? Lyhyesti ilmaistuna ongelman ydin vaikuttaa olevan, että taksijonoja on yhden sijasta kaksi, joista toinen on kuljettajien mielestä epävirallinen.

– Itse haluan noudattaa sääntöjä, mutta jos joku ei pelaa sääntöjen mukaan, se antaa muillekin viestin, että voi toimia miten haluaa. Jotkut ovat ahneita, Ibidapo sanoo. 

Myös hän on nähnyt konfliktitilanteita, kuten riitelyä, keskisormen näyttämistä ja rasistisia solvauksia.

– Ymmärrän kaikkien tuskan, mutta tälle on tehtävä jotain. Ehkä voisimme rakentaa aidan, jotta toista jonoa ei enää olisi, hän pohtii.

Samankaltaisiin ratkaisuihin on päädytty esimerkiksi satamissa.

Myös Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen kannattaisi alueen rajaamista.

– Taksitolpan puomittaminen voisi olla ratkaisu. Taksiala saa itsekin katsoa peiliin, mutta nyt pelisäännöt ovat epäselvät. Pelkällä lainkirjaimella ei saada aikaiseksi yhtään mitään vaan se vaatii operatiivisesti tekemistä, eli taksitolppien järjestystä pitäisi valvoa.

– Mielestäni tämänhetkinen tilanne on Helsingin imagollekin haitaksi. 

Korjaussarjasta apua?

Kantosen mukaan taksiala on tehnyt tiiviisti yhteistyötä poliitikkojen kanssa, jotta uudistettuun taksilakiin saataisiin luoduksi vaadittavat korjaukset. 

– Tulevissa muutoksissa on paljon hyvää, se tulee vaikuttamaan harmaaseen talouteen merkittävästi, Kantonen sanoo.

"Korjaussarjan" myötä kuljettajan tulisi käydä koulutus ja koe ennen taksiyrittäjäksi ryhtymistä. Taksilupaa hakevalla pitäisi myös olla jo olemassa oleva y-tunnus. Kaikissa takseissa tulee käyttää taksamittaria tai muuta laitetta, jotta tiedot saadaan kerättyä verottajalle. 

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kommentoi MTV:n Uutisaamussa kuukausi sitten, että hallituksen lakiluonnoksessa on paljon hyviä kohtia. Suurimmat ongelmat tiivistyvät kolmeen kohtaan.

– Ensimmäisenä on harmaa talous, toisena kuluttajien luottamus ja kolmantena saatavuus. Kahteen ensimmäiseen (uudessa taksilaissa) on erityisesti näkyvissä myönteisiä merkkejä.

Taksitolppien ongelmista kertoi tällä viikolla myös Helsingin Sanomat.


Oikaisu 25.7. klo 10.46: Aukion nimi on Asema-aukio ei Asemanaukio, kuten jutussa aiemmin kirjoitettiin. 

Lue myös:

    Uusimmat