Uskaltaako taksilla enää kulkea? Näin valitset luotettavan kyydin

Näin luet taksihinnastoa 1:50
Taksiyrittäjä kertoo, miten tulkitset taksin hinnastoa.

Pikkujoulukausi on käynnissä ja moni suuntaakin rientoihin tai niistä pois taksilla. Taksiyrittäjä ja Taksiliiton edustaja kertovat, miten valitset luotettavan kyydin.

Taksiuudistus astui voimaan vuonna 2018 ja se on puhuttanut paljon. Huomenta Suomessa keskusteltiin siitä, voiko taksien turvallisuuteen enää luottaa. Vieraana olivat taksiyrittäjä Pauli Marjakangas ja Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salonen.

Taksiuudistuksen ongelmia jo korjattu

Taksiyrittäjä Pauli Marjakangas pohtii, että yrittäjät ovat kenties jo mukautuneet uudistuksen myötä muuttuneeseen tilanteeseen. Asiakkailla voi olla totuttelua siihen, että osataan valita sellainen kyyti kuin halutaan.

Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salonen kertoo, että uudistuksen jälkeen havaittuihin ongelmiin on tehty muutoksia. Hänen mukaansa yksi konkreettinen esimerkki on taksikupu. Jossain vaiheessa se ei ollut pakollinen, mutta nyt jälleen on.

Muitakin muutoksia on Salosen mukaan tehty. Uuden lain alun perin astuessa voimaan esimerkiksi luvan sai ilmoituksenvaraisesti, mutta taksiyrittäjäkoulutus palautettiin, samoin yrittäjäkoe.

Ole tarkkana taksien kanssa

Taksikyytien turvallisuus on puhuttanut. Olemme uutisoineet esimerkiksi Helsingin taksiraiskaajan tuomioista

– Yksikin tällainen tapaus on liikaa, sanoo Taksiliiton Salonen.

– Itse naisena sanon, että ole tarkkana, minkä palveluntuottajat valitset. Kun löytää hyvän palveluntuottajan, niin käyttää sitä myös jatkossa.

Palveluntuottajalla tarkoitetaan tässä yhteydessä esimerkiksi tuttua taksiyhtiötä tai taksiyrittäjää. 

– Kun pyytää ja saa kuitin taksimatkan jälkeen, sieltä löytyy esimerkiksi yrityksen yhteystiedot ja jos tapaa hyvän kuljettajan, voi matkan aikana jo kysyä yhteystiedot jatkoa ajatellen.

Suosi tunnettuja palveluntuottajia

Jos tällaista tuttua kontaktia ei ole, Salonen suosittelee tilaamaan taksin tunnetulta palveluntuottajalta.

Samaa mieltä on taksiyrittäjä Marjakangas. Hänkin suosittelee tunnettuja välitysyhtiötä. Niiden kautta voidaan seurata autoa ja jäljittää se ja kuljettaja on paremmin etukäteen koulutettu.

– Tosi ikäviä tapauksia, mutta ne ovat todella marginaalisia, Marjakangas sanoo viitaten aiempaan.

– Mutta jokainen on liikaa.

Taksiyrittäjä: Kuskien vaaratilanteita hyvin vähän

Kuljettajakin saattaa kokea olonsa turvattomaksi. Pitkän uran alalla tehnyt Marjakangas on kohdannut joitain vaaratilanteita.

– On ehkä ollut veitsi kädessä tai asetta esitelty. 

Suoranaista uhkailua Marjakangas ei ole kokenut.

– Nämä ovat ihan onneksi tosi vähäisiä.

Marjakangas lisää, että usein paljon on kuskin omasta asenteesta kiinni ja auttaa, jos myötäilee ja on asiakkaan kanssa samaa mieltä.

– Varmaan jokaisen asiakkaan kanssa saisi riidan, jos rupeaisi riitaa haastamaan, mutta sehän nyt ei ole tarkoitus, vaan se, että saadaan asiakas turvallisesti perille.

Marjakangas kertoo, että autoissa on hätänapit ja osassa turvakamerat. Jos painaa hätänappia, auto pystytään paikantamaan ja poliisi tulee hätiin. Muutkin autot näkevät sen eli kollegatkin voivat tulla auttamaan.

– En ainakaan itse koe sitä niin turvattomaksi.

Taksikuskeillakin turvattomampaa

Taksiliiton Salonen kertoo, että tarkempaa tilastotietoa siitä ei ole, miten usein taksikuskeille sattuu jotain. 

– Mutta muistan kyllä lukeneeni, että kyllä se turvattomuuden tunne kuljettajillakin on lisääntynyt viime vuosina.

Yhtenä syynä tälle Salonen mainitsee kilpailun kiristymisen ja toisena sen, että alan vaatimusten vuoksi on voinut alalle tulla toimijoita, jotka saattavat kohdella kollegoita aggressiivisesti.

Samaa mieltä on taksiyrittäjä Marjakangas. Hän kertoo, että on alueita, kuten Helsingin Rautatieasema, joilta ei välitysyhtiöiden autoja välttämättä löydy.

– Sieltä ei ehkä välitysyhtiön autoja löydy, koska siellä heillä on oma hierarkia, että kierrätetään tolppa-autoja. 

– Siellä ei kannata mennä ensimmäiseen autoon tai saa toki mennä, mutta että katsoo, että se on luotettavan näköinen, että tunnistat taksinkuljettajan näköiseksi ja auto on sen näköinen, että haluat kyytiin nousta eikä missään nimessä niin, että kuljettaja ohjaa sinut autoon.

Marjakankaan mukaan välitysyhtiöiden autot eivät ole Rautatieasemalla sen vuoksi, että asiakkaat kokevat sen paikaksi, josta ei haluta nousta autoon. 

– Mieluummin tilataan auto johonkin viereen tutulta toimijalta, mutta pikkujouluaikaan se toki on se helpoin, että helposti mennään siihen asemalle, mutta kun mennään, kannattaa katsoa, mihin nousee. Se valinta on asiakkaan vastuulla.

Katso alta koko haastattelu

Taksiliikenne vilkastuu pikkujouluaikana – voiko asiakas luottaa kyydin laatuun? 11:26
Voiko asiakas luottaa taksikyydiin laatuun? Vieraana taksiyrittäjä Pauli Marjakangas ja Taksiliiton Jenni Salonen.

Lue myös:

    Uusimmat