Juhana Helmenkalastajaa on verrattu Marilyn Monroeen

Julkaistu 07.12.2007 17:32

Turkulainen Juhana Helmenkalastaja muistetaan MTV3:lla alkuvuonna 2005 esitetystä tositelevisio-ohjelma Diilistä, jossa haettiin Jari Sarasvuon johdolla uutta työntekijää Trainers' House -firmaan. Helmenkalastajan persoona herätti ennennäkemättömän voimakkaita tunteita kansalaisten keskuudessa. Hän sekä ihastutti että vihastutti ja erityisesti hänen nimensä herätti huomiota ja keskustelua. Päätyökseen tämä suulas bisnesmies toimii kouluttajana Turo Tailorilla, mutta sen lisäksi hänellä on tuhat rautaa tulessa. Pari viikkoa sitten hänet pestattiin kouluttajaksi valmennuskeskus Start Now'n julkkistalliin. Viihdeuutiset sai Helmenkalastajan hetkeksi haaviin ja kyseli häneltä Viikon viihdevieraan ominaisuudessa muutamia helmeileviä kysymyksiä…

Ponnahdit julkisuuteen vuonna 2005 MTV3:n Diili-ohjelman kautta. Mitä vaikutuksia julkisuudella on ollut elämääsi?

Hmm. Jokapäiväiseen elämään se ei ole vaikuttanut juuri mitenkään, mutta henkilökohtaista markkina-arvoa se on kyllä kohottanut. Itse asiassa olin tottunut esiintymään julkisuudessa jo ennen Diiliäkin. Työskentelen muotialalla, esiinnyn työkseni ja helmeilevän hyvä sukunimeni oli jo aikaisemmin herättänyt huomiota ympäri Suomea liikkuessani. Lehtijutuilta ei ollut vältytty, itselle se ei ollut siis mitenkään uusi asia. Mutta Diili vaikutti elämääni niin, että tulin yhdessä hujauksessa tutuksi erittäin suurelle joukolle suomalaisia. Ohjelman kohderyhmä oli minun kannaltani paras mahdollinen, bisnesmaailmasta kiinnostuneet ihmiset. Pääsin näyttämään omaa osaamistani ja aika moni ovi on ollut minulle sen jälkeen pelkällä kysymisellä auki.

Mutta luulen, että mun nimi on ollut isompi juttu. Eräs tamperelainen insinööriopiskelija teki Diilin jälkeen internettiin humoristisen juhana-nimigeneraattorin, jolla pystyttiin muuttamaan oma nimi ”bisnesuskottavaksi” nimeksi. Ensimmäisen kuukauden aikana tehtiin 2,3 miljoonaa nimenmuutosta! Iltapäivälehdissä luotiin Helmenkalastaja-nimet muun muassa Tarja Haloselle ja Kimi Räikköselle. Valtava julkisuus teki nimestä tutun myös niille, jotka eivät olleet Diiliä nähneetkään. Mediatutkija Veijo Hietala on verrannut Helmenkalastaja-ilmiötä Marilyn Monroeen, eli hän näki, että minussa oli ennen näkemätön yhdistelmä asioita sopivana ajankohtana. Oli tilausta nimensä muuttaneelle runoilevalle bisnesmiehelle, sosiaalisesti lahjakkaalle metroseksuaalille jupille, henkilöbrändille, joka osasi suomalaisille epätyypilliseen tapaan kehua itseään ja muita ihmisiä.

Ihastutit ja vihastutit ohjelman aikana koko Suomen kansaa. Olitko yllättynyt niin voimakkaasta ihmisten reagoinnista?

Kyllä ja en. Sanotaan näin, että olen aina ollut oman tieni kulkija. En ole koskaan ollut mikään joukkosielu. Eli olen aina ollut oma itseni hyvine ja huonoine puolineni. Vaatimattomuutta korostavassa suomalaisessa yhteiskunnassa iloinen, energinen, positiivinen ja itsevarma ihminen kohtaa tietenkin ennakkoluuloja, mutta kaikkia ei voi miellyttää. Ajattelen aina ennakkoluuloisista ihmisistä, että he varmasti menettävät jotakin. Tiedän, että varmasti ärsytän joitakin ihmisiä, mutta sitä voi myös tietoisesti hyödyntää. Voisin naurattaa muita kuin tosikoita sanomalla vaatimattomasti esimerkiksi, että sinä päivänä, kun edesmenneen Helmenkalastajan tuhkat ripotellaan Aurajokeen, siitä rupisesta lammikosta tulee Suomen Ganges, jonne tullaan Tampereelta saakka kylpemään.

Viime aikoina sinua ei ole nähty enää niin usein lehtien palstoilla ja julkisuudessa. Mitä olet puuhaillut?

No, ensinnäkin voisin sanoa tuohon julkisuushommaan, että en ole ollenkaan julkisuudenkipeä. Tätä streittaria ei seurapiiripalstoille pääsy kiinnosta. Toisaalta eräs astrologi on todennut, että tähtikarttojen mukaan olen sellainen henkilö, joka ei pysty julkisuutta välttämään. Turo Tailorilla olen toiminut koko ajan kouluttajana, nyt jo kuudetta vuotta. Lisäksi minulla on oma yritys, jonka kautta valmennan myynnin ja asiakaspalvelun ammattilaisia. Pidän yrityksille keskinäisen kehumisen kerhoja, koulutan bisnespukeutumisesta ja ensivaikutelman merkityksestä. Pidin juuri Hämeenlinnassa koulutuksen, johon osallistui 150 naista ja tein varmasti epävirallisen Suomen ennätyksen 150:n pusun jakamisessa naisille viiden minuutin aikana. Brunbergin suklaatehtaalla oli hyvä osuus tässä ennätyksessä, mutta kyllä siellä tuli kymmeniä aitoja pusujakin jaettua.

Olet valmennuskeskus Start Now'n uusin julkkiskiinnitys. Mitä asioita painotat valmennuksissasi?

Jeps. Liityin Gustav Hägglundin, Alpo Suhosen, Mato Valtosen ja muiden huippuvalmentajien joukkueeseen. Luulen, ettei Suomessa ole kovinkaan monta kaveria, joka on kouluttanut yli 4000 vähittäiskaupan ammattilaista. Valmennan myynnin ja asiakaspalvelun ammattilaisia. Valmennukseni ovat erittäin vuorovaikutteisia ja perustuvat käytännön kokemukseen. Valmennukset aiheuttavat välittömästi tuloksia. Tänä päivänä erotutaan palvelulla. Niinhän se on, että paskasta palvelusta jää paska maku suuhun ja neutraalista palvelusta ei jää oikein mitään makua, mutta kerrassaan huikaisevan häikäisevän helmeilevän hyvästä palvelusta jää mukavan miellyttävän viipyilevä jälkimaku. Väitän, että koulutukseni on Suomen tehokkain asiakaspalvelukoulutus. Lisäksi valmennuksissani opitaan myös pystyyn kehumisen jalo taito. Pitämissäni keskinäisen kehumisen kerhoissa opetellaan ensin kehumaan itseään, sen jälkeen toisia ja opitaan myös ottamaan kehuja vastaan. Kehuunhan pitäisi aina vastata sanalla kiitos, eikä mitenkään muuten. Jokainen valmennukseni läpikäynyt tulee virallisesti pystyyn kehutuksi ja saa tästä elinikäisen muiston. Luulen, että monessa työpaikassa voisi olla paljon parempi ilmapiiri, jos osattaisiin kehua muita ja ottaa kehuja vastaan. Kehu on positiivinen asia, ei negatiivinen – se on positiivisten asioiden sanomista ääneen.

Olet miesten pukeutumisen asiantuntija. Missä jamassa suomalaismiesten bisnespukeutuminen tällä hetkellä on?

Hyvässä jamassa. Suomalaiset nuoret miehet käyttävät tällä hetkellä enemmän rahaa vaatteisiin kuin samanikäiset naiset. Väittäisin, että nuori bisnesmies pukeutuu paremmin kuin samanikäinen bisnesnainen. Mutta parantamisen varaa on kengissä ja muissa asusteissa. Valitettavasti näkee edelleen todella paljon hyvin pukeutuneita miehiä, joiden pukeutuminen kosahtaa viimeistään tietokonelaukun tai salkun kohdalla. Eli muuten on kaikki kunnossa ja sitten tärkeimmät paperit ja kannettava roudataan kaikkialle mainoslogolla varustellussa laptop-laukussa. Mutta ylipäänsä enää ei maailman metropoleilla erota suomalaisia nuoria bisnesmiehiä muista eli hurjasti on menty pukeutumisessa eteenpäin. Vanhemmasta sukupolvesta en sano mitään…

Tekeekö puku miehen?

Sanoisin, että mies tekee puvun. Eli tässä en yhdy vanhaan sanontaan. Mikään puku ei näytä hyvältä henkarissa, vaan vaatii ryhdikkään miehen sisälleen. Toisaalta mies voi myös hieman feikata hyvin istuvalla puvulla. Moni nainen on baari-illan jälkeen pettynyt, kun mies on riisunut puvun, sillä hyvin istuva puku antaa anteeksi isojakin puutteita kropassa.

Mitä pukeutumisvinkkejä antaisit niille miehille, jotka eivät tunne oloaan kotoisaksi puvussa ja kovat kaulassa?

Aina pitää muistaa pukeutua tilanteen mukaan. Se on tärkeintä. Maastopuvussa ei mennä bisnespalaveriin ja vastaavasti puvussa ei mennä pilkille. Mielestäni vaatteiden tärkein juttu on antaa käyttäjästään oikea ensivaikutelma ja antaa käyttäjälleen itsevarmuutta. Mutta ylipäänsä sanoisin, että puku on ehdottomasti miellyttävin miesten asu, kun se on tehty laadukkaista materiaaleista ja se istuu hyvin. Väittäisin, että voittaa verkkaritkin.

Jari Sarasvuo kommentoi olemustasi Diilin aikana muun muassa sanoilla: ”tuollaista ei voi olla” ja ”hänen pastakoneestaan tulee tekstiä ilman pisteitä”. Mitä terkkuja haluaisit lähettää Jarille?

No pitkään aikaan en ole Jaria tavannut, mutta olen toki seurannut hänestä kirjoitettuja juttuja. Meillä on paljon yhteistä Jarin kanssa ja pidän hänen luonteestaan. Jarille terveisiä, että olen ylpeä hänen saavutuksistaan, käydään joku päivä syömässä ja pidetään keskinäisen kehumisen kerho.

MTV3:n Viihdeuutiset pyysi näyttelijäntyön professoria Vesa Vierikkoa analysoimaan persoonallisuuttasi pudottuasi Diili-ohjelmasta. Hän muun muassa totesi, että ”eihän tuollainen tyyppi voi olla aito”…”Ilmeet ja eleet on opeteltu suoraan James Bond-elokuvista” ja ”puhetulvalla peitellään vain epävarmuutta”. Yhdytkö hänen väitteisiin?

No, mieshän oli niin hakoteillä, että kotiin osaamiseen tarvittiin navigaattoria. Olen jossakin haastattelussa tätä kommentoinutkin. En ole tavannut ikinä suuresti arvostamaani näyttelijä professori Vesa Vierikkoa ja toivoisin, ettei hän enää syyllistyisi itselleen tuntemattomien ihmisten arvosteluun. Meidän kaikkien olisi syytä ottaa oppia Andy McCoysta, joka ei omien puheidensa mukaan koskaan dumaa ketään, ketä ei ole livenä tavannut.

Miksi Mikko Närhi halusi Juhana Helmenkalastajaksi?

Hän halusi olla Suomen paras ja ainoa. Minä olen syntynyt Mikko Juhana Närhenä ja vanhempani ovat kertoneet, että jos minusta olisi tullut tyttö, niin nimeni olisi ollut Miia Johanna. Pienestä pitäen olen tykännyt nimestäni ja leikitellyt Herttua-sukunimellä. Pystyi näyttämään närhen munat ja niin edelleen. Juhana nimi on mielestäni ollut aina hieno. Mutta tähän nimijuttuun liittyy tietenkin nainen, niin kuin kaikkiin hyviin tarinoihin. Eräs pappi nimitti minua taannoin helmenkalastajaksi, kun olin hänen mielestään saanut kalastettua harvinaislaatuisen ”helmen”.

Nimestä mies muistetaan, joten olin ajatellut jo pidemmän aikaa nimen muuttamista muuksi kuin sattumalta saaduksi. Asuin Oulussa silloin, kun siellä riehui tuhopolttoaalto, joten sanomalehti Kalevassa haastateltiin palopäällikkö Mikko Närhiä tuon tuostakin. Niihin aikoihin Suomessa oli 28 Mikko Närhiä, joten ei se nimi kovinkaan uniikilta vaikuttanut. Mietittiin opiskelukaverin kanssa, että mitä uutta voitaisiin keksiä, niin sanoin, että voin vaihtaa sukunimeni, jos hän lähtisi poimimaan omenoita Italiaan. Mies sai paikan Bolzanosta ja sitten oli pakko pitää sanani ja vaihtaa nimi. Mietin paljon eri vaihtoehtoja ja jostain nousi papin antama lempinimi helmenkalastaja mieleen. Kysyin nimilautakunnan Juhani Ketomäeltä etukäteen, onko asia ok ja hän ei nähnyt mitään estettä nimenvaihdolle. Jälkeenpäin hän vähän perui sanojaan, kun nimenmuutos nousi esille Diili-ohjelman kautta.

Kotisivuillasi voi liittyä muun muassa sisäpiiriin. Mikä juttu se on?

Sisäpiiriin voi liittyä, jos haluaa enemmän tietoa siitä, mitä Helmenkalastajan elämässä tapahtuu. Nyt sisäpiiri on elänyt vähän hiljaisuudessa, mutta sitä ei ole suinkaan unohdettu. Blogia päivitetään juuri parhaillaan. Sisäpiiriin kuuluu yllättävän paljon ihmisiä. Itse asiassa pienen kaupungin verran. Sitä ei tiedä, jos jossain vaiheessa sisäpiiriläiset saisivat itselleen joitakin merkittäviä etuja…

Mikä on tulevaisuuden haaveesi?

Haaveita ja unelmia on paljon, ilman niitä ei ole elämää. Kaikkea ei voi tässä sanoa, sillä silloin ne eivät välttämättä toteudu. Yksi suuri tavoite minulla kuitenkin on. Olen asettanut elämänmittaiseksi tavoitteekseni opettaa suomalaiset kehumaan itseään ja toisiaan, sillä aihetta on. Haluaisin opettaa suomalaisille pystyyn kehumisen jalon taidon. Väitän, että jos suomalaisilla työpaikoilla olisi parempi työilmapiiri ja ihmisillä parempi itsetunto, niin sillä olisi suora kansantaloutta parantava vaikutus. Helmenkalastaja paransi suomalaisten itsetunnon, siitä edesmennyt arkkiatri Arvo Ylppökin olisi ollut ihmeissään. Epäilijöitä riittänee kehuttaviksi saakka. Vesa Keskistä siteeraten, mitä enemmän ihmiset epäilevät, sitä enemmän haaveen toteutumiseen itse uskon.

Teksti: Aino Antin