Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jari-Matti Latvala vaikeni kuumasta aiheesta – kilpailijatiimin pomo avasi suunsa ja latasi tiskiin tiukan ehdon

3:01Suomen MM-ralli siirtyy syksyyn – tätä kaikkea uudelta ajankohdalta voidaan odottaa Suomen MM-ralli siirtyy syksyyn – tätä kaikkea uudelta ajankohdalta voidaan odottaa.2019 Getty Images
Julkaistu 22.04.2021 11:04

TONI HEINONEN

Rallin MM-sarjan pääluokka ja hybridiyksikkö. Nämä kaksi asiaa ovat olleet tapetilla pitkään.

MM-sarjan pitäisi siirtyä hybridiaikakaudelle vuonna 2022. Hanketta on puuhattu jo pari vuotta, mutta töitä on vielä paljon paiskittavana.

Hybridiyksikköjen kehityksestä on vastannut saksalaisfirma Compact Dynamics. Tiimit saivat hiljattain hybridiyksiköt testikäyttöön, mutta tiettävästi Compact Dynamics on pyytänyt talleja palauttamaan yksiköt niissä ilmenneiden ongelmien vuoksi.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vaikeni, kun MTV Urheilu kysyi tuurilaiselta asiasta.

Onko hybridiyksiköt jouduttu palauttamaan Compact Dynamicsille?

– Mä en valitettavasti pysty kommentoimaan sulle tuohon kysymykseen, kuului Latvalan vastaus.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä menetti etunsa MM-rallissa – Jari-Matti Latvala asetti nuorukaiselle tavoitteen

Sen Latvala suostui paljastamaan, että Toyota suoritti hiljattain testejä liittyen ensi vuoden kilpuriinsa.

– Hännisen Juho on ollut Ranskassa ajamassa. Käytössä oli niin sanottu muulikori, joka perustuu vuoden 2021 autoon. Siinä on testattu kauden 2022 osia, Latvala sanoi. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

GettyImages-1125085734Jari-Matti Latvala siirtyi nopeasti kuskipuolelta tallipomoksi.2019 Getty Images

Latvalan vastauksista kävi ilmi se, että hän tietää asioista enemmän kuin pystyy niistä julkisesti kertomaan.

– Haluan olla rehellinen, mutta se voi kääntyä sinua vastaan, jos antaa liikaa informaatiota, Latvala muotoili.

LUE MYÖS: WRC-rallin yllä yhä isoja epävarmuuksia, uudesta sopimuksesta huolimatta – Jari-Matti Latvala: "Toyotan kanssa katsomme, miten homma kehittyy"

M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener ei pitänyt Latvalan tavoin suutaan supussa. Millener vahvisti, että hybridiyksiköt on palautettu Compact Dynamicsille tarkempaan syyniin.

– Tämä viivästys ei ole ollut sinänsä suuri, mutta tilanne on tavallaan turhauttava. Toki pitää ottaa huomioon se, että uusi teknologia on meille kaikille uutta – myös Compact Dynamicsille.

Kauden 2022 teknisistä säännöistä käytiin pitkään ja hartaasti vääntöä. MM-sarjan promootioyhtiö vahvisti vasta muutama viikko sitten, että nykyiset WRC-tiimit – Toyota, Hyundai ja M-Sport Ford – ovat sitoutuneet hybridiaikakauteen.

– Se on harmillista, että tämä kehitystyö on viivästynyt, mutta tilanne on sama kaikille. Tietyllä tapaa tämä on mielenkiintoista, kun tilanne stressaa kaikkia, Millener sanoi.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperän odotukset romukoppaan – "Tästä tulee haastavaa"

Tämän jälkeen Millener sanoi merkittävimmän asian: hybridiaikakauden pitää alkaa ensi kaudella.

– Olen lukenut juttuja, joiden mukaan tätä pitäisi siirtää vuodella. Mutta me emme ole mukana, jos niin käy, Millener täräytti tiskiin tiukan ehdon.

– Tilanne on tämä Fordin takia. Kilpailemme ensi vuonna ainoastaan siinä tapauksessa, että hybridit ovat käytössä.

M-Sport ei ole täysiverinen tehdastiimi kuten sen kilpakumppanit Hyundai ja Toyota. Brittitiimi M-Sport tekee kuitenkin tiivistä teknistä yhteistyötä yhdysvaltalaisen Fordin kanssa.

Rallin MM-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna, kun Kroatiassa ajetaan kauden kolmas osakilpailu.

Lisää aiheesta:

WRC-pomoa kuumotti ison uutisen julkaiseminen – "Voiko tällaista näyttää?"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusJari-Matti Latvala valotti lisää uudesta ralliprojektistaMM-rallitallin pomo myöntää suoraan: haussa iso kala kuskimarkkinoilta – "Aiemminkin on tehty viime hetken päätöksiä"Tallipomo Jari-Matti Latvalalta paljastus Toyotan suunnitelmista – "Sitä asiaa tällä hetkellä puntaroidaan"
RalliJari-Matti LatvalaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen11:53
    MM-ralli

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • Eilen07:01
    MM-ralli

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • 14.9.22:56
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"

  • 14.9.22:21
    MM-ralli

    Toyota teki huimaa MM-rallihistoriaa

  • 14.9.21:50
    MM-ralli

    Kommentti: Tämän paremmin sitä ei voi enää tehdä – Sebastien Ogier onnistui uskomattomassa tempussa