Toyotan kova kilpailija jatkaa MM-sarjassa – nämä tallit mukana uudella aikakaudella

Rallin nykyiset tehdastallit sitoutuvat siirtymään hybridiautoihin rallin MM-sarjassa. Rallin maailmanmestaruudesta ajetaan siten tulevaisuudessa autoilla, joiden moottoria vauhdittaa polttomoottorin lisäksi sähkö.

Rallin MM-sarja kertoi tiedotteessaan, että sitoumuksen hybridiautojen kehittämisestä ovat allekirjoittaneet Hyundai, M-Sportin Ford ja Toyota, jonka tallipäällikkönä toimii Jari-Matti Latvala. Sitoumus kattaa vuodet 2022–2024.

Toyotan kovan kilpailijan Hyundain jatkaminen oli aiemmin epävarmaa, mutta tällä tietoa talli on MM-sarjassa seuraavinakin vuosina.

"Yksi suurimmista merkkipaaluista rallin historiassa"

MM-sarja tavoittelee sitä, että sen autot olisivat teknologialtaan nykyistä lähempänä tavallisia siviiliautoja. Niissä kehitys vie kohti hybridejä ja täyssähköautoja, ja ralli on tärkeä palanen autojen kehittämisessä.

Kansainvälinen autoliitto FIA on uudistuksesta innoissaan.

– Ei ole liioittelua sanoa, että rallin MM-sarjan pääluokassa käyttöön otettava hybriditeknologia on yksi suurimmista merkkipaaluista rallin historiassa, kommentoi MM-rallisarjaa hallinnoivan WRC Promoter -yhtiön johtaja Jona Siebel tiedotteessa.

Rallin MM-sarjan tallimäärä putosi kolmeen, kun Citroen vetäytyi sarjasta ennen kautta 2020. Volkswagen jätti sarjan jo vuonna 2016. Viime vuonna koronaviruspandemia kutisti MM-sarjaa, ja FIA hakee uuden teknologian avulla piristystä sarjaan.

Rallin tämän vuoden MM-sarjasta on ajettu kaksi kilpailua: tammikuussa Monte Carlo -ralli ja helmikuussa Rovaniemen. MM-sarja jatkuu 22.–25. huhtikuuta Kroatiassa. Sarjaan kuuluu 12 kilpailua. Suomen tämän vuoden toinen MM-ralli ajetaan 29. heinäkuuta–1. elokuuta Jyväskylän ympäristössä.

Lue myös:

    Uusimmat