Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tallipomo Jari-Matti Latvalalta paljastus Toyotan suunnitelmista – "Sitä asiaa tällä hetkellä puntaroidaan"

3:15Jari-Matti Latvala iloitsi täydellisestä startista kauteen –"Lähes täydellinen viikonloppu"Jari-Matti Latvala iloitsi täydellisestä startista kauteen – "Lähes täydellinen viikonloppu."imago images/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 03.02.2021 13:37

Aki Hietavala

Jari-Matti Latvalan komentoon siirtyneen Toyotan rallitiimin Yaris WRC on ollut alusta saakka MM-sarjan ehkä se nopein auto.

Jo muutaman vuoden ajan spekulaatiot ovat velloneet Toyotan mielivän kilpuria myös MM-sarjan pienempiin luokkiin. Toistaiseksi japanilaisvalmistaja on tyytynyt vain WRC-autoon, mutta tuore tallipomo ei poissulje mahdollisuutta, että lähitulevaisuudessa Toyota voisi rakentaa pienemmän luokan ralliautoja asiakastiimien käyttöön.

– Uusi nelivetoinen Yaris GR4 on se auto, josta tehdään seuraavan sukupolven WRC-auto. Siinä on kapasiteettia tehdä auto myös muihin luokkiin. Se on asia, mitä Toyota tällä hetkellä puntaroi, mutta lopullista päätöstä asian suhteen ei ole tehty, Latvala sanoo MTV Urheilulle.

– GR Yariksesta olisi kyllä helppo ja nopea tehdä sekä Rally2- että Rally3-luokan auto, tallipomo puntaroi.

LUE MYÖS: Tallipomo Jari-Matti Latvala toppuuttelee hurjia odotuksia Kalle Rovanperän ympärillä – "Ei nyt lyödä sen enempää paineita hänelle"

Tällä hetkellä Latvalan tiimin kaikki fokus on kuitenkin laitettu kauden 2022 Rally1-luokituksen auton kehitystyöhön. Ensi vuonna MM-sarjan pääluokassa hyödynnetään hybriditeknologiaa, mutta venkoilu uuden kilpurin tarkkojen sääntöjen suhteen on hidastanut prosessia todella paljon.

Tämän hetken tiedon mukaan Toyota aloittaa kauden 2022 Rally1-auton testit viimeistään maaliskuun alkupuolella. Kiire on kova, sillä tammikuussa 2022 uuden auton pitää olla lähtöviivalla Monte Carlossa.

– Se, että sääntöjä ei ole saatu selville ja aikataulua on venytetty koko ajan, tekee sen elementin, että ei tässä ainakaan yhtään ylimääräistä aikaa ole. Pitää todellakin tehdä töitä, Latvala huokaa.

– Onneksi meillä on uudet työtilat Jyväskylässä. Siellä on mahdollista tehdä kehitystyötä entistä paremmin. Nyt on kaikki ihmiset saman katon alla, ja osastot suunniteltu niin, että oikeat ryhmät ovat oikeissa paikoissa. Meillä on nyt suhteellisen avoimet tilat, mikä nopeuttaa kommunikointia.

LUE MYÖS: Suomen MM-talvirallissa poikkeuksellinen sääntöpykälä

Rallin MM-sarjan kautta aikain kokenein kuljettaja jättää kauden 2022 Rally1-auton testaus- ja kehitystyöt muille, mutta Latvalakin mielii uuden hybridikilpa-auton puikkoihin.

– Emme ole siitä vielä puhuneet, enkä ole asiaa hirveästi edes miettinyt. Tiedän, että Hännisen Juho on erittäin hyvä testikuski ja kova luu sillä puolella. Luotan, että Juho hoitaa sen homman. Jos on kuitenkin mahdollisuus, olisi toki kiva kokeilla. Haluaisin kokeilla, mutta katsotaan sitä sitten, kun se on ajankohtaista, Latvala toteaa.

Toyota ehti jo viime vuonna kehittää pitkälle GR Yariksen WRC-versiota, jonka piti olla kilpa-autona tänä vuonna. Tämä projekti kuitenkin haudattiin koronapandemian keskellä. Latvalan mukaan asiakaspuolella tilausta voisi olla etenkin Rally3-luokassa, jonne brittiläinen M-Sport on jo kehittänyt auton.

– Minusta Rally3 on tällä hetkellä kiinnostavampi luokka kuin Rally2 (tunnettiin aiemmin R5-luokituksen autoina). Nyt meidän on kuitenkin keskityttävä vain hybridi-WRC:n kehittämiseen. On meillä silti vielä mielenkiintoa kehittää asiakaspuolelle auto. Se voisi tapahtua vuonna 2023, Latvala valottaa asiasta lisää saksalaisen Rallye-Magazinin sivuilla.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusJari-Matti Latvala valotti lisää uudesta ralliprojektistaRallin MM-sarjaan suunnitteilla kiehtova lisämauste – asiantuntijat eri linjoilla tulevista askelmerkeistä: "Haluaisin nähdä vaihtoehtoja"Sebastien Ogierilta iso kädenojennus Jari-Matti Latvalan johtamalle ToyotalleJari-Matti Latvala vaikeni kuumasta aiheesta – kilpailijatiimin pomo avasi suunsa ja latasi tiskiin tiukan ehdon
RalliJari-Matti LatvalaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • Eilen08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • pe19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • pe12:41
    MM-ralli

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    MM-ralli

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet