Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

WRC-rallin yllä yhä isoja epävarmuuksia, uudesta sopimuksesta huolimatta – Jari-Matti Latvala: "Toyotan kanssa katsomme, miten homma kehittyy"

Julkaistu 31.03.2021 19:12
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Keskiviikkona saatiin rallin MM-sarjan kannalta merkittävä uutinen Hyundain, M-Sport Fordin ja Toyotan sitoutumisesta rallin MM-sarjaan kausiksi 2022–24.

Rallin MM-sarjan tilanne on kaikkea muuta kuin ideaali. Sarjan pääluokassa kilpaillaan nyt toisena perättäisenä kautena vain kolmen tiimin voimin.

Näistä talleista vain kaksi on todellisia tehdastiimejä: Hyundai ja Toyota. Fordeilla kilpaileva M-Sport operoi edelleen yksityistiiminä.

Kausina 2022-24 MM-sarjassa ajetaan Rally1-luokituksen autoilla, joista löytyy polttomoottori ja hybridiyksikkö. Toiveissa oli, että uusi teknologia houkuttelisi MM-sarjaan mukaan lisää autonvalmistajia. Niitä ei ole kuitenkaan näkynyt.

Keskiviikon uutisessa huomio keskittyi lähinnä siihen, että Hyundain jatko MM-sarjassa varmistui. Eteläkorealaisen autonvalmistajan yllä leijui pitkään kysymysmerkkejä.

– Siinä mielessä tämä on tärkeä juttu, että nyt tiedämme kaikkien kolmen tiimin jatkavan MM-sarjassa. Sarja on elänyt vaikeita aikoja. Jos tiimien määrä olisi pudonnut kahteen, olisimme vaikeassa tilanteessa, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoo MTV Urheilulle.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n ja MM-sarjan promootioyhtiön tiedotteissa annettiin ymmärtää, että nykyiset WRC-tallit ovat täysin sitoutuneita MM-sarjaan vuoden 2024 loppuun. Mutta asia ei ole aivan niin simppeli, kuten Latvalakin painottaa.

– Toyotan kannalta me katsomme tätä vuosi kerrallaan, miten homma kehittyy. Lähtökohtaisesti tärkeintä on se, että tiedämme kolmen tiimin olevan ensi vuonna viivalla.

– Käytännössä sääntöihin on sitouduttu. Mutta siinä on aina pelivaraa, kuten MM-sarjassa on nähty aiemminkin. Citroen lopetti, vaikka he olivat niin sanotusti sitoutuneet, Latvala viittaa ranskalaisen automerkin lähtöön kauden 2019 päätteeksi.

Hyundain vetäytyminen olisi ollut valtava takaisku rallin MM-sarjalle, joka yrittää ottaa ensimmäiset askeleensa kohti sähköistymistä. Latvalan mukaan Toyotan jatko ei ollut riippuvainen Hyundain lopullisesta päätöksestä, mutta sarjan kannalta tilanne olisi ollut tukala vain kahdella tiimillä.

– Toyota oli tehnyt lähtökohtaisesti päätöksen, että he ajavat ensi vuonna.

– Kymmenen vuotta sitten oli vain kaksi tiimiä, Ford ja Citroen, mutta silloin oli paljon myös yksityistiimejä. Autot olivat silloin halvempia. Nyt WRC-auto on niin kallis, ettei yksityiskuljettajia ole juurikaan. Jos tiimien määrä putoaisi kahteen, siinä olisi isoja haasteita pitää sarja kiinnostavana.

Tallit ovat jo tehneet suunnittelutyötä tulevia Rally1-autoja varten. Toyotan seuraava kilpuri perustuu GR Yaris -malliin.

– Kevään aikana meillä on tarkoitus ajaa testiä vanhalla korilla eli puhutaan tästä hienosta ”muulista”. Siinä on vanha kori ja uusia osia. Se menee kesälle, että pääsemme ajamaan hybridiyksikön kanssa. Olemme kaavailleet sitä heinäkuulle.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusJari-Matti Latvala vaikeni kuumasta aiheesta – kilpailijatiimin pomo avasi suunsa ja latasi tiskiin tiukan ehdonJari-Matti Latvalalta tiukka linjaus – tarjosi oman ehdotuksensa rallin MM-sarjaan: "Olisi mielestäni paras ralliteille"Pelaako WRC-tiimi kovaa peliä? Jari-Matti Latvala: "Me kaikki haluaisimme kuulla uutisia"
RalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • ke13:19
    MM-ralli

    Maailmanmestarilta rajua tekstiä, Hyundai-tähti sivaltaa pomojaan – "Kertoo kaiken"

  • ti17:17
    MM-ralli

    Sebastien Ogier jahtaa maanmiehensä hurjaa ennätystä – näin Sebastien Loeb kommentoi

  • ti06:57
    MM-ralli

    Juha Kankkunen varoittaa Kalle Rovanperästä

  • ma11:53
    MM-ralli

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • ma07:01
    MM-ralli

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä