Keskiviikkona saatiin rallin MM-sarjan kannalta merkittävä uutinen Hyundain, M-Sport Fordin ja Toyotan sitoutumisesta rallin MM-sarjaan kausiksi 2022–24.
Rallin MM-sarjan tilanne on kaikkea muuta kuin ideaali. Sarjan pääluokassa kilpaillaan nyt toisena perättäisenä kautena vain kolmen tiimin voimin.
Näistä talleista vain kaksi on todellisia tehdastiimejä: Hyundai ja Toyota. Fordeilla kilpaileva M-Sport operoi edelleen yksityistiiminä.
Kausina 2022-24 MM-sarjassa ajetaan Rally1-luokituksen autoilla, joista löytyy polttomoottori ja hybridiyksikkö. Toiveissa oli, että uusi teknologia houkuttelisi MM-sarjaan mukaan lisää autonvalmistajia. Niitä ei ole kuitenkaan näkynyt.
Keskiviikon uutisessa huomio keskittyi lähinnä siihen, että Hyundain jatko MM-sarjassa varmistui. Eteläkorealaisen autonvalmistajan yllä leijui pitkään kysymysmerkkejä.
– Siinä mielessä tämä on tärkeä juttu, että nyt tiedämme kaikkien kolmen tiimin jatkavan MM-sarjassa. Sarja on elänyt vaikeita aikoja. Jos tiimien määrä olisi pudonnut kahteen, olisimme vaikeassa tilanteessa, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoo MTV Urheilulle.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n ja MM-sarjan promootioyhtiön tiedotteissa annettiin ymmärtää, että nykyiset WRC-tallit ovat täysin sitoutuneita MM-sarjaan vuoden 2024 loppuun. Mutta asia ei ole aivan niin simppeli, kuten Latvalakin painottaa.
– Toyotan kannalta me katsomme tätä vuosi kerrallaan, miten homma kehittyy. Lähtökohtaisesti tärkeintä on se, että tiedämme kolmen tiimin olevan ensi vuonna viivalla.

