WRC-rallin yllä yhä isoja epävarmuuksia, uudesta sopimuksesta huolimatta – Jari-Matti Latvala: "Toyotan kanssa katsomme, miten homma kehittyy"

Keskiviikkona saatiin rallin MM-sarjan kannalta merkittävä uutinen Hyundain, M-Sport Fordin ja Toyotan sitoutumisesta rallin MM-sarjaan kausiksi 2022–24.

Rallin MM-sarjan tilanne on kaikkea muuta kuin ideaali. Sarjan pääluokassa kilpaillaan nyt toisena perättäisenä kautena vain kolmen tiimin voimin.

Näistä talleista vain kaksi on todellisia tehdastiimejä: Hyundai ja Toyota. Fordeilla kilpaileva M-Sport operoi edelleen yksityistiiminä.

Kausina 2022-24 MM-sarjassa ajetaan Rally1-luokituksen autoilla, joista löytyy polttomoottori ja hybridiyksikkö. Toiveissa oli, että uusi teknologia houkuttelisi MM-sarjaan mukaan lisää autonvalmistajia. Niitä ei ole kuitenkaan näkynyt.

Keskiviikon uutisessa huomio keskittyi lähinnä siihen, että Hyundain jatko MM-sarjassa varmistui. Eteläkorealaisen autonvalmistajan yllä leijui pitkään kysymysmerkkejä.

– Siinä mielessä tämä on tärkeä juttu, että nyt tiedämme kaikkien kolmen tiimin jatkavan MM-sarjassa. Sarja on elänyt vaikeita aikoja. Jos tiimien määrä olisi pudonnut kahteen, olisimme vaikeassa tilanteessa, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoo MTV Urheilulle.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n ja MM-sarjan promootioyhtiön tiedotteissa annettiin ymmärtää, että nykyiset WRC-tallit ovat täysin sitoutuneita MM-sarjaan vuoden 2024 loppuun. Mutta asia ei ole aivan niin simppeli, kuten Latvalakin painottaa.

– Toyotan kannalta me katsomme tätä vuosi kerrallaan, miten homma kehittyy. Lähtökohtaisesti tärkeintä on se, että tiedämme kolmen tiimin olevan ensi vuonna viivalla.

– Käytännössä sääntöihin on sitouduttu. Mutta siinä on aina pelivaraa, kuten MM-sarjassa on nähty aiemminkin. Citroen lopetti, vaikka he olivat niin sanotusti sitoutuneet, Latvala viittaa ranskalaisen automerkin lähtöön kauden 2019 päätteeksi.

Hyundain vetäytyminen olisi ollut valtava takaisku rallin MM-sarjalle, joka yrittää ottaa ensimmäiset askeleensa kohti sähköistymistä. Latvalan mukaan Toyotan jatko ei ollut riippuvainen Hyundain lopullisesta päätöksestä, mutta sarjan kannalta tilanne olisi ollut tukala vain kahdella tiimillä.

– Toyota oli tehnyt lähtökohtaisesti päätöksen, että he ajavat ensi vuonna.

– Kymmenen vuotta sitten oli vain kaksi tiimiä, Ford ja Citroen, mutta silloin oli paljon myös yksityistiimejä. Autot olivat silloin halvempia. Nyt WRC-auto on niin kallis, ettei yksityiskuljettajia ole juurikaan. Jos tiimien määrä putoaisi kahteen, siinä olisi isoja haasteita pitää sarja kiinnostavana.

Tallit ovat jo tehneet suunnittelutyötä tulevia Rally1-autoja varten. Toyotan seuraava kilpuri perustuu GR Yaris -malliin.

– Kevään aikana meillä on tarkoitus ajaa testiä vanhalla korilla eli puhutaan tästä hienosta ”muulista”. Siinä on vanha kori ja uusia osia. Se menee kesälle, että pääsemme ajamaan hybridiyksikön kanssa. Olemme kaavailleet sitä heinäkuulle.

Lue myös:

    Uusimmat