Japanin F1-päätöksen taustalla traagiset syyt – viisi vuotta sitten taifuuni johti peruuttamattomaan tapahtumasarjaan

Viisi vuotta sitten F1-kisaa ei keskeytetty surkeista olosuhteista huolimatta – päätös johti traagiseen onnettomuuteen 7:06
MTV Uutiset Live: Viisi vuotta sitten F1-kisaa ei keskeytetty surkeista olosuhteista huolimatta – päätös johti traagiseen onnettomuuteen.

Aikaiselle päätökselle Japanin F1-aika-ajojen siirtämisestä hirmumyrskyn tieltä lauantailta sunnuntaille löytyy hyvä selitys vain viiden vuoden takaa. Tuo lokakuinen päivä Suzukan radalla vuonna 2014 on yksi lajin viime vuosikymmenien traagisimmista.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Japanin GP suorana 11.-13.10.
La: ajotapahtumat peruttu taifuunin takia
Su: aika-ajot klo 3.55, Japanin GP klo 8.05, ennakkotunnelmat klo 7.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Valtavaksi taifuuniksi Tyynellämerellä yltynyt hirmumyrsky Hagibis rysäytti viime yönä valtavalla voimalla Japanin eteläisille saarille. Ennusteissa povattiin jopa 160 kilometrin tuntivauhtia etenevää tuulta ja kymmenien senttien sadekertymiä.

Samanlaisista lukemista puhuttiin myös viisi vuotta sitten ajetun Japanin GP:n kohdalla, mutta silloin huolenaiheena oli lähinnä kisapaikalta pois pääseminen. Taifuuni Phanfonen keskuksen oli nimittäin määrä osua Japaniin vasta maanantaina.

Vettä kuitenkin tuli raivokkaasti koko sunnuntain eikä parempaa säätä voitu odottaa pidemmälle iltapäivään, koska starttia lykkäämällä hämärä olisi jo tullut kisan loppuessa vastaan. Päätös viedä kisa läpi kammottavassa kelissä koitui lopulta ranskalaisen Jules Bianchin kohtaloksi.

Charles Leclerc muisti Bianchia Suzukaan lähtiessään

Bianchi pyörähti keltaisten lippujen aikana ulos radalta kohdassa, jossa vesi virtasi Suzukan radan yli purona. Hänen Marussia-autonsa pyöri kauas radan ulkopuolelle, jossa ratavirkailijat olivat juuri siirtämässä Sauberin Adrian Sutilin autoa pois ulosajopaikalta.

Bianchin auto rysähti paikalla olleen traktorin alle aiheuttaen kuljettajalle vakavan päävamman. Hän kuoli seuraavan vuoden heinäkuussa kotikaupungissaan Nizzassa.

Traaginen onnettomuus nousee muistoihin joka kerta, kun F1 saapuu Japaniin, mutta tällä kertaa ilmassa on erityistä ympyrän sulkeutumista. Bianchia isoveljen lailla ylöspäin katsonut Charles Leclerc saapuu Suzukaan ensimmäistä kertaa Ferrarin kuskina – ja ajaa autolla, jolla Bianchin oli määrä ennen pitkää kisata.

Leclerc muisti ystäväänsä ja perhetuttavaansa Japanin GP:n alla Instagram-päivityksessään, johon hän oli lisännyt kuvan Bianchista työntämässä hänen karting-autoaan lähtöruudukkoon.

– Viisi vuotta kammottavasta päivästä Suzukassa. Ei ole koskaan helppoa palata radalle sen jälkeen, mitä tapahtui, mutta olet aina meidän muistoissamme. Annan ehdottomasti kaikkeni tulevana viikonloppuna, Leclerc vannoi.

Moottoritienopeutta traktorin alle

Bianchin autosta saatu onnettomuusdata kertoi, että kuljettaja ylireagoi auton liikkeeseen. Myös nopeus onnettomuusmutkassa oli jopa suurempi kuin edellisellä kierroksella.

Bianchi painoi tilanteessa samanaikaisesti sekä kaasua että jarrua, minkä pitäisi normaalitilanteessa sammuttaa moottori varotoimenpiteenä, mutta vääntöä säätelevä järjestelmä esti tämän. Marussialla oli käytössään muista talleista poikkeava turvajärjestelmä.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n onnettomuustutkintaryhmä ei kuitenkaan pystynyt sanomaan varmasti, olisiko moottorin sammuminen ehkäissyt vakavampien seurausten syntyä. Bianchin 700-kiloinen auto syöksyi 6500-kiloisen siirtokuormaajan alle 126 kilometrin tuntinopeudella ja ranskalaiskuljettaja sai rajun iskun kypäräänsä.

Tällaiseen turmaan ei yksinkertaisesti oltu varauduttu.

Turma johti useisiin sääntöuudistuksiin, jotka ovat jo pelastaneet henkiä

Mitä vuoden 2014 onnettomuudesta sitten opittiin? Sääntöihin on kirjoitettu useita muutoksia juuri tämän turman seurauksena.

Onnettomuustutkinnassa pääsyyksi nostettiin rataolosuhteet, jotka saattoivat hämätä välikelin renkailla muista poiketen ajanutta Bianchia. Muista kohdista rata oli jo suhteellisen hyvä, mutta mutkissa seitsemän ja kahdeksan asfaltilla juoksi vettä purona.

Bianchin ei todettu hidastaneen tarpeeksi vauhtiaan vaarasta varoittavien tuplakeltaisten lippujen aikana. Jatkossa hidastaminen varmistettiin uudella virtuaalisella turva-autolla, jonka avulla autojen nopeuksia voitiin rajoittaa etäyhteydellä.

Samoin kisoja suositeltiin keskeytettäväksi aina punaisilla lipuilla, kun radalle jouduttiin tuomaan ulkopuolista siirtokalustoa. Tästä livettiin viimeksi Singaporen GP:ssä, jossa Alfa Romeon Antonio Giovinazzi oli ajaa päin siirtokuormaajaa oltuaan ohjeiden vastaisesti mutkan jälkeen radan väärässä reunassa.

Kisojen alkamisaikaa alettiin puolestaan säädellä riittävällä erolla tiedossa olevaan hämärään tuloon nähden. Arvioidusta päättymisajasta täytyy olla vielä vähintään kaksi tuntia pimeän tuloon.

Autoihin tuotiin pitkän pohdinnan jälkeen ohjaamon turvakaaret, jotka herättivät paljon vastustusta kauteen 2018 lähdettäessä. Sittemmin Halo-kaaret ovat todennäköisesti pelastaneet ainakin kaksi kuskia vakavilta onnettomuuksilta tai jopa kuolemalta: Charles Leclercin tämän saatua Fernando Alonson auton päälleen Belgiassa 2018 sekä F2-kuski Alex Peronin, jonka auto osui ilmalentonsa jälkeen ohjaamo edellä ratavalliin Italiassa tänä syksynä.

Sadekelin startit tehdään nykyformuloissa aina turva-auton takaa, mistä kuskit ovat monesti napisseet tiimiradiossa, koska ovat nähneet radan huomattavasti turvallisemmaksi kuin kilpailujohto. Nykyään turva-auto ajattaa autoja rataa ympäri, kunnes olosuhteet ovat riittävän turvalliset lähtöruutustartille.

Lue myös:

    Uusimmat