Lauantaina ranskalaiskuljettaja Anthoine Hubertin kuolemaan johtaneen Formula 2 -onnettomuuden tutkinta käynnistyi Kansainvälisen autoliiton FIA:n eri osastoilla heti pelastustöiden päätyttyä Belgiassa. Toistaiseksi FIA on tiedottanut tapahtuneesta hyvin vähän.
Hubert, 22, sai surmansa F2-kisan toisella kierroksella tapahtuneessa kolmen auton joukkokolarissa. Hänen autonsa syöksyi ensin rengasvalliin, josta se palasi keskelle rataa. Juan Manuel Correan törmäys kilpakumppaniin tapahtui silmänräpäyksessä.
Nuori ranskalaiskuljettaja todettiin kuolleeksi kello 19.35 Suomen aikaa – reilut puoli tuntia kisan keskeyttämisen jälkeen. Correa kiidätettiin sairaalaan Liegeen, jossa hänelle tehtiin leikkaus.
Sauber-talli vahvisti, että ecuadorilais-amerikkalaiselta kuljettajalta murtuivat kolarissa molemmat jalat. Hän sai myös lievän vamman selkärankaansa. Correan lähipiiri tiedotti maanantaina kuljettajan Twitter-tilillä, että kuski siirretään jatkamaan toipumistaan Yhdysvaltoihin, kun hänen kuntonsa sen sallii.
Onko vaarallisen mutkan turva-alue liian turvallisen tuntuinen?
Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtaja Michael Masi kertoi sunnuntaina, että tutkinta liiton eri osastoilla käynnistettiin heti tapauksen jälkeen. Kyseessä on rutiinitoimenpide, joka tehdään kaikissa liiton alaisissa sarjoissa tapahtuneissa onnettomuuksissa samalla tavalla.
Span radalla tapahtuneen onnettomuuden kohdalla asiaa tutkivat FIA:n lisäksi Belgian autourheiluliitto RACB sekä järjestävän maan viranomaiset.
Muun muassa F1-mestari Jacques Villeneuve ja onnettomuudessa kolmantena kuskina mukana olleen isä ovat kritisoineet vauhdikkaiden Eau Rougen ja Raidillonin mutkien ulosmenoalueiden asfaltointia.

