"Tiesin, että näin käy joku päivä" – hirvittävä F3-onnettomuus aiheutti suuttumusta, myös Imolan tragediat nostettiin esille

Ratkaisu asentaa korkea kanttikivi Monzan radan Parabolica-mutkan ulostuloon, mikä aiheutti F3-kuljettaja Alex Peronin valtaisan ilmalennon, on kerännyt laajalti kritiikkiä.  

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 6.-8.9.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Peroni koki karmivan hetken lauantain F3-kisassa. Hän sinkoutui autollaan ilmaan Parabolican-mutkan ulostuloon asennetusta "makkarakanttarista" ja rysähti useiden volttien jälkeen rengasvallin ja metalliaidan päälle. 

Australialainen selvisi rytäkästä ilman suurempia vammoja, ja käveli itse paikalta pois. 

Kyseinen kanttikivi poistettiin välittömästi, ennen kuin F1-sarjan kolmannet harjoitukset ehtivät alkaa. 

Vaaralliseksi osoittautunut rataratkaisu sai paljon kritiikkiä onnettomuuden jälkeen. 

– Tiesin, että näin käy joku päivä. On naurettavaa laittaa epämääräinen kanttikivi Parabolica-mutkan ulostuloon, kun siinä ajetaan tuollaista vauhtia. Red Bull Ringin T1-kanttikiven käyttö ratkaisisi kaikki ongelmat, Red Bullin testikuskina toiminut Jake Dennis ärähti Twitterissä.  

– Millaista vahinkoa tuo kanttikiveys saikaan aikaan! Heidän on varmasti poistettava tuo, kilpakuljettaja Alice Powellkirjoitti

Myös entinen F1-kuski, nykyään F1-kuljettajien ammattiliiton puheenjohtajana toimiva Alex Wurz otti kantaa aiheeseen. 

– Syy sille, miksi kansainvälinen autoliitto FIA alkoi poistaa korkeita kanttikiviä, vie meidät vuoden 1994 Imolan viikonloppuun, Wurz aloitti viitaten Ayrton Sennan ja Roland Ratzenbergerin kuolemiin sekä Rubens Barrichellon hurjaan ulosajoon. 

– En pidä "makkarakanttareista", en ole koskaan pitänyt, ja tämän päivän Monzan tapahtuma osoittaa, että ne ovat huono ratkaisu. 

Juttu jatkuu videon alla. 


Myös monet F1-toimittajat ihmettelivät kyseistä kanttaria. F1-sarjalle raportoiva Will Buxton nosti esiin hyviä huomioita säikäyttäneestä tilanteesta. 

– Tämä kolari sytyttää uudelleen keskustelun asvaltoitujen ja soralla päällystettyjen ulosajoalueiden eroista, ja syystäkin. Mutta meidän pitää huomioida myös kulma, jossa auto rysähti rengasvalliin, ja halo-turvakaaren rooli siinä, että Peroni käveli itse paikalta, Buxton kirjoitti.  

Buxtonin mainitsemat ulosajoalueet nousivat puheenaiheeksi jo viikko sitten, kun Anthoine Hubert menehtyi Belgian F2-kisan rajun kolarin seurauksena

Lue myös:

    Uusimmat