Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-lehdistökatsaus: Romain Grosjeanin ihmepelastumisen taustalla häiritseviä yksityiskohtia

Romain Grosjean autoi päätyi teräskaiteiden läpi tavalla, jonka pitäisi olla mahdollista nykypäivänä.
Romain Grosjean autoi päätyi teräskaiteiden läpi tavalla, jonka pitäisi olla mahdollista nykypäivänä.imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 30.11.2020 17:30
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kun helpotus Romain Grosjeanin selviytymisestä suhteellisen pienin vammoin Bahrainin F1-kisan hirvittävästä onnettomuudestaan, toimittajat ovat alkaneet suunnata huomiotaan ihmepelastumisen taustalla tapahtuneisiin huolestuttaviin seikkoihin.

Grosjean selvisi Bahrainin kisan alun 53 g:n törmäysvoimista, kaiteen läpi syöksymisestä ja 28 sekunnin liekkimerestä pelkillä lievillä palovammoilla kämmenselkiinsä.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Sakhirin GP suorana 4.–6.12.
Pe: harjoitukset klo 15.25 ja 19.25.
La: 3. harjoitukset klo 15.55, aika-ajot klo 18.55, ennakkotunnelmat klo 18.00
Su: Sakhirin GP klo 19.10, ennakkotunnelmat klo 18.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS NÄMÄ:
Romain Grosjeanin tilalle F1-legendan pojanpoika – Haas-tallilta päivitys kuskinsa tilasta

Miksi liekkien keskeltä pelastautunut Romain Grosjean sai palovammat vain käsiin? Entinen F1-kuski nosti esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan tälle kaudelle uusituista ajovarusteista

Järkyttävästä F1-onnettomuudesta julkaistiin pysäyttäviä lukuja – Romain Grosjean nousi liekeistä lähes puolen minuutin jälkeen

Tämä oli mahdollista vuosikymmenten saatossa tehdyn määrätietoisen turvallisuustyön ansiosta. BBC:n toimittaja Andrew Benson toteaa, että kiitos Halo-turvakaaresta kuuluu monelle taholle, kuten Mercedekselle ja Ferrarille, mutta yksi mies ansaitsee siitä erityiskiitoksen tämän onnettomuuden jälkeen.

– Kun edesmennyt FIA:n F1-kilpailujohtaja Charlie Whiting yritti puskea Haloa läpi, kuskijärjestö GPDA:n puheenjohtajan Alexander Wurzin tuella, monet vastustivat sitä, mukaan lukien silloinen F1-pomo Bernie Ecclestone, Benson kirjoittaa maanantain kolumnissaan.

– He sanoivat, että se on vastoin lajin henkeä, se vähätteli F1:n dna:ta avonaisten ohjaamoiden takia, että se oli ruma, jopa tarpeeton.

– Whiting kuoli ennen Australian GP:tä kauden 2019 alla, ja häntä kaivataan yhä suuresti. Hän ei ollut ainoa henkilö Halon takana, mutta siitä on tullut hänen suuri perintönsä, Benson ylistää.

Saksalaistoimittaja Stefan Ehlen nostaa Motorsport.comilla esiin Grosjeanin sanat kolmen vuoden takaa.

– ”Emme tarvitse sitä. Vastustan Haloa, Shieldia (tuulilasimainen vaihtoehto Halolle) tai mitä tahansa. Ne eivät vain kuulu Formula 1:seen”. Näin Romain Grosjean puhui vuonna 2017 ohjaamon suojaamisesta. Nyt Halo on pelastanut hänen henkensä Bahrainin GP:n tulipalossa, Ehlen huomauttaa.

Grosjean nosti itsekin esiin tämän vastarintansa. Kuljettaja ajatteli turvakaaresta hyvin toisella tavalla maatessaan sairaalavuoteella tilanteeseen nähden hyvin pieniä vammoja kokeneena.

LUE MYÖS: Mika Salo kertoo F1-tuomariston näkemyksen Romain Grosjeanin pelastumisen syistä: "Ajattelimme, että tuosta ei voi selvitä hengissä"

Onnettomuudessa myös häiritseviä seikkoja

Benson kaivoi muistikirjastaan tapahtumia, joissa olisi viimeksi päädytti tällaiseen lopputulokseen.

– Viimeksi auto meni kahtia Monacossa 1991 (Alex Caffi). Edellisen kerran auto syttyi tuleen ulosajossa Imolassa 1989 (Gerhard Berger). Sitten täytyy mennä 1970-luvulle asti, että löytää onnettomuuden, jossa auto olisi lävistänyt kaiteet tällä tavalla. Molemmissa tilanteissa, Watkins Glenissa USA:ssa 1973 ja 1974 kuljettajat, Francois Cevert ja Helmut Koinigg kuolivat, Benson listaa.

– Tässä onnettomuudessa oli sarja äärimmäisen häiritseviä yksityiskohtia, mutta ehkä myös häkellyttävin oppitunti niiden oppituntien tehosta, joita F1 on ottanut turvallisuudessa viime vuosina, Benson jatkaa.

Samalla Benson muistuttaa, että tapauksesta jäi ilmoille kysymyksiä, kuten että, miten auto pystyi lävistämään teräskaiteet tai miksi bensatankki repesi aiheuttaen tällaisen tulipalon?

– Eniten minua häiritsee se, olivatko turvajärjestelyt niin hyvät kuin ne olisivat voineet olla? Grosjean onnistui pääsemään itse ulos autosta, mutta silti hän joutui olemaan palon keskellä lähes puoli minuuttia.

– Mitä olisi tapahtunut, jos hän olisi mennyt tajuttomaksi? Kuinka nopeasti tuli olisi saatu sammutettua ja olisivatko ratavirkailijat ja lääkintäryhmä, joilla oli avokypärät, ehtineet saada hänet ulos riittävän aikaisin? Benson kysyy.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Ihme jättää alleen kysymyksiä teräskaiteesta

Myös The Race -sivuston Scott Mitchell nosti esiin kaiteiden pettämisen, josta Sebastian Vettel oli varsin tuohtunut.

– Ilman TecPro-pehmusteita tai rengasvallia kaiteiden suojana Grosjeanin Haas iskeytyi siihen vauhdilla ja sellaisessa kulmassa, että läpäisi sen, ja törmäysvoimat työnsivät auton keulan – jossa kuski oli yhä sisällä – kaiteiden sisään samalla, kun peräpää repesi täysin irti.

– Nelinkertainen maailmanmestari ja Grosjeanin kanssa kuskijärjestö GPDA:ta johtava Vettel sanoi, ettei teräskaiteen kuulu pettää tuolla tavalla. Hän kyseenalaisti myös sen, että tulipallon leimahtaminen oli mahdollista, kun ottaa huomioon kaikki varotoimenpiteet, joiden pitäisi estää se, Mitchell kommentoi.

Italialainen F1-toimittaja Leo Turrini kysyi samanlaisten vastausten perään.

– Tässä on naiivejakin kysymyksiä. Miksi kaide oli sillä paikalla? Voiko kaide puhjeta noin, kuin sveitsiläinen juusto?

– Onneksi Romain Grosjeanin nimeä kirjoitettu kohtalon mustaan kirjaan. Onneksi Halo toimi. Onneksi pelastustiimi oli paikalla ja toimi rohkeasti. Se oli ihme, kyllä, Turrini huomauttaa.

Lisää aiheesta:

Miksi liekkien keskeltä pelastautunut Romain Grosjean sai palovammat vain käsiin? Entinen F1-kuski nosti esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan tälle kaudelle uusituista ajovarusteistaMika Salo kertoo F1-tuomariston näkemyksen Romain Grosjeanin pelastumisen syistä: "Ajattelimme, että tuosta ei voi selvitä hengissä"Romain Grosjeanin turvaan auttanut lääkäri kuvailee: onnettomuuspaikalla odotti karmea näky, ratavirkailija antoi ratkaisevaa tukeaBahrainin GP:n topit ja flopit: Viisi tärkeää syytä, miksi Romain Grosjean on yhä elossa"Päätön mies lyyhistyi viereeni kuin räsynukke" – moottoriurheiluhistorian suurin tragedia synnytti puistattavia muistoja"Tiesin, että näin käy joku päivä" – hirvittävä F3-onnettomuus aiheutti suuttumusta, myös Imolan tragediat nostettiin esille
F1Bahrainin GPHaasUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"