Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimi Räikkönen ihmetteli vaaratilanteeseen johtanutta päätöstä – näin kilpailunjohto perusteli erikoista ratkaisuaan

xpbimages.com
Julkaistu 15.11.2020 08:10
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Turkin GP:n aika-ajojen jälkeen on puhuttanut paitsi yllättävä tulosluettelo myös vaaratilanne, jonka kilpailunjohto aiheutti toisen osion alkaessa.

LUE MYÖS: Kimi Räikkösellä oma osuus F1:n yllättävässä paaluratkaisussa – Max Verstappen kärsijänä

LUE MYÖS: F1-lähtöjärjestys: Turkin GP:stä tulossa kauden villein kisa – kenen kantti kestää parhaiten?

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Turkin GP suorana 13.–15.11.
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Williamsin Nicholas Latifi oli ajanut ensimmäisen osion loppuvaiheilla ulos radan kahdeksannessa mutkassa, ja hänen autonsa siirtämiseksi tarvittiin nosturia. Ja vaikka nosturi oli yhä Latifin auton kimpussa radanvarressa, varikkosuoralla näytettiin vihreää valoa toisen osion alkamisen merkiksi.

Kaikki olivat olettaneet, että nosturi siirrettäisiin ilman muuta ensin aitojen taakse piiloon ennen kuin aika-ajoissa yhä mukana olleet 15 autoa päästettäisiin radalle.

Kaikki tiesivät, että Istanbul Parkin rata oli osoittautunut jo aiemmin viikonloppuna niin liukkaaksi, ettei kukaan voisi taata pysyvänsä radalla, vaikka kahdeksannessa mutkassa heilutettiinkin keltaisia lippuja tuplana. Niiden aikana kuljettajien on vähennettävä vauhtiaan merkittävästi ja oltava tarvittaessa valmiita pysähtymään kokonaan.

Kaikki muistivat, mitä Jules Bianchille tapahtui vuoden 2014 Japanin GP:ssä. Tuolloinkin heilutettiin tuplakeltaisia.

Ongelma on siinä, että niitä ei välttämättä huomata. Näin kävi viimeksi vasta kaksi viikkoa sitten Imolassa, kun nyt paalulle ajanut Racing Pointin Lance Stroll ajoi erittäin kovalla vauhdilla alueella, jossa oli ratavirkailijoita siivoamassa Williamsin George Russellin ulosajon jälkiä.

– Miksi he käynnistivät session nyt? Alfa Romeon Kimi Räikkönen ihmetteli lauantaina tiimiradiossa ajaessaan kahdeksanteen mutkaan toisena autona ja nähdessään nosturin siirtämässä Latifin autoa.

Vastaavia hämmästelyitä kuultiin aika-ajojen jälkeen muidenkin kuljettajien suusta, ja keskustelu aiheen tiimoilta on käynyt kuumana myös sosiaalisessa mediassa.

Kilpailunjohtaja Michael Masi kertoo, että päätös toisen osion aloittamisesta tehtiin oletusten pohjalta.

– Päästimme autot varikolta, kun nosturi oli siirtymässä poistumistielle. Saamamme tiedon mukaan nosturi olisi poissa radalta siinä vaiheessa, kun autot saavuttavat kahdeksannen mutkan. Kun sitten kävi ilmi, että nosturin matkanteko poistumistien portille viivästyi, laajensimme keltaisten lippujen aluetta kahdeksannen mutkan alusta seitsemännen mutkan alkuun hidastaaksemme autoja, Masi sanoi motorsport.comin mukaan.

– Emme tietenkään haluaisi nähdä tällaista tilannetta. Jälkiviisaina olisimme toimineet toimin ja pitäneet autot varikolla, kunnes nosturi olisi poissa. Tarkastelemme omaa toimintaamme minimoidaksemme vastaavat tapaukset tulevaisuudessa.

Ainoana mahdollisena selityksenä kilpailunjohdon hätäilylle on pidetty sitä, että kun aika-ajot venyivät ensimmäisen osion keskeyttämisen vuoksi merkittävästi, aika-ajot oli kiire saada pakettiin ennen pimeän laskeutumista.

Kovin uskottavana selityksenä tätä ei kuitenkaan ole pidetty.

– Olen varma, että olisimme voineet odottaa viisi minuuttia, Red Bullin Alexander Albon sanoi Racefans-sivuston mukaan.

Lisää aiheesta:

Red Bullilta kuultiin poikkeuksellinen viesti tv-lähetyksessä – FIA-pomo: "Se oli itse asiassa jo mielessäni"Kimi Räikkönen ripittää F1-kisajohtoa vaarallisesta päätöksestä: "Sen pystyi näkemään, että siinä käy noin"F1-lehdistökatsaus: Hamilton paljasti taas Bottaksen heikkouden, jota tämä ei pysty ratkaisemaan – "luodinkestävälle" Räikköselle suitsutusta: "Kimi ei ole valmis lopettamaan"Valtteri Bottaksen auto oli FIA:n tarkassa syynissä – Mercedes paljastaa nyt, mistä tv-kuvissa näkyneessä keskustelussa oli kyseVaaratilanteen aiheuttanut Alfa-kuski Antonio Giovinazzi vähättelee tapausta – rangaistuksen taustalla kuolemaan johtanut F1-tragediaValtteri Bottakselle synninpäästö Mercedekseltä – tiimiltä tarkka perkaus siitä, mitä turva-auton aikana todella tapahtui
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"