Jälleen uusi tutkimus havaitsi istumisen vaarat: Puolen tunnin vinkki voi pienentää diabetesriskiä jopa 30 prosenttia

8:45
Katso myös: Et ehkä aavistakaan, että sairastat tyypin 2 diabetesta – yhä useampien ja nuorempien vitsaus.

Istumisen vähentäminen vain puolella tunnilla voisi tuoda hyötyjä, paljastaa tutkimus.

Istuminen ja fyysinen passiivisuus on yhdistetty tyypin 2 diabeteksen riskiin monissa tutkimuksissa, mutta jo hyvin pienet muutokset voivat pienentää sairastumisriskiä. Tuoreen tutkimuksen perusteella tähän riittää puolen tunnin vähennys, jos istumisen korvaa aktiivisemmilla arkiaskareilla tai liikunnalla.

Fyysisesti passiivisimpien riski sairastua lähes 60 prosenttia suurempi

Tulokset perustuvat 475 000 terveen aikuisen yksitoistavuotiseen seurantaan, jonka aikana 18 000 osallistujaa sairastui tyypin 2 diabetekseen. Fyysisesti passiiviseksi laskettiin television ja tietokoneen äärellä sekä auton ratissa vietetty aika.

Fyysisesti passiivisimpien riski sairastua tyypin 2 diabetekseen oli lähes 60 prosenttia suurempi kuin vähiten passiivisten, tulokset osoittivat. Jos fyysisesti passiivista aikaa kuitenkin vähensi 30 minuuttia ja korvasi sen jollain aktiviteetilla, sairastumisriski pieneni 6–30 prosenttia.

Suurin vaikutus oli raskaalla kuntoliikunnalla, mutta myös vähäisempi liikunta kuten kävely tai arkiaskareet vaikuttivat.

Auton ratissa tai television äärellä yli kuusi tuntia päivittäin

Yhteys oli voimakkain osallistujilla, joilla ei ollut tyypin 2 diabetekselle altistavia geenimuotoja, mutta se havaittiin myös riskipotilailla. Fyysisesti passiivisimmat viettivät auton ratissa tai television ja tietokoneen äärellä yli 6 tuntia päivittäin ja aktiivisimmat korkeintaan 2 tuntia.

Tutkimus julkaistiin Diabetes Care -lehdessä.

Katso myös: Liika istuminen tappaa, sanotaan. Tuolista pitäisi nousta kerran tunnissa – kokeilimme, miten se vaikuttaa oloon: 

1:38

Copyright Duodecim 2021. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja