Itävallan GP:n topit ja flopit: Ei voi olla totta, Ferrari

Katso Itävallan GP:n kooste: Charles Leclerc ajoi vaikeuksien kautta voittoon, Carlos Sainzin auto syttyi palamaan.

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 11. GP:n voitti kisan lopussa jännittämään joutunut Ferrarin Charles Leclerc.

TOPIT: 

Mick Schumacher

Haasilla kuudenneksi ja F1-uran parhaaseen sijoitukseen! Se on komea temppu saksalaiselta, olkoonkin että tätä edesauttoivat Ferrarin Carlos Sainzin ja Red Bullin Sergio Pérezin keskeytykset. Jo sprintissä Schumacherilla vaikutti olevan kyytiä tallikaveri Kevin Magnussenia parempaan, mutta osakilpailussa sijoituskin oli tanskalaisen edellä. Tyyni, kypsä suoritus saksalaiskuljettajalta, joka oli ajanut viikko takaperin Silverstonessa mainiosti kahdeksanneksi.

Charles Leclerc

Aika-ajoissa täpärä tappio MM-sarjaa johtavalle Red Bullin Max Verstappenille, sen jälkeen sprintissäkin toiseksi, mutta sunnuntain varsinainen osakilpailu oli Leclercin juhlaa. Ensimmäinen ohitus Verstappenista ennen varikkopysähdyksiä ja myöhemmin sama vastaansanomattomasti uusiksi parin pysähdyksen jälkeen. Lopussa monacolainen sai pelätä, kun kaasupoljin ei toiminut odotetusti, mutta nykykuvaan Ferrarilla melko lailla kuuluukin, ettei voitto voi tulla "liian helposti".

Mercedes

Talli keräsi puolihuomaamatta sunnuntain osakilpailun kaikkein suurimman pistepotin, kun Lewis Hamilton ja George Russell kolauttivat kolmannesta ja neljännestä sijasta tilille yhteensä 27 pinnaa. Ei meno mitään hurjaa ollut, mutta talli on naputellut viime kisoissa maaliin ajamalla tasaisesti juuri näitä sijoituksia. Mercedeksellä on nyt osakilpailuista neljän kolmossijan putki. Nyt kärkisijoille yltämistä jeesasi – toki kisatilanteen omaisesti – Russell kilkkaamalla avauskierroksella Pérezin kisan pilalle, eikä siitä tullut viiden sekunnin sanktio kokonaisuudessa painanut.

FLOPIT:

Sergio Pérez

Suuria vaikeuksia tiimin kotikilpailun aika-ajossa. Sprintissä ok-nousu 13. sijalta viidenneksi. Osakilpailussa meksikolainen lähti hakemaan ensimmäisellä kierroksella ohitusta Mercedeksen George Russellista, mutta osuma tuli ja kisa hajosi. Pérez jatkoi ensimmäisen pysähdyksen jälkeen matkaa vielä hännillä, mutta peli päättyi myöhemmin varikolele. Vaikka Russell katsottiin syylliseksi itse kolariin, Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko kertoi Skylle, että tallin kuskeille oli teroitettu, että nelosmutkassa ei mentäisi ulkopuolelle, koska Alexander Albon oli pari vuotta sitten ottanut juuri siinä osumaa Lewis Hamiltonilta. Meksikolainen saa katsoa sen jälkeen peiliin, ja häneltä on nähty ylisummaan viime aikoina liian usein erinäisiä floppauksia.

Sebastian Vettel

Miten usein olet tällä kaudella vakuuttunut nelinkertaisen maailmanmestarin ajamisesta? Aika-ajoissa konkari jäi – ajamalla – viimeiseksi. Sprintistä ei jälkipolville kerrottavaa jäänyt, ja osakilpailussa Vettel oli loppuun jatkaneista viimeinen, 17:s. Toki kisassa tuli takapakkia myös AlphaTaurin Pierre Gaslyn aiheuttaman kolarin myötä, mutta tämä on lillukanvarsi. Aston Martin -kuskin meno on silkkaa ajelua.

Ferrarin luotettavuus

Vauhtia olisi, mutta koko ajan saa pelätä – milloin mitäkin. Carlos Sainzin auto syttyi palamaan, ja espanjalainen jäi pelottavasti joksikin aikaa liekkien keskellä ohjaamoon pääsemättä heti ulos menopelistä. Charles Leclercin kaasupoljin alkoi lopussa sakata, ja kotisohvilta alkoi kuulua ympäri palloa "ei voi olla totta" -päivittelyjä. Erinäisiä luotettavuusongelmia on tuon tuosta. Paini vakaamman huomisen eteen Maranellossa jatkuu, mutta maailmanmestaruuksista talli tuskin tällä kaudella taistelee.

Lue myös:

    Uusimmat