Itävallan GP:n topit ja flopit: Kuka olisi uskonut? Räikkönen ja Vettel nostivat Ferrarin MM-kärkeen!

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden yhdeksäs kisa oli tapahtumarikas Itävallan GP.

Max Verstappen ajoi tiiminsä Red Bullin kotiradalla yllätysvoittoon molempien eturivistä lähteneiden Mercedesten keskeytettyä. Kimi Räikkönen oli toinen ja MM-kärkeen palannut Ferrarin tallikaveri Sebastian Vettel kolmas.

Valtteri Bottas keskeytti jo alkupuolella kisaa ja kärkipaikkansa menettänyt Lewis Hamilton vasta myöhemmin.

TOPIT:

1. Ferrari

Kukapa olisi vielä toukokuun Barcelonan kisan jälkeen uskonut, että Ferrari pystyy 27 pisteen tappiolta nousemaan muutamassa kisassa kymmenen pinnan MM-johtoon, kun kesän kisaputken piti olla vieläpä Mercedekselle vahvaa mannerta. Ferrarin aika-ajotappio oli vielä selvä, mutta kisassa Räikkönen ja Vettel pystyivät hyvin haastamaan Mersut. Tiimin ansioksi täytyy lukea myös se, ettei Vetteliä alettu järjestellä hyvin hyökänneen Räikkösen edelle. Pieni kysymysmerkki jäi kisataktiikasta: olisiko Räikkönen voinut jopa voittaa kisan hiukan aikaisemmalla varikkokäynnillä?

2. Max Verstappen ja Red Bull

Tiimin kultakaudella 2010–13 kotikisa ei vielä kuulunut F1-kalenteriin, minkä jälkeen vauhdikas rata on ollut kaikkea muuta kuin suosiollinen Red Bullille. Siitä huolimatta kahden palkintosijan perään tuli viimein se ensimmäinen voitto. Red Bull on ollut – ehkä myös heikommista lähtöruuduistaan johtuen – muita kärkitiimejä paremmin hereillä, kun kisoja on ratkottu varikkotaktiikkojen avulla, ja tälläkin kertaa se reagoi salamannopeasti Bottaksen keskeytykseen ottaen molemmat autonsa peräkanaa renkaidenvaihtoon. Max Verstappen antoi 20 000 hollantilaisfanille syytä juhlaan varmalla ajolla. Kun päälle lyödään kolmas peräkkäinen aika-ajovoitto Daniel Ricciardosta, nuorukaisen suunta on kevään toilailuiden jälkeen taas vahvasti ylöspäin.

3. Bottaksen aika-ajo

Kisastartissa kävi yllättävä lipsahdus, mutta aika-ajo oli kauden ensimmäisen paalupaikan myötä mahtava. Tallipomo Toto Wolff tuuletti raivokkaasti Bottaksen ottaessa pari startissa menettämäänsä sijaa takaisin Räikköseltä ja Verstappenilta. Valitettava keskeytys kuitenkin lisää suomalaisesta riippumattomien takaiskujen sarjaa jälleen yhdellä murheellisella luvulla. MM-taistelulle voidaan viimeistään nyt heittää lopulliset hyvästit.

4. Romain Grosjean ja Haas

Kauden suurimpiin alisuorittajiin kuulunut Romain Grosjean oli jälleen kaikkien hampaissa Ranskan kotikisansa rytinöistä. Nyt kuitenkin rysähti kauden ja ehkä viime vuosienkin vahvin kisaviikonloppu, kun aika-ajoista irtosi viides lähtöruutu ja kisasta peräti neljäs sija. Grosjean on ollut vaikeuksissa oman tallikaverinsa Kevin Magnussenin lyömisessä, ja tällä kertaa kaksikko taisteli mahtavasti kärkitiimien takana sekä lauantaina että sunnuntaina, kun tanskalainen seurasi toista Haas-kuskia ruutulipulle viidentenä. Haas on osoittanut alkukauden epäilykset kehityskyvystään vääriksi.

5. Charles Leclerc ja Sauber

”Hyvästi, Räikkönen!” otsikoi perjantaina italialaislehti La Gazzetta dello Sport. Tietojen mukaan Ferrari olisi jo päättänyt nostaa juniorikuskinsa Leclercin asiakastalli Sauberin ohjaamosta ensi kauden kisakuskikseen. Edelleen huhun asteelle jääneestä asiasta saadaan lisävarmuutta tulevien viikkojen aikana, mutta sillä välin nuori monacolainen jatkaa hämmästyttävää pistetehtailuaan häntäpäästä keskikastiin ponnistaneella Sauberilla. Yhdeksäs sija toi tiimille pisteet jo viidettä kertaa kuudessa viimeisimmässä kisassa. Men hej! Aika-ajossa tylysti tallikaveriltaan nokkiin saanut Marcus Ericsson ajoi myös pisteille kymmenentenä!

FLOPIT:

1. Mercedes

Se oli täydellinen ohiveto. 43 hukattua MM-pistettä. Aika-ajoissa kenelläkään ei ollut mitään sanottavaa Bottakselle ja Hamiltonille. Kisassa tiukka ykkösmutka oli oikeastaan ainoa asia, josta olisi voinut odottaa jonkinlaista pullonkaulaa ennen kaksoisvoittoon karkaamista, joten sen jälkeen molempiin autoihin iskeneitä teknisiä vikoja voidaan pitää jo katastrofina. Mercedes oli tuonut Ranskaan vahvalta vaikuttaneen moottoripäivityksen ja Itävaltaan ison paketin aerodynaamisia uudistuksia, mutta nyt tiimi joutuu pohtimaan mahdollisia luotettavuusongelmia ennen jo tällä viikolla koittavaa Britannian kisaa. Kaiken kukkuraksi Lewis Hamiltonin kisa munittiin karmealla tavalla jo ennen keskeytystä, kun varikkotaktiikka petti täydellisesti kärkikuskin alta.

2. Daniel Ricciardo

Verstappenin tuoma kisavoitto jätti hiukan alleen lauantaina yllättäen ilmoille pöllähtänyttä kinaa Red Bullin sisällä. Kuskit selvittelivät kesken aika-ajojen tiimin sisäistä marssijärjestystä, kun kumpikaan ei olisi halunnut ottaa veturin roolia runsasta vetoapua tarjoavalla radalla. Tällaisen kiistelyn aiheuttaminen omalla kotiradalla ei tietysti ollut Red Bullin toiveissa, ja pääsyyllinen tähän löytyi Ricciardosta. Samaan aikaan kun tiimin kultakimpaleeksi alkukaudesta noussut australialainen neuvottelee rahakkaasta jatkosopimuksesta, hän on hävinnyt Verstappenille kolmissa peräkkäisissä aika-ajoissa ja kisassa. Pitäisikö katse suunnata taas ajohommiin?

3. Renault

Hiljattain tapahtunut ero Red Bullin ja moottorivalmistaja Renault’n välillä saattoi vaikuttaa kommentteihin, mutta jos Ricciardon ja Verstappenin kommenteissa on yhtään perää, Rellun moottoripäivitys ei ole ollut erityisen iso askel eteenpäin. Tehdastiimin omassa autossa moottori levisi näyttävästi jo Itävallan kisan alussa, kun Nico Hülkenberg kaarsi liekit perässään radan varteen.

4. Stoffel Vandoorne

Nyt alkaa näyttää jo huolestuttavalta. Pari vuotta sitten Max Verstappenin jälkeen kuumimmaksi F1-lupaukseksi noussut belgialainen on jäänyt toisella kisakaudellaan täysin tallikaverinsa Fernando Alonson jalkoihin. Yhdeksän viikonloppua, yhdeksän tappiota aika-ajoissa. Kisoista hankitut pisteet espanjalaiselle 36-8. Tämä kaikki täytyy laskea tietysti myös Alonson omaksi ansioksi. Asetelma on Vandoornen uran kannalta jo murhaava.

Lue myös:

    Uusimmat