Suomessa voitaisiin ilmastopaneelin mukaan ottaa vuonna 2026 käyttöön kansallinen tieliikenteen päästökauppa, jos muut keinot eivät vähennä Suomen hiilidioksidipäästöjä tarpeeksi.
Ilmastopaneelin tuoreessa raportissa on mallinnettu erilaisia tapoja ottaa kansallinen tieliikenteen päästökauppa käyttöön. Käytännössä päästökaupassa luotaisiin vuosittain tiukkeneva katto polttoaineiden päästöille.
Polttoaineen jakelijoiden olisi hankittava oikeuksia korvaamaan polttoaineista vapautuvia hiilidioksidipäästöjä. Oikeudet jaettaisiin huutokauppana, ja jakelijat saisivat käydä niillä kauppaa keskenään.
Päästökaupan tavoitteena on se, että jaettavan fossiilisen polttoaineen osuus pienenee ajan myötä ja päästöttömien polttoaineiden määrä kasvaa. Lyhyellä aikavälillä kuluttajat ja yritykset ajaisivat tarkemmin ja pidemmällä aikavälillä muuttaisivat liikennevalintojaan ja autokantaansa.
Lue myös: Alppijäätiköiden nopea sulaminen säikäytti tutkijat – Saksan jäätiköt häviävät jopa 10–15 vuoden kuluessa
80 prosenttia päästöoikeuden hinnasta siirtyisi pumppuhintaan
Ilmastopaneelin tutkimusten perusteella noin 80 prosenttia päästöoikeuden hinnasta siirtyisi polttoaineen pumppuhintaan.
Paneelin arvion mukaan kansallinen päästökauppa aiheuttaisi polttoaineeseen noin 34 sentin hinnannousun litraa kohden. Kalleimmillaan nousu voisi olla laskelmien mukaan 88 senttiä litralta.
