Päästökaupan ulottaminen tieliikenteeseen nostaa polttoaineen hintaa arviolta yli 10 senttiä litraa kohden, arvioi EU-komissio.
EU:n ympäristöministerit sopivat eilen useista ilmastopaketin lakiehdotuksista, kuten päästökaupan laajentamisesta meri- ja tieliikenteeseen ja rakennusten erillislämmitykseen.
Päästökaupan ulottaminen tieliikenteeseen nostanee edelleen ennätyskalliin polttoaineen hintaa.
Lue lisää: Polttoaineen kallistuminen on vähentänyt kesälomamatkoja – "Polttoaineen hinta on selvästi ylittänyt monen suomalaisen kipukynnyksen"
Bensan hinta on nousut viimeisen vuoden aikana lähes 40 prosenttia ja dieselin yli 50 prosenttia. Syynä ovat muun muassa Ukrainan sota ja polttoaineen kysynnän kasvu.
EU-komission arvion mukaan tieliikenteen päästökauppa nostaisi bensiinin hintaa noin 11 senttiä litraa kohden ja dieselin hintaa noin 13 senttiä litraa kohden olettaen, että päästöoikeuden hinta olisi 50 euroa hiilidioksiditonnia kohden.
– Kotimaassa tehdyssä selvityksessä suuruusluokka on sama, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Saara Jääskeläinen.
