Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi

Ratikan rakennustyömaa Tikkurilan keskustassa Vantaalla 27. lokakuuta 2025.
Ratikan rakennustyömaa Tikkurilan keskustassa Vantaalla 27. lokakuuta 2025.Lehtikuva
Julkaistu 27.10.2025 15:13

MTV UUTISET – STT

Vantaan ratikan kustannukset ovat nousemassa noin sata miljoonaa arvioitua korkeammiksi ja päätepysäkki jäämässä reilun kilometrin päähän Helsinki-Vantaan terminaalista.

Vantaan kaupunki kertoi perjantaina, että pikaraitiotien kustannukset ovat nousemassa noin 750 miljoonaan euroon. 

Ratikkayhteys on tarkoitus rakentaa Helsingin Mellunmäestä Vantaan Tikkurilan kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Vantaa esitteli maanantaina ratikan hankesuunnitelmaa medialle. Suunnitelmaa on määrä alkaa käsitellä maanantaina kaupunginhallituksessa.

LK vantaan ratikka (1)
Ratikan rakennustyömaa Tikkurilassa Vantaalla 27. lokakuuta 2025.Lehtikuva

Alun perin Vantaan ratikan kustannusten oli tarkoitus olla noin 650 miljoonaa euroa. Kaupunki perustelee kustannusten nousua muun muassa hankesuunnitelman tarkentumisella.

– On ihan itsestään selvä asia, että kustannukset nousevat, kun aikaa kuluu, sanoi kaupunginjohtaja Pekka Timonen tilaisuudessa.

Loppusummasta noin 540 miljoonaa euroa maksaa Vantaa, loput kustannukset kuittaavat muun muassa valtio ja Helsingin kaupunki.

Ratikan päätepysäkki lentoaseman liepeille

Vantaan ratikan päätepysäkkiä ei olla rakentamassa aivan Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin yhteyteen, vaan se jää reilun kilometrin päähän terminaalista. Se, kuinka kätevää tämä on matkustajien näkökulmasta, on herättänyt kysymyksiä.

Syy pysäkin sijaintiin on kaupunkiympäristön apulaiskaupunginjohtajan Tero Anttilan mukaan se, että lentoasemayhtiö Finavialla on erilaisia suunnitelmia terminaalin sisäänkäynnin kehittämiseksi.

– Meillä on ollut myös paineita kustannusten kanssa, Anttila kertoi.

Pysäkin sijoittaminen paikkaan, johon sitä on suunniteltu, säästää kustannuksissa noin 25 miljoonaa euroa. On kuitenkin mahdollista, että viimeistä pysäkkiä siirretään vielä jossakin vaiheessa lähemmäs lento-aseman terminaaleja.

– Lentokentän pään ratkaisusta tehdään oma arvio vuonna 2027, jolloin asia ratkaistaan, Anttila sanoi.

Lue myös: Tällaiset uudet raitiovaunut Helsinki ja Vantaa saavat

Neljäs ratikkakaupunki

Vantaasta on tulossa Suomen neljäs ratikkakaupunki. 

Toissa vuonna valmistuneen Espoon ja Helsingin välillä kulkevan Raide-Jokerin hinta oli Helsingin kaupungin mukaan noin 390 miljoonaa euroa, kun taas syksyllä 2021 liikennöinnin aloittanut Tampereen ratikka maksoi noin 350 miljoonaa euroa.

Myös Turku puuhaa ratikkaa, ja käynnissä on viimeinen suunnitteluvaihe ennen rakentamisen aloittamista. Suunnitelmien on tarkoitus valmistua tänä vuonna. Vuoden 2022 arvion mukaan rakentaminen maksaisi noin 350 miljoonaa euroa ja raitiovaunut noin 40 miljoonaa.

Lue myös: Pääkaupunkiseudun raitiovaunuhankinta viedään markkinaoikeuden käsittelyyn

Kaupunginjohtaja: Hanke kannattava

Vaikka hinta kirpaisee, Vantaan kaupunginjohtaja Timonen pitää hanketta kannattavana. Hänen mukaansa pelkästään rakentamisen aikana syntyy jo työvoimakysyntää yli 8 000 henkilötyövuotta.

– Tämä kertoo parhaiten siitä, kuinka isosta hankkeesta on kyse.

Arvion mukaan ratikkaa käyttäisi vuoteen 2030 mennessä yli 30 000 matkustajaa päivässä. Ratikan käyttöikä on noin 30–50 vuotta.

Lisää aiheesta:

Vantaasta tulee ratikkakaupunki – tämä on raiteiden reittiSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaSuomen pisimmän sillan rakennustyöt alkavat Helsingissä – vuosia kestävä projekti jyrää alleen suuret määrät parkkipaikkojaPääradan nopeampi linjaus ratkeamassa vasta ensi vuoden syksynä selvityksen jälkeen – radan varren kunnilla vaikeuksia päästä sopuunParempi julkinen liikenne ja kaupunki-imago? Satojen miljoonien ratikkahanke sai siunauksen jatkosuunnittelulle – tällainen on Vantaan ratikka25 vuoden vatvominen ohi: Espooseenkin saadaan vihdoin raitiovaunu
VantaaRaitiovaunutJulkinen liikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Vantaa
  • 18.10.16:47
    Liikennerikokset

    "Väsyneen oloinen kuski" tunaroi vaarallisesti Vantaalla: Kuvat poliisioperaatiosta

  • 17.10.14:00
    Poliisi

    Poliisilla hurja takaa-ajo Vantaalla: Kaahaus päättyi piikkimattoon hautausmaalle

  • 16.10.18:51
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisiauto kaatui Kehä kolmosella Vantaalla takaa-ajotilanteessa

  • 13.10.16:18
    Väkivaltarikokset

    Nainen puukotti miestä kolmesti hostellihuoneessa Vantaalla – syyttäjä vaatii vankeutta

  • 9.10.22:12
    Sähkö

    Sähköt olivat poikki yli 10 000 vantaalaiselta – syy selvisi