Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikä on hyvän ja taitavan kuljettajan ero? Moni rehvastelee pitkällä ajohistoriallaan, mutta asennevammaa eivät kilometrit korjaa

4:14Näin säädät ajoasennon kohdalleen – paksu talvitakki voi olla riskiJotta autoa pystyy hallitsemaan, on ajoasennon oltava kunnossa. Katso videolta Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen vinkit ja varoitukset.
Julkaistu 29.01.2022 10:55
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä eroa on hyvällä ja taitavalla kuljettajalla?

Vastaus: Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää.

”Olen ajanut yli miljoona kilometriä” on tuttu, mutta täysin tyhjä ja arvoton lausahdus, jos kuljettajan asenne sääntöjä, muita tienkäyttäjiä ja liikenneturvallisuutta kohtaan on kieroutunut. Vuosien ajokokemus, ajettujen kilometrien määrä tai hyvä autonkäsittelytaito eivät automaattisesti ole tae kuljettajan hyvyydestä, vaikka näin varsin usein saatetaankin ajatella.

Joku saattaa pitää itseään hyvänä kuljettajana, koska hallitsee autonsa hyvin ääritilanteissa: osaa oikaista sivuluiston, tehdä hätäväistön tai viedä nelivetoautoa hallitussa nelipyöräluisussa. Näistä ainakin kaksi ensimmäistä ovat taitoja, jotka saattavat pelastaa hätätilanteessa onnettomuudelta – siitä huolimatta, ne eivät kuitenkaan ole tae kuljettajan hyvyydestä.

Lue myös: Nino Tuovisen tapaus on varoittava esimerkki – jos ajat, älä laiminlyö lumen ja jään huolellista putsaamista: "Olisi voinut olla nokkakolari"

Itse ajattelen asian niin, että hyvä kuljettaja ennakoi ajamisen olennaisilla osa-alueilla välttääkseen joutumasta hätätilanteisiin, joissa edellä kuvattuja taitoja tarvitaan. Sama asia voidaan kiteyttää yksinkertaisesti näin: hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää.

Tekniikan puuttuminen auton hallintaan on merkki kuljettajan virheestä

Uusi ajoneuvotekniikka on 2000-luvulla tehnyt läpimurron tullen kuljettajan avuksi. Onnettomuuksia ehkäisevän aktiivisen turvatekniikan, kuten esimerkiksi ABS-jarrujen, ajonvakautusjärjestelmän, kaistavahdin, törmäysvaroituksen tai automaattisen hätäjarrutuksen puuttuessa peliin, on kuljettaja kuitenkin jo tehnyt virheen ennakoinnissa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ABS-jarrujen rusahtaessa, ajonvakautuksen merkkivalon vilahtaessa, kaistavahdin ohjatessa, törmäysvaroituksen kuuluessa tai auton jarruttaessa itsestään välttääkseen kolarin on kuljettajan syytä miettiä, miten hän välttäisi seuraavalla kerralla vastaavaan tilanteeseen joutumisen kokonaan.

Hio omaa ajotaitoasi – älä muiden

Jokainen voi siis halutessaan kehittää itseään kuljettajana. Jos omaa tahtotilaa kehittymiselle ei ole, ei kehitystä varmasti myöskään tapahdu. Omaa ajamista pitää seurata kriittisesti ja virheistä pyrkiä oppimaan.

Moni kuljettaja on omaksunut tavan sättiä ääneen kanssa-autoilijoiden tekemiä virheitä. Osa jopa pyrkii ”kouluttamaan” virheen tehnyttä autoilijaa äänimerkillä, valoja vilkuttamalla, käsimerkeillä, kiilaamalla ja muillakin sellaisilla tavoilla, joita nyt siinä tilanteessa sattuu mieleen juolahtamaan.

Tällaisesta toisten tienkäyttäjien ”kouluttamisesta” ei ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin. Provosoituminen saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaaraa tai provosoida toista osapuolta, jolloin soppa on valmis.

Fiksumpaa olisikin analysoida toisen tekemää virhettä vain omasta näkökulmasta. Jos virheestä aiheutui oikea vaaratilanne, kannattaa pohtia, olisiko itse voinut toiminnallaan vaikuttaa siihen, ettei vaaratilannetta olisikaan syntynyt. Toinen hyvä lähestymistapa on miettiä, onko itse joskus sattunut tekemään vastaavanlaisen virheen, jonka juuri näki kanssa-autoilijan tekemänä. Aika usein on.

Me kaikki teemme liikenteessä virheitä. Itsekin teen niitä päivittäin. Se on inhimillistä. Olennaista on omien virheiden myöntäminen ja sen jälkeinen itsetutkiskelu: Miten voin jatkossa välttää vastaavaan tilanteeseen joutumisen?

Kun tähän kysymykseen keksii vastauksen ja on valmis sitä noudattamaan, on taas askelta lähempänä ”hyvän kuljettajan” utopiaa.

Lue myös: Talvitakki voi haitata turvavyön toimintaa – älä ikinä laita vyötä kulkemaan näin: "Vakavia sisäisiä vammoja"

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää – älä sorru vaaralliseen ajattelutapaanMiten meni omasta mielestä? Fiksutkin autoilijat sortuvat helppoihin virheisiin: "Oma vastuuttomuuteni johtui siitä, että yksinkertaisesti unohdin..."Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää: "Olen ajanut yli miljoona kilometriä" on arvoton lausahdus, jos asenne on kierossaHuomaavaisen kuljettajan pikaopas: Tee näitä asioita, jos haluat helpottaa muiden autoilijoiden elämääToimi näin, jos haluat kehittyä kuljettajana – "Vain fiksuimmat ovat valmiita myöntämään"Kommentti: Kun Antti Ammattilainen sai kahvikuppinsa 30 sekuntia nopeammin
LiikenneLiikenneturvallisuusAutotAuton hallintaTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen11:51
    Sää

    Sääennusteessa lunta – Pekka Pouta avaa hurjaa kylmenemistä

  • Eilen09:56
    Julkinen liikenne

    Ratikoissa sitkeä vika – vuoroja perutaan ainakin viikon ajan

  • ti12:59
    Liikenneonnettomuudet

    Näin tiuhaan poliisi kirjotti kesällä sakkoja skuuttirikkeistä – positiivinen havainto nuorista

  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta