Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää: "Olen ajanut yli miljoona kilometriä" on arvoton lausahdus, jos asenne on kierossa

Liikenneturva
Julkaistu 04.01.2019 18:03
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Millaisia asioita hyvät kuljettajat tekevät liikenteessä ja mistä voi tunnistaa hyvän kuljettajan?

Vastaus: ”Hyvä kuljettaja” -käsitteenä on varsin mielenkiintoinen, koska sitä voidaan lähestyä niin erilaisista näkökulmista. Vuosien ajokokemus, ajettujen kilometrien määrä tai hyvä autonkäsittelytaito eivät automaattisesti ole tae kuljettajan hyvyydestä, vaikka näin varsin usein saatetaankin ajatella.

”Olen ajanut yli miljoona kilometriä” on tuttu, mutta täysin tyhjä ja arvoton lausahdus, jos kuljettajan asenne sääntöjä, muita tienkäyttäjiä ja liikenneturvallisuutta kohtaan on kieroutunut.

Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää

Joku saattaa pitää itseään hyvänä kuljettajana, koska hallitsee autonsa hyvin ääritilanteissa: osaa oikaista sivuluiston, tehdä hätäväistön tai viedä nelivetoautoa hallitussa nelipyöräluisussa. Näistä ainakin kaksi ensimmäistä ovat taitoja, jotka saattavat pelastaa hätätilanteessa onnettomuudelta. Siitä huolimatta ne eivät ole tae kuljettajan hyvyydestä.

Itse ajattelen asian niin, että hyvä kuljettaja ennakoi ajamisen olennaisilla osa-alueilla niin, ettei joudu hätätilanteisiin, joissa edellä kuvattuja taitoja tarvitaan. Sama asia voidaan kiteyttää yksinkertaisesti näin: hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää.

Tekniikka ajattelun herättelijänä

Uusi ajoneuvotekniikka on 2000-luvulla tehnyt läpimurron tullen kuljettajan avuksi. Onnettomuuksia ehkäisevän, aktiivisen turvatekniikan, kuten ABS-jarrujen tai ajonvakautusjärjestelmän puuttuessa peliin, on kuljettaja kuitenkin jo tehnyt virheen ennakoinnissa.

Lue myös: Miten saada hyvä perstuntuma sekä autoon että tiehen? Tällainen on ajoasento, joka voi pelastaa jopa henkesi

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ABS-jarrujen rusahtaessa tai ajonvakautuksen merkkivalon vilahtaessa kuljettajan on syytä miettiä, miten välttäisi seuraavalla kerralla vastaavaan tilanteeseen joutumisen ja samalla myös edellä mainittujen järjestelmien kytkeytymisen.

Kuljettajana kehittyminen edellyttää halua kehittyä

Jokainen siis voi halutessaan kehittää itseään kuljettajana – paino sanassa ”halutessaan”. Jos omaa tahtotilaa kehittymiselle ei ole, ei sitä varmasti myöskään tapahdu. Omaa ajamista kannattaa seurata kriittisesti ja virheistä pyrkiä oppimaan.

Moni kuljettaja on omaksunut tavan sättiä ääneen kanssa-autoilijoiden tekemiä virheitä. Osa jopa pyrkii ”kouluttamaan” virheen tehnyttä autoilijaa äänimerkillä, valoja vilkuttamalla, käsimerkeillä, kiilaamalla ja muillakin sellaisilla tavoilla, joita nyt siinä tilanteessa sattuu mieleen juolahtamaan. Tällaisesta toisten tienkäyttäjien ”kouluttamisesta” ei ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin. Provosoituminen saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaaraa tai provosoida toista osapuolta, jolloin soppa on valmis.

Fiksumpaa olisikin analysoida toisen tekemää virhettä vain omasta näkökulmasta. Jos virheestä aiheutui oikea vaaratilanne, kannattaa pohtia, olisiko itse voinut toiminnallaan vaikuttaa siihen, ettei vaaratilannetta olisikaan syntynyt. Toinen hyvä lähestymistapa on miettiä, onko itse joskus sattunut tekemään vastaavanlaisen virheen, jonka juuri näki kanssa-autoilijan tekemänä. Aika usein on.

Me kaikki teemme liikenteessä virheitä. Itsekin teen niitä päivittäin. Se on inhimillistä. Olennaista on omien virheiden myöntäminen ja sen jälkeinen itsetutkiskelu; miten voin jatkossa välttää vastaavaan tilanteeseen joutumisen? Kun tähän kysymykseen keksii vastauksen ja on valmis sitä noudattamaan, on taas askelta lähempänä ”hyvän kuljettajan” utopiaa.

Ylpistyä ei kuitenkaan kannata, sillä hyväkin kuljettaja voi kehittyä paremmaksi. Itse ainakin opin liikenteessä uusia asioita joka ikinen päivä.

Turvallista ja kehittävää itsetutkiskelu- ja autoiluvuotta 2019!

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

"Merkkejä siitä, että on korkea aika harkita ajamisen lopettamista" – ikääntyvä kuski, kiinnitäthän näihin asioihin huomiota?Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää – älä sorru vaaralliseen ajattelutapaanMikä on hyvän ja taitavan kuljettajan ero? Moni rehvastelee pitkällä ajohistoriallaan, mutta asennevammaa eivät kilometrit korjaaMiten meni omasta mielestä? Fiksutkin autoilijat sortuvat helppoihin virheisiin: "Oma vastuuttomuuteni johtui siitä, että yksinkertaisesti unohdin..."Huomaavaisen kuljettajan pikaopas: Tee näitä asioita, jos haluat helpottaa muiden autoilijoiden elämääToimi näin, jos haluat kehittyä kuljettajana – "Vain fiksuimmat ovat valmiita myöntämään"
AutotLiikenneturvallisuusAuton hallintaTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa