Hybridikuski, tiedätkö tämän asian töpseliautosi toiminnasta? – "Vaikka auto on ollut latauksessa..."

Tiinalla välähti! Ratkaisi sähköautoilijoiden talvisen ongelman naurettavan yksinkertaisella tavalla 0:55
Tiinallahan välähti! Hämeenlinnalaisnainen ratkaisi sähköautoilijoiden talvisen ongelman suorastaan uskomattoman yksinkertaisella tavalla.

Autoilijoiden kannattaa muistaa autojensa akkujen toiminnasta muutama asia välttyäkseen ikäviltä ongelmilta, kun lämpötilat laskevat miinukselle. Ladattavalla hybridillä ajavan tulee pitää mielessä, että auton käynnistysakku ei välttämättä lataudu, vaikka auto olisikin kytketty laturiin.

Huolto- ja rengaspalveluita tarjoava Vianor muistuttaa tiedotteessaan, että parhaat päivänsä nähneen akun toiminta voi heikentyä pakkasella nopeastikin.

Kylmällä säällä erityisesti auton käynnistäminen, polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö ja jopa penkkien ja lasien lämmitys vievät tavallista enemmän energiaa, mistä johtuen auton akku on koetuksella.

Vianor varoittaa, että mikäli auton akku alkaa jo muutenkin olla elinkaarensa päässä, voivat pakkaset olla sille viimeinen niitti.

Hiihtolomalla rinteeseen? Älä tee tätä mokaa!

Akun kuntoon olisi hyvä kiinnittää erityistä huomiota silloin, jos arjen ajomatkat jäävät tyypillisesti lyhyiksi. Vianorin huoltopuolen päällikkö Pekka Alanko kertoo yhtiön tiedotteessa, että lyhyillä ajomatkoilla akku ei välttämättä ehdi latautua tarpeeksi, vaan voi lakata lopulta toimimasta.

Näin voi käydä esimerkiksi hiihtokeskukseen suuntautuvan talviloman aikana, jos kovalla pakkasella ajetaan vain lyhyitä matkoja mökiltä rinteelle. Ongelma korostuu, jos käytössä on polttoainetoiminen lisälämmitin.

– Kylmällä kelillä ajaisin viikon loman aikana ainakin kerran reilun puolen tunnin ajon, jotta akku pysyy kunnossa. Jos lämpötila on lähellä nollaa, niin silloin ehjällä autolla ja akulla pitäisi pärjätä, Alanko toteaa tiedotteessa.

Alangon mukaan kovilla pakkasilla olisi hyvä ajaa parikymmentä minuuttia auton käynnistämisen jälkeen, jotta akku ehtii varmasti latautua. Jos käytössä on ollut polttoainekäyttöinen lisälämmitin, akun latautumiseksi tarvitaan vielä pidempi ajo.

– Niin kauan kuin lämmität, niin kauan ajat, tiivistää Alanko lisälämmittimen käytössä toimivan nyrkkisäännön.

Huomioi tämä, jos ajat hybridillä

Alanko muistuttaa, että monelle ladattavalla hybridillä ajavalle voi tulla yllätyksenä, että auton käynnistysakku ei välttämättä lataudu, vaikka auto olisikin kytkettynä laturiin.

Osa hybrideistä lataa tai ylläpitää käynnistysakkua ajoakun latauksen ajan, mutta kun ajoakku saavuttaa täyden varauksen, loppuu usein myös käynnistysakun lataus tai ylläpito. Alangon mukaan joitain hybridejä myös sekä esilämmitetään että lämmitetään sähköllä ajamisen aikana polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, mikä kuluttaa käynnistysakun varausta.

– Pakkaskelillä lämmittimen käyttö ja vähäinen käynnistysakun lataus aiheuttavat sen, että vaikka hybridi on ollut latauksessa, ei käynnistysakussa olekaan tarpeeksi virtaa. Tällöin esilämmitys keskeytyy tai ajon aikana polttomoottori käynnistyy käynnistysakun lataamiseksi, Alanko kertoo.

Jos mahdollista, kehottaa Alanko lataamaan ajoakkua pienellä virralla, jolloin lataus kestää pidempään ja samalla myös käynnistysakku latautuu. Käynnistysakkua voi myös ladata erikseen omalla laturillaan.

Akkuongelmat työllistävät myös tiepalvelua

Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen kertoi Autoliiton tiedotteessa viime vuonna, että akkuongelmat ovat yleisimpiä syitä, miksi autoilijat joutuvat turvautumaan tiepalvelun apuun.

Oksasen mukaan moni matka jäisi keskeytymättä pienellä ennakkovarautumisella ja huolenpidolla. Akun kunto olisi hyvä tarkastaa ja akku tarvittaessa vaihdattaa jo ennen ongelmien ilmenemistä.

Akun toimintavarmuutta voi parantaa myös ylläpitolaturilla tai jälkiasenteisella akkulämmittimellä.

– Ylläpitolaturi on hyvä väline akun varaustason ylläpitoon ja akun lataamiseen. Varsinkin lyhyitä matkoja ajettaessa akku kannattaa välillä laittaa lataukseen, vaikka se olisi aivan uusi, Oksanen neuvoo.

Lähteet: Vianor, Autoliitto

Artikkeli on julkaisu ensimmäisen kerran helmikuussa 2022.

Lue myös:

    Uusimmat