Kuluttajariitalautakunta antoi ratkaisunsa käytetyn hybridiauton kauppaa koskevassa riidassa.
Kuluttaja osti kesällä 2020 käytetyn Ford Mondeo Vignale -hybridin autoliikkeestä. Hän maksoi vuonna 2018 käyttöönotetusta ja 45 000 kilometriä ajetusta autosta runsaat 29 000 euroa.
Loppuvuodesta 2020 ostaja vei auton korjaamolle moottorin vikavalon sytyttyä. Kävi ilmi, että Italiasta tuotu auto oli ottanut jossain vaiheessa osumaa, eikä vaurioitunutta johtosarjaa oltu korjattu.
Myyjäliike otti asian hoitaakseen, ja sen käyttämä huoltoliike korjasi johtosarjan teipillä ja nippusiteellä.
Lue myös: Asiakas oli peruuttamassa Mersuaan ulos rengasliikkeestä, kun asentaja karjaisi – kuluttajariitalautakunta sai pöydälleen erikoisen kiistan
Myyjän kädenojennus: 292 euroa
Kuluttajan mukaan Mondeo oli sen ikä ja ajokilometrit huomioiden kohtuuttoman huonossa kunnossa ja vaati myyjältä yhteensä lähes 6 000 euron korvausta, josta vajaa puolet oli johtosarjan uusimisen kustannuksia merkkikorjaamolla ja loput hinnanalennusta virheen vuoksi.
Hän myös piti autoa niin sanottuna kolariautona.
Myyjä ilmoitti tulevansa kustannuksissa vastaan 292 eurolla.
– Kaupan kohteena on ollut yli kaksi vuotta vanha ja 45 000 kilometriä ajettu auto, joka on myyty siinä kunnossa kuin se on. Autolle ei myönnetty takuuta. Auto oli ensirekisteröity Italiassa ja se on tuotu maahan käytettynä. Autoa ei ole markkinoitu takuunalaisena, vaan myyjä on luvannut selvittää, onko autolla takuuta, yritys totesi Kuluttajariitalautakunnalle antamassaan vastauksessa.