Rengasliike ja asiakas kiistelivät siitä, kenen vastuulla on varmistaa, että vanteet sopivat autoon. Kuluttajariitalautakunnan näkemys oli yksimielinen.
Kuluttaja oli vienyt Mercedes-Benzinsä sekä hankkimansa käytetyn vannesarjan rengasliikkeeseen kesällä 2021. Kuluttaja halusi vaihtaa renkaansa kyseisille uusille vanteille sekä asennuttaa ne Mersunsa alle.
Asiakas ei kuitenkaan ollut varma vanteiden sopivuudesta autoonsa ja omien sanojensa mukaan pyysi työntekijää tarkistamaan asian ennen asentamista.
Kuluttajan mukaan asentaja kertoi vanteiden olevan sopivat, koska kyse oli alkuperäisvanteista. Hän laittoi vanteen paikalleen ja pyöritteli sitä käsin. Asentaja ei kuitenkaan huomannut, että vanne osui kiinnitettynä jarrusatulaan, koska hän ei laittanut pultteja paikoilleen.
Lue myös: Rengasliikekin voi mokata renkaanvaihdossa – tee tämä temppu ennen jälkikiristystä, jos käytät momenttiavainta
Pyörät asennettiin Mersun alle, mutta asiakkaan ollessa peruuttamassa autoa, karjaisi asentaja ja käski asiakasta pysäyttämään auton huomattuaan, etteivät vanteet olleet sopivat.
Vanteiden sisäpuolelle tuli jäljet, mutta yritys ei suostunut hyvittämään tapahtunutta.