Olisiko auton kallis moottoriremppa mennyt takuuseen, jos omistaja ei olisi lähtenyt ratkomaan asiaa omin päin? Sitä emme saa kenties koskaan tietää
Uudehkon Nissanin omistaja joutui hintavan moottoriremontin maksajaksi. Kuluttajariitalautakunnan helmikuisesta päätöksestä uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.
Vuonna 2015 uutena ostettuun Nissan Qashqai -malliseen henkilöautoon iski hieman ennen kolmen vuoden tai 100 000 kilometrin takuun päättymistä moottorivika. Jakoketju oli pompannut paikoiltaan ja aiheuttanut moottorivaurion.
Autoliikkeellä ja kuluttajalla oli erimielisyyttä siitä, oliko kyseessä myyjän ja maahantuojan vastuulla oleva virhe, ja mikä on niiden osuus korjauskustannuksista.
Kuluttajariitalautakunnan MTV Uutisille toimittaman päätöksen mukaan kuluttaja vaati 2 135 euron korjauskustannuksia hyvitettäviksi, koska jakoketjun tuli hänen mukaansa kestää 300 000 kilometriä, kuten huoltokirjassa oli mainittu.
Näin myyjä ja maahantuoja vastasivat
Kävi kuitenkin ilmi, että auton omistaja ei ollut kertonut autoon iskeneestä viasta myyjälle eikä maahantuojalle, vaan korjauttanut vian kolmannen osapuolen huoltoliikkeessä omin päin. Näin ollen kuluttaja ei ollut edes tarjonnut myyjäosapuolelle mahdollisuutta mahdollisen virheen tutkimiseen ja korjaamiseen.
Myyjän mukaan autoa ei oltu huollettu asianmukaisesti. Ensimmäinen määräaikaishuolto oli tehty 5 000 kilometriä liian myöhään ja seuraavakin 2 000 kilometriä myöhemmin kuin huolto-ohjelma edellytti.
Autoa ei myöskään oltu viety sille määrättyjen korjauskampanjoiden vuoksi korjattavaksi, ja viimeisimmässä huollossa autolle ei oltu tehty mitään muita toimenpiteitä kuin vaihdettu öljyt.
Näin kuluttajariitalautakunta ratkaisi
Kuluttajariitalautakunnan mukaan sillä ei ollut tarjottujen selvitysten perusteella varmuutta vaurioin aiheuttajasta. Se piti kuitenkin todennäköisenä sitä, että vaurio olisi seurausta huoltojen laiminlyönnistä ja mahdollisesti myös niiden puutteellisesta suorittamisesta.
Lautakunta katsoi yksimielisesti, ettei kaupan kohteessa ole osoitettu olevan sellaista virhettä, mikä oikeuttaisi kuluttajan saamaan hyvitystä.
Lähde: Kuluttajariitalautakunta
Uusimmat
-
00:56
Celine Dionin ja Lady Gagan duetto jäi haaveeksi
-
00:47
Olympiatuli syttyi kuumailmapalloon Pariisin kaatosateessa – vakavasti sairas Celine Dion huipensi avajaiset
-
00:24
Olympiatulen sytyttäjät paljastuivat! Nolo moka väritti avajaisten huipennusta
-
00:01
Kysely: Lähes puolet suomalaisista pitää oman kunnan terveyspalveluja riittämättöminä
-
23:59
YK: Yli 180 000 palestiinalaista on joutunut pakenemaan taisteluja Etelä-Gazassa muutaman viime päivän aikana
-
23:23
Savonlinnan oopperajuhlissa helteet tuovat oman haasteensa Olavinlinnassa esiintymiseen – Torikka: Happi loppuu
-
23:01
Suomalainen startup-yritys muokkaa sinilevästä aurinkorasvan raaka-ainetta
-
22:12
Raju kulissifarssi julki kesken Pariisin seremonian – "Tämä on häpeällistä"
-
22:01
Kim Kardashian julkaisi näyttäviä otoksia Italiasta: "Seksipommi on astunut villaan"
-
21:58
"Pystyi hädin tuskin kävelemään" – nainen syötti koiransa hengiltä Uudessa-Seelannissa
-
21:55
Räväkät otteet Seinellä! Katso kuvat Suomen olympiajoukkueen avajaisriemusta
-
21:54
Trump vakuutti Netanjahulle voivansa järjestää asiat Lähi-Idässä, jos hänestä tulee presidentti
-
21:06
Muistatko Alexian? Uh La La La -hitti villitsee edelleen
-
21:05
Suomen keihästoivolta onnistunut veto olympialaisten kynnyksellä: "Tehoja oli"
-
21:03
Kerava pystytti omat asuntomessut peruutettujen tilalle - yli puolet uudesta kaupunginosasta viheraluetta
-
20:30
MTV seuraa: Pariisin olympialaisten avajaisissa esiintyi suomalainen viulisti
-
20:01
Huumeita, strippareita ja alkoholia – tosi-tv-tähti Scott Disick muistelee rankkoja aikojaan
-
19:41
Kaksi lasta löydettiin elottomana vedestä Vantaan Kuusijärveltä
-
19:31
Patrik Laineesta ilouutinen
-
19:20
Kolme ämpäriä joka päivä poimiva Prania ja Mari odottavat sukulaisiaan marjanpoimintaan Suomeen: "Ei heitä päästetä – on ikävä!"
-
Lataa lisää