Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Olisiko auton kallis moottoriremppa mennyt takuuseen, jos omistaja ei olisi lähtenyt ratkomaan asiaa omin päin? Sitä emme saa kenties koskaan tietää

1:36Täysin uusi Nissan Qashqai paljastettiin koko komeudessaanTäysin uusi Nissan Qashqai esiteltiin koko komeudessaan.
Julkaistu 15.03.2021 14:54

Ville Järveläinen

Uudehkon Nissanin omistaja joutui hintavan moottoriremontin maksajaksi. Kuluttajariitalautakunnan helmikuisesta päätöksestä uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.

Vuonna 2015 uutena ostettuun Nissan Qashqai -malliseen henkilöautoon iski hieman ennen kolmen vuoden tai 100 000 kilometrin takuun päättymistä moottorivika. Jakoketju oli pompannut paikoiltaan ja aiheuttanut moottorivaurion.

Autoliikkeellä ja kuluttajalla oli erimielisyyttä siitä, oliko kyseessä myyjän ja maahantuojan vastuulla oleva virhe, ja mikä on niiden osuus korjauskustannuksista.

Kuluttajariitalautakunnan MTV Uutisille toimittaman päätöksen mukaan kuluttaja vaati 2 135 euron korjauskustannuksia hyvitettäviksi, koska jakoketjun tuli hänen mukaansa kestää 300 000 kilometriä, kuten huoltokirjassa oli mainittu.

Lue myös: Miksi monissa uusissa autoissa on niin kamalan huonot valot?

Näin myyjä ja maahantuoja vastasivat

Kävi kuitenkin ilmi, että auton omistaja ei ollut kertonut autoon iskeneestä viasta myyjälle eikä maahantuojalle, vaan korjauttanut vian kolmannen osapuolen huoltoliikkeessä omin päin. Näin ollen kuluttaja ei ollut edes tarjonnut myyjäosapuolelle mahdollisuutta mahdollisen virheen tutkimiseen ja korjaamiseen.

Myyjän mukaan autoa ei oltu huollettu asianmukaisesti. Ensimmäinen määräaikaishuolto oli tehty 5 000 kilometriä liian myöhään ja seuraavakin 2 000 kilometriä myöhemmin kuin huolto-ohjelma edellytti.

Autoa ei myöskään oltu viety sille määrättyjen korjauskampanjoiden vuoksi korjattavaksi, ja viimeisimmässä huollossa autolle ei oltu tehty mitään muita toimenpiteitä kuin vaihdettu öljyt.

Näin kuluttajariitalautakunta ratkaisi

Kuluttajariitalautakunnan mukaan sillä ei ollut tarjottujen selvitysten perusteella varmuutta vaurioin aiheuttajasta. Se piti kuitenkin todennäköisenä sitä, että vaurio olisi seurausta huoltojen laiminlyönnistä ja mahdollisesti myös niiden puutteellisesta suorittamisesta.

Lautakunta katsoi yksimielisesti, ettei kaupan kohteessa ole osoitettu olevan sellaista virhettä, mikä oikeuttaisi kuluttajan saamaan hyvitystä.

Lue myös: "Tämä uskonto on hidastanut liikenneturvallisuustyötä yli 10 vuotta" – kukistetaanko teidemme todelliset möröt peltisten poliisien armeijalla?

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Asiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamistaUutena ostetun Skodan moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystäJoku tankkasi Fordiin väärää polttoainetta – kuluttajariitalautakunnan ratkaisu yllätti ainakin autokauppiaanHybridiauton johtosarjoja kursittiin teipillä ja nippusiteillä – myyjä piti valmistajan korjausohjeita lähinnä suuntaa antavinaÖljyä valuttanut Pösö vietiin korjaamolle, mutta 920 eurolla ei saanut kuin pahan mielen – onko kuluttajalla oikeus odottaa enemmän?65 000 euron Volvossa oli jotain pahasti vialla, mutta myyjä ei yöuniaan menettänyt – joku voisi pitää tarjottua hyvitystä jopa loukkaavana
AutotAuton viatAutokorjaamotKuluttajariidatLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen18:49
    Raskas liikenne

    Rekkakuski Timo kertoo uudesta ja huolestuttavasta ilmiöstä tien päällä

  • ti09:25
    Liikenneturvallisuus

    Käytäthän ajovalojasi näin? Lapin poliisilta muistutus

  • ma21:41
    Tietyöt

    Hämmentynyt autoilija ohjattiin vasten liikennettä MTV:n edustalla – näin vastaa Helsingin kaupunki

  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"