Hurja paljastus: Itävallan kohutapauksessa oli lopulta valtavat panokset – F1-jättitaho olisi voinut jättää koko sarjan!

F1-sarjassa Red Bullin neuvonantajana ja kuljettajavalinnoista päättävä Helmut Marko teki sangen hurjan paljastuksen tuoreen Itävallan GP:n kohutapauksen takaa. Red Bull juhli kotikisassaan voittoa, kun Max Verstappen ajoi ykkösenä maaliin.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Iso-Britannian GP suorana 12.-14.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Iso-Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Verstappenin voitto oli kuitenkin useiden tuntien ajan kysymysmerkkien kohteena, sillä hänen ja Ferrari-kuski Charles Leclercin ohitustilannetta tutkailtiin kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomariston toimesta. Tapauksessa Verstappen osui Leclerciin, mistä seurasi Ferrarin valitus ja täten myös itse tutkinta.

Aikarangaistuksella Verstappen olisi menettänyt voiton Leclercille.

Rangaistusta ei kuitenkaan tullut. Silti, päätöksen odottelun yhteydessä Marko oli käynyt sangen suorasanaisen ajatustenvaihdon yhdessä Red Bullin pääomistajan, Dietrich Mateschitzin kanssa.

– Jos tuo voitto olisi viety meiltä, sillä olisi ollut seurauksia, Marko aloitti julistuksensa Motorsport-Total.com:n haastattelussa, jatkaen:

– Emme puhu suoraan siitä, mitä olisimme tehneet, mutta siinä tapauksessa olisimme todenneet, että ”Formula 1 ei ole kiinnostava meille”.

– Silloin olisimme voineet käyttää ihan niitä samoja sanoja, mitä Max käytti, kun hän totesi, että ”voimme ihan hyvin jäädä vain kotiin istuskelemaan”, Marko viittasi Verstappenin murjaisuun heti kisan jälkeen.

Marko viittasi kommenteillaan siihen, että Red Bull olisi voinut jättää koko F1-sarjan. Tämä olisi ollut valtava takaisku kuninkuusluokalle, sillä energiajuomajätti on ollut ja on todella iso tekijä lajipiireissä. Esimerkiksi F1:ssä Red Bullilla on kaksi tallia; sen nimeä kantava tehdastalli sekä sisartalli Toro Rosso. Tämän lisäksi Red Bull on isosti esillä muun muassa formuloiden eri junioriluokissa.

Uhkailulla ja radikaalien toimenpiteiden vihjailulla Marko painottaa sitä, että F1:ssä on tehtävä selkeitä muutoksia nykytrendin kitkemiseksi.

– Ennen kaikkea tärkeintä on se, että tuomariston päätettäväksi ei pitäisi tulla noin paljon tapauksia. Toinen on se, että heitä ei pitäisi pakottaa tuomitsemaan rangaistuksia, vaan heille pitäisi antaa paljon enemmän liikkumavaraa, Marko pohti.

F1-tuomaristopäätökset ovat olleet tikunnokassa usean kisan jälkeen tällä kaudella. Kovin kohu liittyi Kanadan GP:n tapaukseen, jossa Ferrarin Sebastian Vetteliltä vietiin voitto kyseenalaisen viiden sekunnin aikarangaistuksen myötä.

Lue myös:

    Uusimmat