Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hirmupuhetta Kalle Rovanperän korvaajasta: "Miksi ei?"

3:28Oliver Solberg sensaatiomaiseen voittoon Virossa! Maailmanmestari-isä heti onnittelemassaOliver Solberg ajoi heinäkuussa sensaatiomaiseen voittoon Virossa! Maailmanmestari-isä heti onnittelemassa
Julkaistu 12.11.2025 20:12
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Oliver Solberg palaa ensi kaudella rallin MM-sarjan pääluokkaan Toyotan kuljettajana. Kokeneemmat tallikaverit lausuvat ruotsalaistähdestä tymäkkää tekstiä.

Lue myös: Toyotalla iso päätös – asiantuntijat: Sami Pajari sivuutetaan

Lue myös: Sebastien Ogier aisti Ott Tänakin ongelman – hurja ennustus tulevasta

24-vuotias Solberg nousee Toyotan miehistöön tuoreena WRC2-mestarina paikkaamaan kaksinkertaisen maailmanmestarin Kalle Rovanperän lähdön formulaunelmiensa perään. Toisen polven rattitaituri debytoi MM-sarjan pääluokassa jo helmikuussa 2021 Rovaniemellä ajetussa osakilpailussa.

Solberg ajoi Hyundai-vuosinaan 2021–2022 kaikkiaan 12 kisaa WRC- tai Rally1-autolla ennen kuin yhteistyö päättyi osapuolten välisten ristiriitojen vuoksi. Tuolloin Solberg oli monien ulkopuolistenkin mielestä vielä liian epäkypsä huippukuljettajaksi, mutta kolme vuotta alemmalla tasolla ovat tehneet tehtävänsä.

Nyt tilanne on toinen, ja Solberg antoi jo heinäkuussa Virossa myrskyvaroituksen päästyään kokeilemaan Toyotan Rally1-auton vauhtia. Tuolloin hän kaikkien ennakko-odotusten vastaisesti voitti kauden kahdeksannen MM-rallin.

Kahdeksankertaisen maailmanmestarin, Solbergin tulevan tallikaverin Sebastien Ogierin mukaan ruotsalaistähti oli nuorista kuljettajista se, joka kaikkein eniten ansaitsi paikan pääluokassa.

– Hän on todistanut jo paljonkin, ja hänen suorituksensa Virossa oli sensaatiomainen. En olisi yllättynyt, mikäli näkisimme hänet jo hyvinkin pian taistelemassa kärjessä, Ogier sanoi Dirtfishille.

– On jännittävää seurata, miten hän pärjää. Minulla tuskin tulee olemaan erilainen lähestymistapa hänen kohdallaan kuin muidenkaan tallikavereideni kanssa. Teemme töitä yhdessä, ja tallissa on loistava ilmapiiri. Tavoite on ilman muuta säilyttää se. Ja sitten kun vedämme kypärän päähän, ystävyydestä ei ole enää tietoakaan, vaan haluamme vain voittaa toisemme.

Myös Ogierin kanssa tämän vuoden MM-tittelistä marraskuun lopussa Saudi-Arabiassa taisteleva Elfyn Evans sanoo Solbergin saaman mahdollisuuden olevan ansaittu.

– Hänellä on ollut vaikeitakin hetkiä, mutta hän on tehnyt poikkeuksellisen hienoa työtä WRC2:ssa.

– Hänen debyyttikisaansa Rally1-autossamme ei tarvitse enempää kommentoida. Se oli jotain ihan muuta kuin kukaan meistä osasi edes ajatella. Uskon, että hän tulee tekemään mahtavaa työtä.

Evans ei sulje pois edes sitä vaihtoehtoa, että Solberg taistelisi jo ensi kaudella mestaruudesta.

– Odotetaan ja katsotaan, mitä tapahtuu, mutta miksi ei? Se riippuu täysin siitä, miten hyvin hän pääsee sinuiksi auton kanssa kaikilla pinnoilla. Eli miksi ei?

Solberg itse kokee, että hänellä on vielä paljon opittavaa erityisesti asfaltilla.

– Okei olemme ajaneet nyt kaksi hyvää kisaa (Keski-Euroopassa ja Japanissa), ja tiedän voivani olla nopea, mutta vielä on paljon opittavaa esimerkiksi etuautonuottien kanssa, erityisesti Monte Carlossa.

– Se on Sebin erityisalaa. Minun täytyy vielä oppia, miten hän tekee sen ja miten he kaikki ovat niin hyviä ja menestyvät niin hyvin monissa ralleissa.

Lisää aiheesta:

MM-rallissa kytee mehukas kaksintaistelu – "Nyt Sami Pajarille tulee lisäpaine"Rallitähden ura kuopattiin jo vuosia sitten – yhtäkkiä käsissä olikin kaksi huipputarjoustaMM-rallitalli harkitsee ratkaisua, joka sopisi Teemu Suniselle – Toyotasta mallia? ”Mikään ei ole mahdotonta”Kilpailijan tallipäällikkökin iloitsi Kalle Rovanperän historiallisesta saavutuksesta – nosti esiin tärkeän huomionNäkökulma: Tänään alkava MM-rallikausi tarjoaa kotikatsomoihin historiallisen herkkupalan, jonka kahdessa pääroolissa nähdään hyvät ystävyksetTommi Mäkiseltä paljastus Toyotan kuljettajaneuvotteluista – "Kaikki voivat vetää omat johtopäätökset"
RalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 09:14
    Verot

    Jari-Matti Latvalan raha-asioissa käänne

  • 06:04
    MM-ralli

    Toyotalla iso päätös – asiantuntijat: Sami Pajari sivuutetaan

  • Eilen07:19
    MM-ralli

    Hyundai mahdottoman edessä MM-rallissa – asiantuntijoilta korvaajaehdokkaita Ott Tänakille

  • Eilen06:45
    MM-ralli

    Sebastien Ogier aisti Ott Tänakin päätöksen – lataa ennustuksen tulevasta

  • ma17:58
    MM-ralli

    MM-rallissa "käsittämätön ilmoitus" – Toyotan kulissipeli ratkaisi?