Tommi Mäkiseltä paljastus Toyotan kuljettajaneuvotteluista – "Kaikki voivat vetää omat johtopäätökset"

Vilttiketju: Kuihtuuko Rallin MM-sarja? 17:15
Huomenta Suomen Vilttiketjussa keskusteltiin rallin MM-sarjasta.

Tommi Mäkisen johtamassa Toyotan WRC-tiimissä puhaltavat uudet tuulet vuonna 2020. Talli starttaa kauteen täysin uudistuneella kokoonpanolla.

Toyotan keskiviikkoinen kuskijulkistus ei tarjonnut yllätyksiä. Tiedotteesta löytyi juuri niiden kolmen kuljettajan nimet, joita oli pyöritelty julkisuudessa jo jonkin aikaa: Sebastien Ogier, Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä.

– Siinä on nyt koko skaala. Meillä on kokemusta, välimaastoa ja tulevaisuutta, Mäkinen summaa kuljettajatrionsa.

Todennäköisesti ensi kauteen uransa lopettava Ogier, 35, on voittanut urallaan kuusi maailmanmestaruutta. M-Sport Fordilta siirtyvä Evans, 30, on saavuttanut yhden osakilpailuvoiton. Rovanperä, 19, juhli tänä vuonna WRC2 Pro -luokan mestaruutta Skodan väreissä.

Mäkisen tiluksilla Puuppolassa päämajaansa pitävä Toyotan WRC-tiimi tuli rallin MM-sarjaan kaudeksi 2017. Kaudella 2018 tuli valmistajien mestaruus, ja tänä vuonna Ott Tänak otti kuljettajien MM-tittelin.

Tallilla on kovat odotukset myös ensi vuodelle.

– Lähdemme hakemaan mestaruuksia, ilman muuta. Uskon, että meillä on kova kolmikko. Alussa saattaa ottaa hetken aikaa, että kaikki asiat tulevat tutuiksi. Mutta uskon, että ammattitaitoa on niin paljon mukana, että pääsemme nopeasti vauhtiin.

Toyota ei jäänyt ilman tähteä

Toyotan ehdoton ykköstähti Ott Tänak teki kovan ratkaisun syksyllä ja päätti siirtyä kilpailijatiimi Hyundaille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Tänakin lähdön varmistuttua vaikutti siltä, että Toyota jää ilman todellista tähtikuljettajaa.

Näin ei kuitenkaan käynyt. Ogierin edustama Citroen ilmoitti viime viikolla, että se vetäytyy MM-ralleista. Tallipomo Mäkinen paljastaa, että he olivat jo aiemmin yhteydessä ranskalaistähteen.

– Ottin ilmoitus Hyundaille menosta laittoi isomman pyörän pyörimään.

Eli Ogierin kanssa käytiin keskusteluja jo ennen Citroenin vetäytymispäätöstä?

 – Joo, kyllä meillä mahdollisesti oli jotain keskusteluja. Totta kai kaikki voivat vetää omat johtopäätökset, mitä tuollainen tilanne tarkoittaa ja mitä mahdollisuuksia se voi tuoda, Mäkinen pyörittelee.

Rovanperä suoraan altaan syvään päähän

Mäkisen miehistössä on aina ollut suomalaisväriä. MM-sarjan kokenein kuljettaja Jari-Matti Latvala jäi nyt ilman Toyota-sopimusta, mutta hänen tilallaan nähdään ensi vuonna Rovanperä – lajin suurlupaus.

– Kalle on ollut meillä kiikarissa jo jonkin aikaa. Keskustelimme asioista jo tuonnempana. Hänen tulonsa on ollut meillä pidempään tiedossa, Mäkinen sanoo.

Rovanperä nakataan suoraan altaan syvään päähän. Puuppolalaisella on edessä debyyttikausi WRC-autolla, ja ohjelmaan kuuluvat kaikki 14 osakilpailua.

– Onhan se ajettava, jos haluaa lähteä ajamaan MM-sarjaa – ei siinä mikään muu auta, Mäkinen hekottaa.

– Kokemusta tarvitaan. Minusta näytti sille, että Kalle ei välttämättä enää hirveän paljon kehity R5-auton ratissa. Hän on jo sen verran hyvällä tasolla. Nyt hänellä on hyvä mahdollisuus kehittyä.

Lue myös:

    Uusimmat