Rallitähden ura kuopattiin jo vuosia sitten – yhtäkkiä käsissä olikin kaksi huipputarjousta
Kun Andreas Mikkelsen putosi kauden 2019 jälkeen Hyundain WRC-tiimistä ja ajoi seuraavana vuonna vain yhden MM-rallin kolmoskategorian autolla, hänen uransa katsottiin olevan ohi. Norjalaisen hymy olikin herkässä, kun hän palasi korealaistallin rallitykkiin kauden 2024 alla.
– Se oli erityinen hetki.
Mikkelsen, 34, kuvailee Hyundai-ensitestinsä olosuhteita täydellisiksi, kun hän aloitti valmistautumisen MM-rallikauteen 2024. Edellisestä WRC-kokemuksesta oli yli neljä vuotta.
– En pystynyt tunnistamaan vanhaa autoa tästä uudesta autosta, mikä antaa minulle paljon uskoa, että tällä kertaa asiat sujuvat todella hyvin, Mikkelsen kommentoi MTV Urheilulle viime sunnuntaina.
Norjalainen ajoi edellisen Hyundai-sopimuksensa aikana 26 WRC-kisaa, joista irtosi neljä palkintosijaa. Kontrasti hänen Volkswagen-vuosiinsa 2013-2016 oli kuitenkin iso. Tuolloin hän napsi huippuautolla kolme kisavoittoa, kaikkiaan 20 palkintosijaa ja kolme MM-sarjan pronssisijaa.
– Vuoden 2019 jälkeen olin todella turhautunut. Tulokset olivat huonoja, eikä edellinen jaksoni Hyundailla ollut mitenkään menestyksekäs.
Juttu jatkuu kuvien alla.
Tie takaisin pääluokkaan kulki WRC2:n kautta. Siellä Mikkelsen palautti itselleen ajamisen nautinnon, ja mikä tärkeintä – voitti kilpailuja. Luokkamestaruuden Mikkelsen vei kahdesti.
– Matka takaisin on ollut pitkä. Aloin jo vähän menettää uskoani, kun voitimme WRC2-mestaruuden vuonna 2021 ja ajattelin, että nyt voisi olla mahdollista palata, mutta se ei toteutunut. Kaudelle 2023 olimme hyvin lähellä saada sopimuksen Hyundaille, mutta sekin epäonnistui.
– Ajattelin vain, että jos yritämme voittaa Rally2-luokan, ja jos paikkoja Rally1:ssä vapautuu, heidän on poimittava meidät, Mikkelsen selvittää.
Pöydällä isompikin tarjous
Mikkelsenin paluu sisältää myös hämmästyttävän taustatarinan. Hänen WRC-paluunsa otti vuosia, mutta kun mahdollisuus tuli vastaan, niitä tuli kerralla kaksi.
Kauden 2023 päätöskisan jälkeen Japanissa Mikkelsenillä oli pöydällään koko kisakalenterin kattava sopimustarjous M-Sport Fordilta sekä Hyundain paperi, johon oli kirjattu noin puolet vuoden 2024 kisoista.
– Koko kalenterin ajaminen oli todella houkutteleva tarjous. Ajattelin, että jos auto olisi hyvä, voisin ajaa mestaruudesta.
Norjalainen päätyi tästä huolimatta jälkimmäiseen.
M-Sport ei ole ainakaan tällä hetkellä varteenotettava mestarikandidaatti, kuten Hyundai ja Toyota. Tämän lisäksi Hyundai pestasi viime kauden aikana tekniseksi johtajakseen Francois-Xavier Demaisonin ja tallissa vaikuttaa insinöörinä myös Mikkelsenille tuttu Gerard Jan de Jongh.
– He ovat entistä Volkswagen-väkeä. Uskon vahvasti, että he pystyvät rakentamaan äärimmäisen hyvän ralliauton. Kun he ovat tässä asemassa Hyundailla, tähän suuntaan lähteminen houkutteli. Lisäksi uusi tallipomo Cyril (Abiteboul) haluaa todella kääntää tiimin kurssin voitokkaaksi.
– Jos olisin ajatellut vain tulevaa kautta, M-Sport olisi ollut houkuttelevampi vaihtoehto, mutta tulevaisuutta ajatellen uskon, että Hyundai on oikea paikka. Luotan todellakin heidän projektiinsa.
Tulevaisuuden tavoitteet ovat Mikkelsenillä kirkkaana mielessä: Paluu täyden kauden kuskiksi ja taisteleminen maailmanmestaruudesta.
– Tuntuu, että minussa on edelleen paljon ajovuosia ja motivaatiota jäljellä. Olen innoissani tulevaisuudesta.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Matka näitä tavoitteita kohti alkaa tällä viikolla Monte Carlon MM-rallissa, joka on yksi Mikkelsenin vastuukisoista tallin tähtikuskien Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin takana. Myös Esapekka Lappi ja Dani Sordo jakavat Hyundain osa-aikakuskien kuormaa.
"Monte" on tunnetusti huippuhaastava startti kaudelle. Mikkelsen heittää toiveensa hymyssä suin.
– Toivon tietenkin mahdollisimman haastavia olosuhteita, sillä en tunne autoani täydellisesti, mutta haastavissa olosuhteissa se ei ole välttämättä tarpeen.
Monte Carlon MM-ralli käynnistyy testierikoiskokeella keskiviikkona. Varsinainen kisa kestää torstaista sunnuntaihin.
Uusimmat
-
09:51
Latviassa aktivisti auttoi maastorajalle juuttuneita syyrialaisia – sai syytteen
-
09:48
Autoilija kuoli Suutarilassa – törmäsi pysäköityyn kuorma-autoon
-
09:38
Yhdysvalloilta varoitus: Pride-tapahtumissa kohonnut terroriuhka koko maailmassa
-
09:31
Tässä pyörii kuusi kilometriä Oppenheimeria – Bio Rexissä päästiin menneen elokuvamaailman aikaan
-
09:26
Herra Ylppö istui autonsa takapenkille ja teki jalkatilasta yllättävän löydön: "Kappas"
-
09:17
MTV seuraa: Murhasyytteet luettiin oikeudessa – syyttäjän mukaan 19-vuotias kuoli veitseniskuihin, syytetty pakeni ikkunasta
-
09:14
Kolari kuumensi tunteet: Tähtikuljettajat ajautuivat rajuun nyrkkitappeluun
-
09:10
Herpekseen löytymässä viimein parannuskeino?
-
09:05
Iranin hallitus: Presidentin kuolema ei vaikuta millään lailla maamme hallinnon työskentelyyn
-
09:02
Veroilmoittamisen viimeinen määräpäivä on huomenna
-
09:01
MM-kisoissa on nyt päällä erikoinen "naapuritilanne" ja se liittyy Leijoniin – sveitsiläisvalmentaja kajautteli suomeksi Prahassa
-
08:59
Avoimia työpaikkoja yli neljännes vähemmän kuin vuosi sitten
-
08:58
Jere tarjosi ihmisille yllättävää apuaan – päätyi erikoisiin tilanteisiin
-
08:53
Paskolammella käryää
-
08:51
Kannattajiaan kadottava Biden lähti Trumpin mutapainiin mukaan: "On suuri ihme, että Biden suostui tähän"
-
08:36
Hallitseva mestari laulukuoroon NBA:n pudotuspeleissä – 20 pisteen johto suli tappioon
-
08:17
Tässä on Iranin presidentin täysin tuhoutunut helikopteri
-
08:03
Suomalaisvarustamo niittää hyötyä sähköhybrideistä merillä
-
08:03
Leijonien NHL-lupaus raottaa mystistä tilannettaan – ystävystyi vahvasti Jesse Puljujärven kanssa
-
08:00
Golftähti venyi huimaan temppuun – ensimmäinen major-voitto ennätystuloksella
-
Lataa lisää