Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Rallitähden ura kuopattiin jo vuosia sitten – yhtäkkiä käsissä olikin kaksi huipputarjousta

0:47Andreas Mikkelsenin ura ehdittiin jo kuopata – nyt WRC-paluu neljän välivuoden jälkeen: "Aloin jo menettää uskoni"Andreas Mikkelsenin ura ehdittiin jo kuopata – nyt WRC-paluu neljän välivuoden jälkeen: "Aloin jo menettää uskoni."Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 24.01.2024 06:03
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

ossikarvonen
Toimittajan kuva

Tomi Tuominen

Kun Andreas Mikkelsen putosi kauden 2019 jälkeen Hyundain WRC-tiimistä ja ajoi seuraavana vuonna vain yhden MM-rallin kolmoskategorian autolla, hänen uransa katsottiin olevan ohi. Norjalaisen hymy olikin herkässä, kun hän palasi korealaistallin rallitykkiin kauden 2024 alla. 

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 6.–9.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

– Se oli erityinen hetki. 

Mikkelsen, 34, kuvailee Hyundai-ensitestinsä olosuhteita täydellisiksi, kun hän aloitti valmistautumisen MM-rallikauteen 2024. Edellisestä WRC-kokemuksesta oli yli neljä vuotta.  

– En pystynyt tunnistamaan vanhaa autoa tästä uudesta autosta, mikä antaa minulle paljon uskoa, että tällä kertaa asiat sujuvat todella hyvin, Mikkelsen kommentoi MTV Urheilulle viime sunnuntaina.

LUE MYÖS:

Mörkö nimeltä Rovanperä väistyi – MM-rallissa uskomattoman tilaston tehtailleet tähdet saivat nyt uuden ongelman

Norjalainen ajoi edellisen Hyundai-sopimuksensa aikana 26 WRC-kisaa, joista irtosi neljä palkintosijaa. Kontrasti hänen Volkswagen-vuosiinsa 2013-2016 oli kuitenkin iso. Tuolloin hän napsi huippuautolla kolme kisavoittoa, kaikkiaan 20 palkintosijaa ja kolme MM-sarjan pronssisijaa.  

– Vuoden 2019 jälkeen olin todella turhautunut. Tulokset olivat huonoja, eikä edellinen jaksoni Hyundailla ollut mitenkään menestyksekäs. 

Juttu jatkuu kuvien alla. 

29.4846236Andreas Mikkelsen (oik.) tuuletti WRC-uransa avausvoittoa Saksassa lokakuussa 2015. Mukana silloinen kartturi Ola Flöene.

GettyImages-1125286665Kausi 2019 Hyundailla oli Andreas Mikkelsenille pettymys, mutta nyt hän saa uuden mahdollisuuden huipputiimissä. Kuva Ruotsin MM-rallista helmikuulta 2019.2019 Getty Images

Tie takaisin pääluokkaan kulki WRC2:n kautta. Siellä Mikkelsen palautti itselleen ajamisen nautinnon, ja mikä tärkeintä – voitti kilpailuja. Luokkamestaruuden Mikkelsen vei kahdesti. 

– Matka takaisin on ollut pitkä. Aloin jo vähän menettää uskoani, kun voitimme WRC2-mestaruuden vuonna 2021 ja ajattelin, että nyt voisi olla mahdollista palata, mutta se ei toteutunut. Kaudelle 2023 olimme hyvin lähellä saada sopimuksen Hyundaille, mutta sekin epäonnistui. 

– Ajattelin vain, että jos yritämme voittaa Rally2-luokan, ja jos paikkoja Rally1:ssä vapautuu, heidän on poimittava meidät, Mikkelsen selvittää. 

Pöydällä isompikin tarjous

1.04129639Andreas Mikkelsen voitti kymmenen kisaa WRC2-luokassa vuosina 2021-2023.Vesa Pöppönen / AOP

Mikkelsenin paluu sisältää myös hämmästyttävän taustatarinan. Hänen WRC-paluunsa otti vuosia, mutta kun mahdollisuus tuli vastaan, niitä tuli kerralla kaksi. 

LUE MYÖS: Sébastien Ogierilta suorat sanat Kalle Rovanperän päätöksestä: "Jos rehellisiä ollaan…"

Kauden 2023 päätöskisan jälkeen Japanissa Mikkelsenillä oli pöydällään koko kisakalenterin kattava sopimustarjous M-Sport Fordilta sekä Hyundain paperi, johon oli kirjattu noin puolet vuoden 2024 kisoista. 

– Koko kalenterin ajaminen oli todella houkutteleva tarjous. Ajattelin, että jos auto olisi hyvä, voisin ajaa mestaruudesta. 

Norjalainen päätyi tästä huolimatta jälkimmäiseen. 

M-Sport ei ole ainakaan tällä hetkellä varteenotettava mestarikandidaatti, kuten Hyundai ja Toyota. Tämän lisäksi Hyundai pestasi viime kauden aikana tekniseksi johtajakseen Francois-Xavier Demaisonin ja tallissa vaikuttaa insinöörinä myös Mikkelsenille tuttu Gerard Jan de Jongh. 

– He ovat entistä Volkswagen-väkeä. Uskon vahvasti, että he pystyvät rakentamaan äärimmäisen hyvän ralliauton. Kun he ovat tässä asemassa Hyundailla, tähän suuntaan lähteminen houkutteli. Lisäksi uusi tallipomo Cyril (Abiteboul) haluaa todella kääntää tiimin kurssin voitokkaaksi. 

– Jos olisin ajatellut vain tulevaa kautta, M-Sport olisi ollut houkuttelevampi vaihtoehto, mutta tulevaisuutta ajatellen uskon, että Hyundai on oikea paikka. Luotan todellakin heidän projektiinsa. 

LUE MYÖS: Ott Tänakia piinaa "ikuinen ongelma" – maksoi virolaistähdelle jo yhden mestaruuden

Tulevaisuuden tavoitteet ovat Mikkelsenillä kirkkaana mielessä: Paluu täyden kauden kuskiksi ja taisteleminen maailmanmestaruudesta. 

– Tuntuu, että minussa on edelleen paljon ajovuosia ja motivaatiota jäljellä. Olen innoissani tulevaisuudesta.  

Juttu jatkuu kuvan alla. 

04K5oFzq3X1CGpQ5lsVrFQjSPnqZtOSS.largeTorstein Eriksen (vas.) ja Andreas Mikkelsen muodostavat Hyundain norjalaisen autokunnan.Hyundai

Matka näitä tavoitteita kohti alkaa tällä viikolla Monte Carlon MM-rallissa, joka on yksi Mikkelsenin vastuukisoista tallin tähtikuskien Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin takana. Myös Esapekka Lappi ja Dani Sordo jakavat Hyundain osa-aikakuskien kuormaa. 

LUE MYÖS: Kommentti: Tällaista ei ole koettu vuosikymmeniin – Kalle Rovanperän ratkaisu avasi MM-rallikauteen hekumallisen näkymän

"Monte" on tunnetusti huippuhaastava startti kaudelle. Mikkelsen heittää toiveensa hymyssä suin.

– Toivon tietenkin mahdollisimman haastavia olosuhteita, sillä en tunne autoani täydellisesti, mutta haastavissa olosuhteissa se ei ole välttämättä tarpeen. 

Monte Carlon MM-ralli käynnistyy testierikoiskokeella keskiviikkona. Varsinainen kisa kestää torstaista sunnuntaihin. 

Lisää aiheesta:

Rallikuskilta mielenkiintoinen vihjaus – "Totta kai yritän vakuuttaa heidät"Asiantuntija hätkähti MM-rallin hullun päivän satoa: "Ei ole ansainnut sitä paikkaa – mitä he näkevät hänessä?"Kommentti: Esapekka Lappi tekee jotain, mikä on toistaiseksi ollut vain mestareiden etuoikeus - Hyundai-pesti on uhkien ja mahdollisuuksien järkiavioliittoMM-rallissa kohauttaneesta Esapekka Lapista huima näkemys – Kalle Rovanperäkin saa varoa: "Kukaan ei ole voinut kiistää"MM-rallitalli harkitsee ratkaisua, joka sopisi Teemu Suniselle – Toyotasta mallia? ”Mikään ei ole mahdotonta”Jari-Matti Latvalan temppu löi Toyota-pomon ällikällä: piinaava pelko vaihtui lyömättömään tyydytykseen – "Sanat eivät riitä kuvailemaan"
MM-ralliRalliAndreas MikkelsenHyundaiMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 19:47
    Ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • 12:41
    Sami Pajari

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    Ott Tänak

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • ti13:17
    Ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • ti10:47
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta