Joulunaika on vuoden ruuhkaisinta ja kiireisintä aikaa hätäkeskuksellekin. Hätäkeskusta ruuhkauttavat liikenneonnettomuuksien, muiden tapaturmien ja oikeiden hätätilanteiden lisäksi enenevissä määrin ilkivaltaiset puhelut.
Hätäkeskuslaitoksen tilastojen mukaan vuoden 2011 tammi-kesäkuun aikana hätäkeskuksissa otettiin vastaan 2,1 miljoonaa ilmoitusta, joista vain 1,4 miljoonaa olivat oikeita hätäpuheluja. Hätäkeskuksiin soitettiin siis asiattomin aikein – joko tahallisesti tai tahattomasti – yli 600 000 tuhatta kertaa puolen vuoden aikana.
Hätäkeskuslaitoksen viranomaisyhteistyöstä vastaavan johtajan Juha-Veli Frantin mukaan hätäkeskukseen kuulumattomista yli puolet on virheellisiä tai tai tahattomia soittoja. Loput puheluista on asiattomia tai ilkivaltaisia.
– Ilkivaltaisia puheluja tulee myöskin jonkin verran. Ikävä kyllä niiden määrä on noussut. Ilkivaltaisiin puheluihin kuuluu myöskin "kuningas alkoholi", eli päihtyneet soittavat ja osa niistä on hyvinkin tahallisia ja usein toistuvia. Osa sitten satunnaisempia, Frantti kertoo.
Frantin mukaan puheluiden tarkoitus on osassa tapauksia häiritä viranomaistoimintaa:
– On otettu tällainen viranomaistaho häirinnän kohteeksi. Osa menee sitten ihan nuorison ajattelemattomuuden piikkiin. Lähdetään viikonloppuisin viihdyttämään itseään ja kavereitaan. Soitellaan 112:een ja jätetään joko puhumatta taikka puhutaan asiattomuuksia, suljetaan puhelin ja soitetaan sitten jonkun ajan kuluttua uudelleen
Pahimmillaan ilkivaltaisin aikein soitetut puhelut voivat ruuhkauttaa hätäkeskuksen, koska hätäkeskuksen on vastattava jokaiseen puheluun ja arvioitava, onko kyseessä aito hätätilanne vai ei. Yhden illan aikana ilkivaltaisia puheluja saattaa tulla kymmenestä jopa sataan puhelua.
– Tällaisen asiattoman puhelun katkaisu kestää aina jonkun aikaa. On ensin selvitettävä, onko tämä ilkivaltainen vai todellinen hätätilanne. Kun näitä toistuvasti tulee, niin kyllä se saattaa ruuhkauttaa hätänumeron sillä tavalla, että todellisessa hädässä olevat saattavat joutua jonottamaan ja odottamaan. Sitä emme pysty sitten tietämään, millainen puhelu sieltä toisen puhelun takaa on tulossa, Frantti kertoo.
Frantti muistuttaa, että hätänumero 112 on tarkoitettu vain kiireelliseen ja todelliseen avuntarpeeseen.