Fanikulttuuri elää jälleen musiikissa

Kevyen musiikin maailma on viime vuosina muuttunut entistä enemmän liukuhihnatyyliiseksi. Uusia esiintyjiä tulee erilaisista idols-kisoista niin nopeaan tahtiin, että parikin vuotta pinnalla on jo hyvä suoritus. Nykymeno heijastuu myös fanikulttuuriin.

Kymmenet tuhannet tytöt ihailivat aikanaan hurmioituneesti Neumannia ja muita Dingon jäseniä. 1980-luvun Dingo-ajoista on tultu nykypäivän Idols- ja Pikku G -ihailuun. Fanit kuitenkin juoksevat helposti kukasta kukaan ja hylkäävät entiset suosikkinsa nopeammin kuin ennen.

Yksi suosituimmista artisteista on nykyisin Pikku G. - Hän on karismaattinen henkilö, joka tekee tunnollisesti työtään ja hänet on helppo ottaa idoliksi, kertoo Warner Musicin markkinointipäällikkö Petri Eklund. -Lisäksi hän on tyttöjen mielestä söpö ja kaikki asiat ovat muutoinkin kohdallaan.

Pikku G itse on ollut suosiostaan hämillään. - Muistan, kun menin joskus kauppaan Nurmijärvellä. Oli outo tilanne, kun ihmiset ryhtyivät kysymään nimmareita. Ihmettelin, miksi ne kysyvät nimmaria juuri minulta.

Tuhansien fanien joukot ovat erittäin harvinaista nykyaikana. - Tarjontaa on niin valtavasti, että musiikki on vain pieni osa kokonais vapaa-ajankäyttöä eikä korostu niin kuin se korostui vielä 10-20 vuotta sitten, kertoo promoottori Lasse Norres Riopopista

Dingon laulaja Pertti Neumann puolestaan toteaa, että jos nykyisin kolmekin vuotta pystyy säilyttämään itsensä pinnalla, vastaa se vanhassa ajassa kymmentä vuotta.

Kun ihailu on riittävän suurta eivät pienet vastoinkäymiset sitä latista, niin kauan kuin lehtien otsikot ovat pääsääntöisesti positiivisia. - Toivon, että minun urani on pitkä ja haluan tehdä sen eteen töitä. En itse ajattele tätä mitenkään kertakäyttömielessä, sillä silloin olisin väärällä alalla, sanoo Idols-finalisti Antti Tuisku. - En seisoisi nyt tässä, jos minun ei kuuluisi tässä olla.

Antti Tuiskun fanijoukko on niin laajaa, että julkisia esiintymisiä on jouduttu rajoittamaan. - Emme järjestä julkisia nimmarikeikkoja, joissa lehdessä luvataan, että Antti jakaa nimikirjoituksia. Jos joku fani ei ehdikään saada nimmaria. niin siitä tulee paha mieli ja syntyy vahinkoa kaikille, toteaa markkinointipäällikkö Pekka Nieminen BMG-levy-yhtiöstä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat