Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
Julkaistu 02.02.2020 07:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-maailma on muuttunut vuosi vuodelta hektisemmäksi, ja joidenkin lajin parissa työskentelevien ihmisten kohdalla jopa mielenterveys on ollut koetuksella.

Uusi F1-vuosikymmen alkaa ennätyksellisen tuhdilla, 22 osakilpailua käsittävällä kilpailukaudella. Kalenteria on paisutettu vähitellen. 1970–1990-luvuilla kisoja ajettiin keskimäärin 15–16 kaudessa, 2000-luvun alettua lukema nousi 17:ään.

2010-luvulla kisoja ajettiin taas enemmän kuin edellisellä vuosikymmenellä, ja kalenteri on vakiinutunut viime vuosina 21 kisan kausitahtiin.

Julkisuudessa on väläytelty, että tulevina vuosina kausi voisi koostua peräti 25 osakilpailusta.

Kisamäärän kasvattaminen jakaa F1-piirit voimakkaasti kahtia. Viime aikoina asiaan liittyen on ollut esillä paljon kriittisiä näkökulmia. Kun kisoja ajetaan yhä enemmän, yksittäisen kisan suhteellinen arvo pienenee. Lisäksi kalenterista tulee paitsi kuljettajille myös muille tallien mukana matkustaville työntekijöille äärimmäisen raskas.

LUE MYÖS: Kiinan F1-osakilpailu on vaarassa – asiantuntijalta synkkä arvio koronaviruksen vaikutuksista: "En olisi kovin optimistinen"

F1-pomo Chase Carey on myöntänyt olevansa huolissaan ihmisten jaksamisesta, ja rasitusta kompensoidakseen F1 on jo päättänyt lyhentää GP-viikonloppujen kestoa. Kausi 2020 mennään vielä torstaista sunnuntaihin, mutta kaudesta 2021 alkaen viikonlopun tapahtumat alkavat perjantaista.

F1-varikolle pesiytynyt vakava ongelma, josta juuri kukaan ei ole uskaltanut puhua: Williamsin ex-työntekijä harkitsi itsemurhaa GP-viikonloppuna – "Olin pelkkä haamu"

FIAn puheenjohtaja Jean Todt on Careyn kanssa toista maata. Hänen mukaansa F1 on vielä kaukana 25 osakilpailun kaudesta, mutta toisaalta Todtia myös ihmetyttää, miksi jaksaminen olisi ongelma sellaisille ihmisille, jotka tekevät unelmiensa työtä.

– Kaikki F1:ssä mukana olevat ovat etuoikeutettuja. Totta kai silloin on myös velvollisuuksia, Todt sanoi taannoin Autosportin mukaan.

– Kun olin aikanaan Ferrarin tallipäällikkö, tein 18-tuntisia työpäiviä kuutena tai seitsemänä päivänä viikossa, koska minulla oli intohimo ja halusin tuloksia. Siinä tapauksessa perhe, rakastava perhe, ymmärtää kyllä. Ei sitä jatku koko elämää.

Voimakas vastareaktio

Todtin puheet ovat nostattaneet voimakkaan vastareaktion.

Ne, jotka kiertävät koko kauden, ovat vuodessa yli 150 vuorokautta poissa kotoa. Pari- ja perhesuhteet ovat koetuksella, kiire on kova ja jatkuva, ja kun pienimmätkin osa-alueet viedään äärimmilleen, myös paineet ovat täysin toisenlaiset kuin tavallisessa päivätyössä.

LUE MYÖS: Lewis Hamilton syyttää lehtiä keksityistä jutuista: "Toto ja minä emme ole edes puhuneet sopimuksesta"

Lisäksi unirytmi on sekaisin, kun jatkuvasti lennetään aikavyöhykkeeltä toiselle, ja yöt jäävät lyhyiksi, kun illat venyvät pitkiksi ja aamut alkavat aikaisin. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 17.54437465F1-kausi on äärimmäisen raskas paketti. Racing Pointin työntekijä otti tallin kokeman ulosajon raskaasti Ranskassa kesällä 2018.

Muun muassa Motorsport- ja Motorsport-Total-sivustot kirjoittavat, että tallien henkilökunnassa on alkanut olla viime vuosina enemmän vaihtuvuutta kuin aiemmin; työurat eivät ole yhtä pitkiä kuin ennen.

Tämän ja yhä raskaammaksi käyneen työnkuvan välille on helppo vetää yhtäsuuruusmerkit. Etenkin F1:n kaltaisessa lajissa, jonka imago on hyvin mahtaileva: ongelmista ei ole helppo puhua, sillä heikkouden osoittamista ei katsota hyvällä.

Kaiken a ja o

Yksi harvoista, jotka ovat puhuneet vastoinkäymisistään julkisesti, on Williamsin entinen lehdistövastaava Aaron Rook, 28. Hän kertoo Motorsportin haastattelussa harkinneensa eräässä kisassa jopa itsemurhaa, koska ei yksinkertaisesti kestänyt enää.

– F1 on liiketoimintaa, jossa urheilupuoli on pieni pakollinen kylkiäinen. Tämä ehkä selittää jatkuvan, tarpeettoman paineen, joka lajin parissa työskenteleville aiheutuu. Edes itsemurha-ajatusten höystämä totaalinen sulaminen ei anna hengähdystaukoa, Rook sanoo.

Rook kertoo olleensa eräänlainen outolintu.

– Kun valtaosa ihmisistä osallistui Amber Loungen näyttäviin juhliin vain päästäkseen julkisuudesta tuttujen ihmisten lähettyville, minä istuin hotellihuoneessa syömässä pikaruokaa ja katsomassa tv:tä. Olin itse asiassa ihan tyytyväinen siihen, vaikka minut oli kutsuttu niihin juhliin. Mutta miksi olisin halunnut viettää illan hienosti pukeutuneena ja hymyilemällä teennäisesti, kunnes hukkuisin lopulta ihmisjoukkoon ja karkaisin 20 minuutin jälkeen takaisin hotellille?

Suhdetoiminta on F1-piireissä kaiken a ja o. Varikolla on mahdotonta saada aikaan yhtään mitään, ellei tunne oikeita ihmisiä. Ilmapiiri on hyvin hierarkkinen, jopa vaivaannuttava, kun arvoasteikolla alempana olevat tekevät itseään tykö ylempänä oleville. Rook ei istunut tähän muottiin.

– Oli turvallisempaa viettää aikaa vain niiden ihmisten kanssa, joista oikeasti välitin. Mutta mitä enemmän F1:n kaltaisessa maailmassa viettää aikaa yksinään, sitä enemmän tulee työnnetyksi sivuun. Kun olin itsekseni, minulle kävi juuri niin: koin usein olevani ainoa ihminen varikolla.

– Ei mennyt sekuntiakaan, etten olisi ajatellut perhettäni ja ystäviäni, jotka olivat kotona, ja sitä, miten paljon kaipasin heitä. Olin F1-varikolla pelkkä haamu.

Oikeaan suuntaan

Rookin elämä on tasaantunut sen jälkeen, kun hän jäi sivuun Williams-pestistään. Yleisen käsityksen mukaan tilanne on ylipäätäänkin tällä hetkellä parempi kuin vielä joitakin vuosia sitten.

Tallitkin osaavat jo tiedostaa riskit, ja Haasin johtoportaaseen kuuluva Peter Crolla toivoo, että nuorempi sukupolvi osoittaisi avoimuudessa, vaikeista asioista puhumisessa, esimerkkiä vanhemmille tuppisuille.

Sen hänkin silti myöntää, ettei ongelmasta eroon pääseminen ole helppoa – tai edes mahdollista.

– Riippumatta siitä, miten hyvin talli huolehtii, tilanne on työntekijöille silti vaikea.

LUE MYÖS: Mercedeksen F1-lähdöstä liikkuu hurjia huhuja – isolta pomolta täystyrmäys väitteille

Lisää aiheesta:

Kohukuski Nikita Mazepin itki haastattelussa – kyynelten taustalta paljastui F1-sarjan inhimillinen kipukohta: "Valitettavasti he ovat oikeassa"Tallipomolta tylyt terveiset epäinhimillisestä F1-kalenterista kauhistuneille: "Olisi parempi lähteä"F1-tähdeltä poikkeuksellinen avautuminen: leveä hymy kätkee taakseen huomattavasti synkemmän todellisuuden – "Se saa pään sekaisin"Mercedes-pomo Toto Wolff antoi kollegoilleen kylmää kyytiä: laukoi kovaa tekstiä kohua herättäneistä uudistuksista – "Kun lippu heilahtaa, paskanjauhanta päättyy"Ross Brawn laukoo tiukkaa tekstiä F1-piirejä repivään erimielisyyteen liittyen: "Nykypäivänä ei ole ainuttakaan sellaista tallia"Kimi Räikkösen pomo esitti synkän arvion F1-sarjan tulevaisuudesta – "En ole ollenkaan varma"
F1MielenterveysUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"