Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimi Räikkösen pomo esitti synkän arvion F1-sarjan tulevaisuudesta – "En ole ollenkaan varma"

/All Over Press
Julkaistu 21.03.2020 14:51
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kimi Räikkösen edustaman Alfa Romeon F1-tallin pomona työskentelevä Frédéric Vasseur on huolissaan siitä, mikä on moottoriurheilun asema koronaviruksen jälkeisessä maailmassa.

LUE MYÖS: Lewis Hamilton tyrmää huolet mahdollisesta koronatartunnasta – poseerasi kahden sairastuneen rinnalla, jätti menemättä testeihin: "On ihmisiä, jotka tarvitsevat niitä enemmän kuin minä"

Pitkän ja ansiokkaan uran moottoriurheilun parissa tehnyt 51-vuotias ranskalainen on nähnyt vuosien varrella kaikenlaista. Hän mainitsee Autohebdo-lehden haastattelussa Persianlahden sodan 1990–1991, terrori-iskut Yhdysvalloissa 2001, SARS-epidemian 2002–2003 ja vuoden 2008 finanssikriisin.

Nykyinen tilanne on kuitenkin täysin erilainen.

– Tämä vaikuttaa kaikilla sektoreilla Kiinasta Yhdystvaltoihin ja Eurooppaan. Erilaiset karanteenit ovat sellaisia, että vain minua edeltävä sukupolvi on kokenut sellaista toisessa maailmansodassa. Edessämme on todella vaikeita aikoja, Vasseur sanoo.

– Kun mietimme, mikä meille on tärkeää, siihen liittyen tulee olemaan aika ennen ja jälkeen koronaviruksen. En ole ollenkaan varma, kuuluuko moottoriurheilu enää niihin tärkeisiin asioihin.

Maailmalla vallitseva tilanne on vaikuttanut F1-sarjaan merkittävällä tavalla jo nyt. Kaksi osakilpailua – Australia ja Monaco – on peruttu, ja viisi muuta osakilpailua – Bahrain, Vietnam, Kiina, Hollanti ja Espanja – on siirretty järjestettäväksi myöhempänä ajankohtana.

Kausi yritetään aloittaa kesäkuun alussa Azerbaidzhanista, mutta sekään ei ole varmaa, sillä kukaan ei tiedä, missä maailma makaa tuolloin.

– Tarvitsemme kilpailuja, että voimme rakentaa kalenterin uudelleen. Mutta kun tämä pandemia väistyy, olemme kriisissä, ja uskon, että myös muita kisoja tullaan perumaan. F1 on ehkä aliarvioinut tämän vaikutuksen, ja se alkaa vasta nyt realisoitua.

Jo nyt on selvää, että elokuun kesätauko on siirretty elokuulta maalis-huhtikuulle. Tallit sulkevat tehtaansa kolmen viikon ajaksi. Alfa Romeon Hinwilin-tehdas on suljettuna maaliskuun 23. päivästä lähtien, ja ovet avataan taas 13. huhtikuuta.

Kun kisamäärä pienenee väistämättä suunnitellusta 22:sta, tallien palkintorahatkin pienevät. Tämä aiheuttaa merkittävän loven erityisesti pienempien tallien – joihin Alfa Romeokin lukeutuu – budjetteihin.

Yhtenä suojakeinona FIA, F1 ja tallit päätyivät siirtämään ensi vuodelle kaavaillut mittavat sääntöuudistukset kauteen 2022. Tallien ei siis tarvitse rakentaa täysin uutta autoa taloudellisesti erpävarmassa tilanteessa. Vasseur on iloinen, että muutos saatiin vietyä läpi.

– Palkintorahapotin pieneneminen ja yhteistyökumppaneidemme tilanteen vaikeutuminen tulevina kuukausina johtaa todennäköisesti siihen, että tulomme pienenevät noin 15–20 prosenttia.

Koska FIA ja F1 haluaisivat saada järjestetyksi mahdollisimman monta GP:tä, kilpailuja voidaan joutua järjestämään peräkkäisinä viikonloppuina. Kaudella 2018 F1 järjesti kesä-heinäkuussa kolme kisaa peräkkäin, eivätkä tallit pitäneet siitä ollenkaan.

Nyt tallit ovat antaneet FIAlle ja F1:lle luvan muokata kisakalenteria haluamallaan tavalla, ja kolmen kisan putki näyttää taas mahdolliselta, jopa todennäköiseltä.

– Kolmen kisan ajaminen peräkkäin vaatii lisätyövoiman palkkaamista. Lisäksi meidän täytyisi tuottaa ylimääräisiä osia, joita emme välttämättä koskaan tarvitse, mutta ne pitää olla olemassa varmuuden vuoksi.

Lisää aiheesta:

F1-tallipäälliköltä radikaali näkemys – valmis jättämään koko kauden ajamattaTallipäällikkö esitti hätähuudon omiensa puolesta: F1 tuli yllätetyksi housut kintuissa – "Meidän täytyy toimia nyt" F1-pomo heitti ilmoille ehdotuksen, joka ei taatusti miellytä kaikkia: tarkoituksena pelastaa pienet tallit – "Meidän täytyy ajatella uudella tavalla"Kommentti: Rallipomolta kovia arvioita – mutta ne kuulostavat yltiöoptimistiselta sonnaltaWilliams-pomolla riittää huolenaiheita koronaviruksen keskellä – "Se voi olla uskomattoman vaikeaa"Kaikki F1-tallit asettivat kisatiiminsä karanteeniin – saksalaislehti esitti lennokkaan vision sarjan tulevaisuudesta
F1Alfa RomeoKimi RäikkönenKoronavirusUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta

  • 10.9.09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan