Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1:n karmeimmasta turmasta 40 vuotta – Lauda selvisi ihmeen kaupalla

ATP/WENN.com
Julkaistu 01.08.2016 14:25

MTV SPORT

Elokuun 1. päivänä vuonna 1976 Saksan GP:ssä Nürburgringin hurjalla yli 22 kilometriä pitkällä Nordschleifella tapahtui yksi F1-historian kuuluisimmista onnettomuuksista. Onnettomuus oli viedä Niki Laudan hengen.

172 mutkan Nordschleife oli formula ykkösten historian ylivoimaisesti hurjin rata. Se oli todellinen kuljettajan tason mittari, ja Lauda osasi ajaa radalla kovempaa kuin kukaan muu. Hän rikkoi ensimmäisenä kuljettajana Nordschleifella seitsemän minuutin haamurajan.

Kisa käynnistyi kosteissa olosuhteissa, mutta jo ensimmäinen kierros osoitti radan kuivuvan hyvää vauhtia. Lauda tuli avauskierroksen jälkeen renkaidenvaihtoon. Hän ehti ajaa uusilla kumeillaan vain noin 10 kilometriä ennen kuin menetti Ferrarinsa hallinnastaan kisan toisella kierroksella radan Bergwerkiksi kutsutulla osuudella. Ferrari sinkoutui - ilmeisesti pyörän ripustusten petettyä - yli 200 km/h nopeudella perä edellä verkkoaitojen läpi, mutta kimposi vielä rinteestä takaisin radalle.


Perässä tulleista kuljettajista Harald Ertl ja Brett Lunger eivät ehtineet väistää radalla poikittain ollutta palavaa autoa, vaan törmäsivät molemmat päin Ferraria. Ertl ja Lunger syöksyivät yhdessä kahden muun paikalle sattuneen kuljettajan Guy Edwardsin ja Arturo Merzarion kanssa pelastamaan Laudaa liekkimerestä.

Laudan Ferrari tuhoutui onnettomuudessa.

Laudan Ferrari vaurioitui turmassa 1976
imago/Thomas Zimmermann/ All Over Press

Vakavia palovammoja saanut Lauda kiidätettiin Mannheimin sairaalaan, jossa varauduttiin pahimpaan. Pappi kävi jo antamassa viimeisen voitelun, mutta itävaltalainen oli päättänyt taistella henkensä puolesta - ja tuon taistelun hän myös voitti.

Niki Laudan vanhemmat menossa sairaalaan 1976/ All Over PressLaudan vanhemmat saapuivat sairaalaan tapaamaan poikaansa.

Vain 38 vuorokautta onnettomuutensa jälkeen Lauda istui jälleen Ferrarin ratissa. Paluukilpailussaan Monzassa hän sijoittui neljänneksi.

Laudan onnettomuus oli ratkaisevassa asemassa Nürburgringin poistamisessa F1-kalenterista kauden 1976 jälkeen, mutta radan turvallisuutta kohtaan oli esitetty kritiikkiä jo ennen onnettomuutta.

Niki Lauda 1976 onnettomuuden jälkeen.Lauda paluukilpailussaan Monzassa 1976.

Nykyisin 67-vuotias Lauda toimii Mercedeksen johtotehtävissä.

Lisää aiheesta:

Traagisesta F1-turmasta tasan 40 vuotta – "Hänestä parasta oli pusun antaminen kaiteille"Kimi Räikkösen vaarallinen syöksy rengasvalliin sai faneilta törkeän vastaanoton – Jäämiehen F1-ura sisältänyt rajuja onnettomuuksiaFormula ykkösten kalmansirkus teki tuhoja 1970-luvulla – suomalaisten vävy oli yksi uhreistaF1-mestarin karmea onnettomuus havahdutti kuskit ja aloitti merkittävän muutoksen lajissa – ”Jos se voi tapahtua hänelle, mitkä mahdollisuudet meillä muilla on?”Humalaisten häiriköintiä ja traagisia päätöksiä – 13 F1-kisaa, joita ei koskaan ajettu loppuun10 tarinaa: He lähtivät liian aikaisin – nuorimpina kuolleet F1-kuskit
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 17:20
    Max Verstappen

    Max Verstappen täräytti fanille: "Olet idiootti"

  • 10:38
    Toyota

    Toyotalta merkittävä F1-uutinen

  • Eilen18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • ti18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia