F1-kauden 2003 yhteenveto

Formulakausi 2003 oli eräs lajin historian mielenkiintoisimmista. MM-johdossa kävivät kauden aikana McLarenin David Coulthard ja Kimi Räikkönen sekä mestaruuden voittanut Ferrarin Michael Schumacher.

Näin kauden 2003 maailmanmestaruus ratkaistiin:

Australian GP 2003:

McLarenin David Coulthard ajoi voittoon formula ykkösten tapahtumarikkaassa avauskisassa Australian GP:ssä. Suomen Kimi Räikkönen ehti jo nousta kisan viimeiseltä sijalta kärkeen, mutta voitto hupeni varikkoylinopeuteen. Räikkönen sijoittui lopulta kolmanneksi. Melbournessa satoi kisan alla vettä, mutta keli kuivui juuri startin alla. Kimi Räikkösen McLaren-autossa oli alun perin sadekelin renkaat, mutta Kimi tuli jo lämmittelykierroksen jälkeen vaihtamaan alle kuivan kelin kumit. Kimi starttasi näin ollen joukon hänniltä kisaan, mutta strategia toimi, sillä suurin osa muista kuljettajista joutui tulemaan muutamaa kierrosta myöhemmin renkaidenvaihtoon - ja tällöin Kimin sijoitus nousi useita pykäliä. Michael Schumacherin Ferrari-autosta irtosi ilmanohjain reilun 40 kierroksen jälkeen ja saksalaismestari joutui tekemään ylimääräisen varikkovisiitin kisan loppuvaiheissa. Schumacher sijoittui lopulta neljänneksi.

Malesian GP 2003:

Kimi Räikkönen voitti Malesian GP:n. Hän ajoi ruutulipulle 39 sekuntia ennen toiseksi sijoittunutta Ferrarin Rubens Barrichelloa. Voitto oli Räikkösen uran ensimmäinen F1-luokassa. 23-vuotiaasta Kimi Räikkösestä tuli näin historian kolmas suomalainen F1-osakilpailuvoittaja. Räikkönen nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle. Kolmannesta ruudusta startannut Michael Schumacher törmäsi toisessa mutkassa kakkospaikalta startanneen Renaultin Jarno Trullin auton takarenkaaseen. Schumi putosi monta sijaa taaksepäin jo kolarissa ja sitä seuranneessa etusiiven vaihdossa. Schumi sai kisan tuomaristolta myös varikon läpiajorangaistuksen kolarin takia. Schumacher sijoittui kilpailussa lopulta kuudenneksi.
Brasilian GP 2003:

Kimi Räikkönen julistettiin alustavissa tuloksissa sateisissa oloissa ajetun Brasilian GP:n voittajaksi. Kilpailu keskeytettiin ennen aikojaan, kun Mark Webber ja Fernando Alonso romuttivat autonsa pahoin. Viikko kisan jälkeen Räikkönen pudotettiin Brasilian GP:n toiselle sijalle. Kansainvälinen autoliitto FIA nosti voittajaksi italialaisen Jordan-kuljettajan Giancarlo Fisichellan, jolle voitto oli uran ensimmäinen. Tulokset olivat alun perin virheelliset ajanottovirheen takia. Fisichella sai lopulta voittopokaalin pienimuotoisessa seremoniassa Imolan radalla. Michael Schumacher keskeytti Brasilian GP:n menetettyään Ferrari-autonsa hallinnastaan vesilätäkön takia kierroksella 26. Schumin Ferrari meni päin ratavallia ja romuttui. Keskeytys päätti Schumacherin ennätyksellisen 24 peräkkäisen pistesijan putken.

San Marinon GP 2003:

Kimi Räikkönen sijoittui toiseksi San Marinon GP:ssä. Voiton vei Ferrarin Michael Schumacher. Räikkönen nousi kisassa toiseksi McLaren-tallin oikeaan osuneen kahden varikkopysähdyksen taktiikan ansiosta. Muut kärkitallit tekivät kolme varikkopysähdystä. Schumacherin veljekset olivat mukana kisassa, vaikka saivatkin kisan alla suru-uutisen äitinsä kuolemasta. Kisan jälkeen palkintopallilla ei ruiskutettu samppanjaa. Kisan lehdistötilaisuudessa Schumacherin paikalla istui tallipäällikkö Jean Todt.


Espanjan GP 2003:

Kimi Räikkönen keskeytti formula ykkösten Espanjan GP:n jo ensimmäisten metrien jälkeen. Viimeisestä ruudusta startannut Kimi osui lähtösuoralla Antonio Pizzonian Jaguarin perään. Räikkönen oli tehnyt ajovirheen lauantain aika-ajoissa nopealla kierroksellaan ja jättänyt tämän jälkeen aika-ajokierroksensa kesken. Michael Schumacher ajoi Ferrarin uudelle F2003-GA-autolle voitokkaan debyyttikisan. Saksalaismestari kaasutteli maaliin 5,7 sekuntia ennen kotiyleisönsä edessä huippusuoritukseen yltänyttä Renaultin Fernando Alonsoa.

Itävallan GP 2003:

Michael Schumacher ajoi Itävallan GP:n voittoon. Toiseksi kaasutteli McLarenin Kimi Räikkönen, joka säilytti edelleen johtonsa MM-pistetilanteessa. Michael Schumacherin Itävallan GP:n ensimmäinen tankkaus kierroksella 23 oli dramaattista katsottavaa. Kun polttoaineletkua vedettiin tankkauksen päätteeksi pois Schumin Ferrarista, leimahti bensaa liekkeihin. Palo saatiin nopeasti sammumaan, mutta varikkopysähdys kesti yli 20 sekuntia. Kisan 31. kierroksella Schumacher ohitti Räikkösen.

Monacon GP 2003:

Kimi Räikkönen sijoittui Monacon GP:ssä toiseksi. Voittoon kaasutteli Williamsin kolumbialaiskuljettaja Juan Pablo Montoya. Monacon GP ratkesi startissa. Montoya pääsi kolmannesta ruudusta kuittaamaan toisesta ruudusta lähteneen Räikkösen edelle. Räikkönen oli viimeisillä kierroksilla Montoyaa nopeampi, mutta kapealta katuradalta ei löytynyt ohituspaikkoja. Räikkönen kasvatti kakkossijallaan johtoaan MM-sarjassa, sillä hänen lähin uhkaajansa Ferrarin Michael Schumacher jäi kisassa kolmanneksi.

Kanadan GP 2003:

Michael Schumacher voitti Kanadan GP:n 0,7 sekunnin erolla pikkuveljeensä, Williams-kuski Ralf Schumacheriin. Ralf ajoi viimeiset kierrokset aivan isoveljensä tuntumassa, muttei tehnyt ohitusyritystä. Kun Kimi Räikkönen jäi kuudenneksi, nousi Schumacher MM-sarjan pistekärkeen. Räikkönen lähti kilpailuun epäonnistuneen aika-ajon jälkeen varikolta muun autoletkan perään. Hän ajoi kilpailun läpi yhden varikkokäynnin taktiikalla, kun taas muut kärkikuljettajat kävivät varikolla kahdesti. 34. kierroksella Räikkösen McLarenin oikea takarengas hajosi jarrutuksessa. Räikkönen tuli saman tien sisään varikolle tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon.

Euroopan GP 2003:

Kimi Räikkönen otti F1-uransa ensimmäisen paalupaikan Euroopan GP:n aika-ajoissa Saksan Nürburgringin radalla. Kisassa Räikkönen keskeytti moottoririkkoon kärkipaikalta. Kilpailun voitti Williamsin Ralf Schumacher. Juan Pablo Montoyan Williams ja Michael Schumacherin Ferrari osuivat toisiinsa Euroopan GP:n 42. kierroksella, kun kolumbialainen haki ohitusta Schumista. Schumacherin auto pyörähti tilanteessa hiekoille. Saksalaismestari ei saanut autoaan omin voimin radalle, mutta ratavirkailijat tarjosivat hänelle työntöapuaan: Ferrari työnnettiin takaisin radalle ja Schumi jatkoi ajamista. Schumacher sijoittui kilpailussa lopulta viidenneksi.

Ranskan GP 2003:

Williams-tallin Ralf Schumacher voitti Ranskan GP:n ylivoimaisesti. Michael Schumacher kasvatti Ranskan GP:n kolmannella sijallaan MM-pistejohtoaan. Kimi Räikkönen sijoittui kisassa neljänneksi. Suomalainen oli Michael Schumacheria edellä ja kiinni kolmannessa sijassa saksalaisen kolmanteen eli viimeiseen varikkopysähdykseen saakka. Schumacher ehti tankattuaan Räikkösen edelle vain 17 kierrosta ennen loppua, kun suomalainen ajoi yhtä kilpailun hitaimmista kierroksistaan. McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis ei voinut kisan jälkeen sulattaa sitä, etteivät kierroksella ohitettavat kuljettajat antaneet sovinnolla tilaa Räikköselle.

Ison-Britannian GP 2003:

Värikkään Ison-Britannian GP:n voittoon ajoi Ferrarin Rubens Barrichello. Kisan erikoisin tapahtuma oli kilttiin pukeutuneen katsojan vierailu radalla. Myös turva-auto nähtiin radalla kahteen otteeseen. Räikkönen johti kisaa, mutta joutui pian toisten varikkopysähdysten jälkeen päästämään Barrichellon edelleen. Kun Räikkösen McLaren kulki 48. kierroksella hetken aikaa nurmikon puolella, kaasutteli Williamsin Juan Pablo Montoya suomalaisen edelle toiselle sijalle. Räikkönen toi McLaren-autonsa maaliin kolmannella sijalla. MM-sarjan kärkimies Michael Schumacher sijoittui kilpailussa neljänneksi. Schumi kärsi paljon jälkimmäisestä turva-autotilanteesta: Kun kaikki autot tulivat turva-auton takia samaan aikaan varikolle, joutui Schumi odottelemaan tankkausvuoroaan, sillä Ferrari-kuskeista edellä ajanut Barrichello oli tankkausvuorossa ensimmäisenä.

Saksan GP 2003:

Loistavan startin viidennestä ruudusta ottanut Kimi Räikkönen keskeytti Saksan GP:n lähtökolariin. Räikkönen nousi lähtösuoralla kolmannesta ruudusta startanneen Ferrarin Rubens Barrichellon rinnalle. Samassa rintamassa ajoi myös toisesta ruudusta startannut Ralf Schumacher, joka ahdisti Barrichellon Räikkösen auton kylkeen. Kolaria puitiin pitkään, ja syylliseksi todetulle Ralfille langetettiin lopulta 50 000 dollarin sakko. Kilpailun voittoon ajoi Williams-kuljettaja Juan Pablo Montoya. Michael Schumacherin Ferrarin vasen takarengas puhkesi vain neljä kierrosta ennen maalia ja näin ylimääräisen varikkovierailun tekemään joutunut saksalainen putosi toiselta sijalta seitsemänneksi.

Unkarin GP 2003:

Renaultin 22-vuotias Fernando Alonso kaasutteli Unkarin GP:n ruutulipulle voittajana. Hänestä tuli formula ykkösten historian nuorin osakilpailuvoittaja. Kakkoseksi kaasutellut Kimi Räikkönen kavensi kahdeksanneksi jääneen Michael Schumacher MM-johtoa. Voittaja-Alonso ohitti Schumin kierroksella. Kisan jälkeen Schumi manasi kaiken mahdollisen menneen pieleen. Todellinen uutispommi saatiin, kun Ferrari valitti Unkarin GP:n jälkeen kilpakumppaneidensa käyttämistä Michelinin eturenkaista, jotka valituksen mukaan olivat kilpailun loppupuolella ja sen jälkeen sallittua leveämmät. Michelin joutui kaventamaan renkaitaan seuraavaan kisaan mennessä.

Italian GP 2003:

Monzan kisassa Michael Schumacher pääsi paalupaikalta liukkaasti liikkeelle, mutta Juan Pablo Montoya ahdisti saksalaista ensimmäisellä kierroksella todella kovasti. Kaksikko ajoi rinnakkain useamman mutkan ajan, mutta Schumi pystyi pitämään kärkipaikkansa. Kolumbialainen ei päässyt enää lähdön jälkeen tekemään ohitusyrityksiä. Schumacher voitti ennen Montoyaa. Kimi Räikkönen sijoittui neljänneksi. Tässä vaiheessa kautta vaikutti siltä, että mestaruustaisto käydään ensisijaisesti Schumin ja Montoyan välillä.

USA:n GP 2003:

Juan Pablo Montoya putosi Indianapolisin radalla pois kauden mestaruustaistelusta jäätyään kuudenneksi. Michael Schumacherin avitti USA:n GP:n voittoon sadekeli, jossa Ferrarin Bridgestone-renkaat toimivat huomattavasti McLarenin Michelin-kumeja paremmin. Paalupaikalta matkaan lähtenyt Kimi Räikkönen taisteli kisasta toisen sijan säilyttäen vielä ohuen mestaruusmahdollisuuden. Kisan alussa nähtiin paljon keskustelua herättänyt tilanne, jossa Schumacher ohitti pääsuoralla Toyotan Olivier Panisin juuri, kun keltaiset liput tulivat esiin. Saksalainen ei kuitenkaan ollut ohitustilanteessa vielä keltaisten lippujen vaikutusalueella.


Japanin GP 2003:

Formulakauden päätösosakilpailun aika-ajoissa mestaruudesta taistelevat kuljettajat Kimi Räikkönen ja Michael Schumacher kärsivät sateesta. Räikkönen aloitti kilpailun kahdeksannesta ruudusta ja Schumi vasta 14. paikalta. Schumacher tarvitsi kisasta yhden pisteen, mutta joutui taistelemaan sen eteen tosissaan. Saksalainen otti kisan aikana yhteen Takuma Saton BAR-auton sekä pikkuveljensä Ralfin Williamsin kanssa. Kahdeksas sija riitti kuitenkin varmistamaan Schumacherille uran kuudennen maailmanmestaruuden. Kimi Räikkönen ajoi Suzukassa toiseksi Ferrarin Rubens Barrichellon jälkeen.



Michael Schumacher ja Ferrari maailmanmestarit 2003!

(MTV3)

Videot

Uusimmat

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja